Allt fel, från luften (Fotografier/bildfrågor)

av Janne Sandgren, Thursday, September 29, 2016, 14:24 (2737 dagar sedan)

Hej!

Denna serie http://www.flygfotohistoria.se/bilder/43434?album_id=4984 ur Flygfotohistoria har jag stora problem med. Dels är kartan fel, den visar på öster om Eskilstuna där det inte finns något smalspår, (för det är det väl på bilderna 22 och 23?) och så texten som riktar blickarna till öster om Väderstad vilket också är fel. Där finns ingen sjö att tala om, bild 1.

Om vi tittar på bild 22 så påminner kåken om banvaktstugor utefter Västra centralbanan och kanske smalspår runt Tidaholm. Säger rälsbussarna på bild 23 något?

Så dristar jag till att peka ut bild 29 där kyrkan ser ganska ovanlig ut och med ett ovanlig spetsig klockstapel.

Det är en spårstump även på bild 43.

Ni brukar vara fantastiska på att kunna lista ut platser. Så vad tror ni?

Hälsningar
Janne Sandgren

Allt fel, från luften

av ztenlund, Thursday, September 29, 2016, 16:04 (2737 dagar sedan) @ Janne Sandgren

Efter lite grottande så har jag kommit fram till att bild 1 och 4 måste vara Ribbingsholms herrgård strax nordväst om Skärblacka.

Tillägg: Bild 2 är nog av byggnaderna man ser längre bak i bild 1, fast från motsatt håll.

Allt fel, från luften

av ztenlund, Thursday, September 29, 2016, 16:50 (2737 dagar sedan) @ Janne Sandgren

Kyrkan på bild 29 är Kullerstads kyrka, strax öster om Skärblacka. Byggnaden närmast i bild är dock borta idag.

Allt fel, från luften

av ztenlund, Thursday, September 29, 2016, 17:10 (2737 dagar sedan) @ ztenlund

Bild 22 måste vara Kimstad Värnsberg mellan Kimstad och Skärblacka.
Bild 23 ser ut att vara Kimstad Åkershäll lite längre norrut.

Tillägg: Bild 43 är troligen Kimstad Gillberga söder om ovanstående.

Allt fel, från luften

av Janne Sandgren, Thursday, September 29, 2016, 17:50 (2737 dagar sedan) @ ztenlund

Hej!

Tack för svaren!

Detta forum kan man lita på.

Hälsningar
Janne Sandgren