Ramstansens bakgrund (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Saturday, October 01, 2016, 14:35 (2763 dagar sedan)

Utdrag ur en skrivelse daterad 1883:

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb324/891aj/IMG_7071_zps1xyyj4si.jpg[/img]

Ramstansens bakgrund

av danielb987, Sunday, October 02, 2016, 05:08 (2763 dagar sedan) @ Anders Jansson

Utdrag ur en skrivelse daterad 1883:

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb324/891aj/IMG_7071_zps1xyyj4si.jpg[/img]

Jag har svårt med gammal skrivstil, men är texten nedan någorlunda rätt?

Till förekommande af de ofta inträffande
felmärkningarna i vagnarna, bör vagnmästaren
själv övertyga sig om, att märkningen är
rätt utförd. För att inte vagnarnas nummer efter
skedd målning skola förväxlas, köra alla vagnar,
senast innan ommålning företagas märkas
med sina resp. nummer medelst instansning
å långbalkarnas yttersida med 20 m/m
höga siffror. Till lättnad vid uppsökandet
af detta nummer, bör det anbringas till höger
om och i närheten af långbalkens mitt.

Med vänlig hälsning
Daniel

Ramstansens bakgrund

av Sven Grönquist, Sunday, October 02, 2016, 10:21 (2762 dagar sedan) @ danielb987

Utdrag ur en skrivelse daterad 1883:

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb324/891aj/IMG_7071_zps1xyyj4si.jpg[/img]


Jag har svårt med gammal skrivstil, men är texten nedan någorlunda rätt?

Till förekommande af de ofta inträffande
felmärkningarna i vagnarna, bör vagnmästaren
själv övertyga sig om, att märkningen är
rätt utförd. För att inte vagnarnas nummer efter
skedd målning skola förväxlas, köra alla vagnar,
senast innan ommålning företagas märkas
med sina resp. nummer medelst instansning
å långbalkarnas yttersida med 20 m/m
höga siffror. Till lättnad vid uppsökandet
af detta nummer, bör det anbringas till höger
om och i närheten af långbalkens mitt.

Med vänlig hälsning
Daniel

Jag tror att det är i huvudsak rätt, jag svarade inte för att det var nån sak som jag inte fick rätt på, men det fixade du.

Jag tror på detta:
Till förekommande af de ofta inträffande
felmärkningarne å vagnarne, böra vagnmästar-
ne, själfva öfvertyga sig om, att märkningen är
rätt utförd. För att icke vagnars nummer efter
skedd målning skola förvexlas, böra alla vag-
nar, senast innan ommålning företages mär-
kas med sina resp. nummer medelst instans-
ning å långbalkarnes yttersida med 20 m/m
höga siffror. Till lättnad vid uppsökandet
af detta nummer, bör det anbringas till höger
om och i närheten af långbalkarnes midt

Några följdfrågor:

Från vem? Jag antar att det gäller SJ?

Detta är väl märkning av befintliga vagnar? När gick motsvarande bestämmelse ut till vagnstillverkarna? (om det inte var så att SJ märkte vagnarna när de hade levererats)

I Danmark är motsvarande nummermärkning på buffertbalken, hur är det i andra länder?

Kunde man räkna med att en välförsedd vagnsverkstad hade 20 mm nummerstansar, eller var de tvungna att göra dessa också?

/Sven

Ramstansens bakgrund

av Martin Långström, Sunday, October 02, 2016, 10:52 (2762 dagar sedan) @ Sven Grönquist

Jag vet inte hur det var med äldre fordon, men de norska 60-talsvagnarna fick sin ramstans längst till vänster på långbalken, alldeles till höger om ingångsdörren.

Ramstansens bakgrund

av Kjell Friberg, Sunday, October 02, 2016, 16:57 (2762 dagar sedan) @ Martin Långström

Norska vagnar har ramstansen till vänster på rambalken nära buffertbalken, således inta bara 60-talsvagnarna.

Ramstansens bakgrund

av Anders Jansson, Sunday, October 02, 2016, 16:52 (2762 dagar sedan) @ Sven Grönquist

Några följdfrågor:

Från vem? Jag antar att det gäller SJ?

Föreskriften är utfärdad av Järnvägsstyrelsen och gällde Statens järnvägar.

Detta är väl märkning av befintliga vagnar? När gick motsvarande bestämmelse ut till vagnstillverkarna? (om det inte var så att SJ märkte vagnarna när de hade levererats)

I ett kontrakt från 1886 föreskrivs att tillverkaren skall utföra ramstans "då balkarna uppläggas för bearbetning". Jag har inte hittat någon specifikation med motsvarande detaljeringsgrad från åren innan.


I Danmark är motsvarande nummermärkning på buffertbalken, hur är det i andra länder?

Kunde man räkna med att en välförsedd vagnsverkstad hade 20 mm nummerstansar, eller var de tvungna att göra dessa också?

Den här typen av arbeten utfördes sannolikt endast på distriktsverkstäderna som inte var så många. På något sätt bör dessa sedan tidigare ha förfogat över verktyg för stansning. Redan på 1860-talets början infördes nämligen stansning på axlarna vilka inte var stansade från början. Det är dock tydligt att utförandet blev olika beroende på verkstad. Den 28 maj 1888 meddelas nämligen Maskindirektörerna på respektive distrikt att enhetliga stansverktyg anskaffats genom V distriktets försorg och skulle distribueras till övriga distrikt.

Ramstansens bakgrund

av Sven Grönquist, Sunday, October 02, 2016, 22:55 (2762 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tack Anders m.fl. Spännande med alla dessa pusselbitar med information som jag inte ens visste fanns.

Ramstansens bakgrund

av BD, Sunday, October 02, 2016, 05:37 (2762 dagar sedan) @ Anders Jansson

Utdrag ur en skrivelse daterad 1883:

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb324/891aj/IMG_7071_zps1xyyj4si.jpg[/img]

Datum på skrivelsen?

Ramstansens bakgrund

av Anders Jansson, Sunday, October 02, 2016, 16:44 (2762 dagar sedan) @ BD

Utdrag ur en skrivelse daterad 1883:

[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb324/891aj/IMG_7071_zps1xyyj4si.jpg[/img]


Datum på skrivelsen?

Dokumentet "Bestämmelser rörande vagnars reparation" är inte daterat. Det finns dock en notering på det som lyder "Utfärdad av Ö.D. den 12 juni 1883". Denna notering ser ut att vara tillkommen vid annat tillfälle än dokumentet men ger en trolig tidsbestämning. Det bör dock noteras att föreskriften om ramstans kan vara äldre och tagits med i ett samlingsdokument.

Ramstansens bakgrund

av Anders Sandgren, Sunday, October 02, 2