Interiör i vagn litt B3, eller något annat? (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Friday, September 30, 2016, 18:04 (2758 dagar sedan)

Jag letade efter bilder med koppling till Huskquvarna, utan järnvägsanknytning, men hittade förstås även sådana. En Rolf, vilken jag misstänker figurerar även på detta forum har lagt upp en hel del bilder från sitt 70-tal som tydligen till stor del tillbringades vid Vätterns södra kustbygder.

När jag över en kopp kaffe skummade igenom hans bilder, varav många med järnvägsanknytning, blev jag kvar en stund vid särskilt två bilder.

Detta ser för mig ut som en ganska typisk B3:a:
http://www.hal1.se/Rolfs_web/Rolfs_images/1971_Hoest/pages/7110%20008.htm

Men vad är egentligen detta för någonting?
http://www.hal1.se/Rolfs_web/Rolfs_images/1971_Hoest/pages/7110%20009.htm

Interiör i vagn litt B3, eller något annat?

av Rolf Johansson, Friday, September 30, 2016, 18:16 (2758 dagar sedan) @ Bobo L

Tja, bägge bilderna är i alla fall tagna på Västra stambanan i snälltåg mellan Göteborg och Falköping och den översta är en av de ombyggda, rostande, 40-tals-vagnarna som väl då fick littera B3.

Det är nog korrekt att bildtexten har blivit fel på den undre bilden, det är inte en B3 kanske snarare en B1.

Hälsningar

Rolf J

Interiör i vagn litt B3, eller något annat?

av s svensson, Friday, September 30, 2016, 18:25 (2758 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Jag tillar på den så kallade 1980 listen och på stolarna. Stolarna är av modell från mitten av 60 talet. På B10c brukar stolarna kallas B3 65 men vagnen är inte en B3.

Jag skulle vilja be flera personer titta på den sista bilden. Jag tycker tyget bla och stolsmodellen påminner om Xoa5. Jag kanske skulle påstå att et är en X5. Det kan dock vara en ombyggd B8F omb till B15. Men jag har inget minne att denna stolstyp fanns i denna vgntyp. Inte heller att 1980 listen är betsad. På B15 var väl denna målad ?

Interiör i vagn litt B3, eller något annat?

av Stefan Isaksson, Friday, September 30, 2016, 18:35 (2758 dagar sedan) @ s svensson

Kupeerna fanns kvar i B15, det var bara den större salongen i mitten av vagnen som fick samma säten som B3.
I brist på spår av kupeer, är det ganska säkert inte någon B15.

SI

Interiör i vagn litt B3, eller något annat?

av Måns Johannesson, Friday, September 30, 2016, 19:14 (2758 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Kupeerna fanns kvar i B15, det var bara den större salongen i mitten av vagnen som fick samma säten som B3.
I brist på spår av kupeer, är det ganska säkert inte någon B15.

SI

B13S? Visserligen hade de kupéer i ena ändan och kiosk i andra men salongen var rätt stor.

Interiör i vagn litt B3, eller något annat?

av Gunnar Olson, Friday, September 30, 2016, 19:43 (2758 dagar sedan) @ Måns Johannesson

Kupeerna fanns kvar i B15, det var bara den större salongen i mitten av vagnen som fick samma säten som B3.
I brist på spår av kupeer, är det ganska säkert inte någon B15.

SI


B13S? Visserligen hade de kupéer i ena ändan och kiosk i andra men salongen var rätt stor.

Om det är en loktågsvagn tror jag att det är en B10 eller B11; sextiotalsvagnar är uteslutna. Vagnar med B13S- och B15-inredning fanns inte förrän i slutet av 70-talet. Dessa så inte heller så ut i någon av salongsändarna. Det som talar emot B10/11 är att fåtöljerna i dessa vagnar vanligtvis hade en äldre typ av vilfåtöljer. Jag tror därför att det var en vagn i ett X5- eller X8-sätt. Sådana gick på 70-talet i tåg Göteborg-Falköping-Nässjö

Interiör i vagn litt B3, eller något annat?

av Martin Långström, Friday, September 30, 2016, 21:04 (2758 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Kupeerna fanns kvar i B15, det var bara den större salongen i mitten av vagnen som fick samma säten som B3.
I brist på spår av kupeer, är det ganska säkert inte någon B15.

SI


B13S? Visserligen hade de kupéer i ena ändan och kiosk i andra men salongen var rätt stor.


Om det är en loktågsvagn tror jag att det är en B10 eller B11; sextiotalsvagnar är uteslutna. Vagnar med B13S- och B15-inredning fanns inte förrän i slutet av 70-talet. Dessa så inte heller så ut i någon av salongsändarna. Det som talar emot B10/11 är att fåtöljerna i dessa vagnar vanligtvis hade en äldre typ av vilfåtöljer. Jag tror därför att det var en vagn i ett X5- eller X8-sätt. Sådana gick på 70-talet i tåg Göteborg-Falköping-Nässjö

B3, B10, B11, B13S & B15 hade dessutom inte träfanér i mellanväggen (resterna i taket), så det utesluter dessutom de vagnarna.

Interiör i vagn litt B3, eller något annat? Lutar åt Moderniserad X8

av Svempa, Saturday, October 01, 2016, 06:37 (2758 dagar sedan) @ Martin Långström

B10 B11 Hade vilförtöljer . Dessa är fasta. Men takets form påminner om 30 tal . OBS att borden är inne i stolsryggen . B3 och B15 hade borden utanpå slät stolsrygg. Stolarna är liknade se som fanns i X5 . Takets form och detaljer i övrig inredning tycker jag mig känna igen på en bild i boken om Elmotorvgnar från SJK.Finns det någon med inredningsbilder från X8 som kan jämföra?

Interiör i vagn litt B3, eller något annat? Lutar åt Moderniserad X8

av Mattias Jansson, Saturday, October 01, 2016, 14:43 (2757 dagar sedan) @ Svempa

B10 B11 Hade vilförtöljer . Dessa är fasta. Men takets form påminner om 30 tal . OBS att borden är inne i stolsryggen . B3 och B15 hade borden utanpå slät stolsrygg. Stolarna är liknade se som fanns i X5 . Takets form och detaljer i övrig inredning tycker jag mig känna igen på en bild i boken om Elmotorvgnar från SJK.Finns det någon med inredningsbilder från X8 som kan jämföra?

Det finns ett par inredningsbilder från Xoa8 i elmotorvagnsboken, men tyvärr syns inte allt. Men bagagehyllorna och ändpartiet (minus "klädhängarutbyggnaderna" ) sammanfaller, så det skulle nog kunna vara en X8 med ny inredning på länkad bild. Jag törs inte svära på det dock.

Interiör i vagn litt B3, eller något annat?

av Christer Göransson, Friday, September 30, 2016, 21:20 (2758 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Kupeerna fanns kvar i B15, det var bara den större salongen i mitten av vagnen som fick samma säten som B3.
I brist på spår av kupeer, är det ganska säkert inte någon B15.

SI


B13S? Visserligen hade de kupéer i ena ändan och kiosk i andra men salongen var rätt stor.


Om det är en loktågsvagn tror jag att det är en B10 eller B11; sextiotalsvagnar är uteslutna. Vagnar med B13S- och B15-inredning fanns inte förrän i slutet av 70-talet. Dessa så inte heller så ut i någon av salongsändarna. Det som talar emot B10/11 är att fåtöljerna i dessa vagnar vanligtvis hade en äldre typ av vilfåtöljer. Jag tror därför att det var en vagn i ett X5- eller X8-sätt. Sådana gick på 70-talet i tåg Göteborg-Falköping-Nässjö

Stolarna på båda sidor om mittgången är riktade åt samma håll, det minns jag att X5/X8 hade i ändvagnarna. Armstödens infästning ser inte heller ut som några jag sett i andra vagnar än X5/X8, likaså det infällda lilla bordet/brickan i sätesryggen.

/Christer

Interiör i vagn litt B3, eller något annat?

av Anders Jansson, Friday, September 30, 2016, 21:21 (2758 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Kupeerna fanns kvar i B15, det var bara den större salongen i mitten av vagnen som fick samma säten som B3.
I brist på spår av kupeer, är det ganska säkert inte någon B15.

SI


B13S? Visserligen hade de kupéer i ena ändan och kiosk i andra men salongen var rätt stor.


Om det är en loktågsvagn tror jag att det är en B10 eller B11; sextiotalsvagnar är uteslutna. Vagnar med B13S- och B15-inredning fanns inte förrän i slutet av 70-talet. Dessa så inte heller så ut i någon av salongsändarna. Det som talar emot B10/11 är att fåtöljerna i dessa vagnar vanligtvis hade en äldre typ av vilfåtöljer. Jag tror därför att det var en vagn i ett X5- eller X8-sätt. Sådana gick på 70-talet i tåg Göteborg-Falköping-Nässjö

X5 eller möjligen X8 är troliga objekt på bilden ifråga.

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDB13386_01]Samlingsportalen - Modernisering av Xoa5[/link]

Interiör i vagn litt B3, eller något annat?

av s svensson, Friday, September 30, 2016, 21:45 (2758 dagar sedan) @ Anders Jansson

Som jag skrev tidigare så är det enbart X5,X8 och B10c (RB2) som har denna typ av stol.
Jag ville dock reservera mig ändå. Det är lättare att få fram olika svar då. Och jag har inte sett alla vagnar. Det fanns ju en möjlighet att det bytts stolar i någon vagn.

Tyget är (var) randigt i Xoa5/8.
När et gäller vagnar B3 så fick dessa stolar av en modell som brukar kallas B3/69 vilket innebär att de har något sneda armstöd. De allara första 10 åren med B3 fanns det inga fällbara borg. Sedan dök det upp fällbara bodr. Dessa fästes på annat sätt med skruvar i ytterkanterna av bakstycket.
I huvdsaB (fd RB4G) B15S/B13S och B15/B/F (B13F) har en variant av stol som kallas B3/70 och dennas armstöd är rakare,dvs ser ut att vara parallell med golvet. Eventuellt fällbart bord fästes med skruvar i ytterkanterna.
Den stoltyp som fanns i motorvagnarna och B10c/RB2 har en metallbit på stolsfästet som inte de andra vagnarna har.
Cirka 1968 övergick SJ till lite mera färgglada tyger och slutade använda de randiga. I huvudsak är använda färger på tygerna till B3 vagnar grön,blå,röd och brun. Dessa tyger användes ofta när säten till personvagnar kläddes om. På stolar till vägbussar användes även dessa tyger även om omfattningen inte var så stor.

Interiör i vagn litt B3, eller något annat?

av Gusse, Saturday, October 01, 2016, 14:45 (2757 dagar sedan) @ s svensson

Lite kompletterande info, vare sig det är en littera B3 (eller ej) på fotot.

B3... Avsaknad av komfort...
Om vi skulle åka "pass" och att vi blev tilldelade en platsbiljett i en B3-a... det var bara att räkna med ont i ryggen när man skulle kliva av. Jag och flera av mina kollegor brukade kalla vagnstypen för "aj-ont-i-ryggen-B3".
Det huvudsakliga klagomålet var att det inte gick att fälla stolsryggen, den var fast och i ett obekvämt läge (dessutom).
Om jag ska leta fram något positivt med vagnstypen B3... Ja, ingen risk att framförsittande resenär fick för sig att hastigt luta stolsryggen bakåt så att kaffet på "mitt bord" skvimpade över.
Jag saknar inte heller den (ofta) grönrandiga klädseln på stolarna.

/I detta fallet negativa Gusse.

Interiör i vagn litt B3, eller något annat?

av Rolf Johansson, Saturday, October 01, 2016, 16:57 (2757 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Efter att ha läst de sakkunniga inläggen i tråden är jag också beredd att hålla med om att jag tagit bilden på en X8, och i så fall i färd mot Göteborg på kvällen. Om detta är en av ändvagnarna - och det tror jag det är för jag föredrog att åka där - så är det en X8 och inte en X5 eftersom enbart X8 har en vestibul av den typ som kan anas längst bort på bilden.

Interiör i vagn litt B3, eller något annat?

av Bobo L, Sunday, October 02, 2016, 12:33 (2756 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Tja, bägge bilderna är i alla fall tagna på Västra stambanan i snälltåg mellan Göteborg och Falköping och den översta är en av de ombyggda, rostande, 40-tals-vagnarna som väl då fick littera B3.

Det är nog korrekt att bildtexten har blivit fel på den undre bilden, det är inte en B3 kanske snarare en B1.

Hälsningar

Rolf J

Haha, jag misstänkte ju att Rolf och Rolf var samma person! :-)

Det var kul att hitta till dina bilder igen, det kostade mig två koppar kaffe att nostalgisera mig igen 1970-talet! Studentbostäderna Jerum, tex, och bilderna från Frinnaryd som visar en miljö som ju då fortfarande fanns på åtskilliga ställen i landet. Bevakad station, stlv 59 (eller liknande), uniform, gardinerna, stämplarna, telefonerna och inte minst skurhinken som skulle användas en gång varje natt! Precis så som jag minns det från pappas arbete som tkl på motsvarande stationer.

Interiör i vagn litt B3, eller något annat?

av Rolf Johansson, Sunday, October 02, 2016, 21:34 (2756 dagar sedan) @ Bobo L

Bilder är till för att tittas på - inte för att ligga i byrålådor. Därför är det alltid roligt när någon hittat något användbart på webbsidorna jag lagt på servern hemma i garaget.

Vänliga hälsningar

Rolf J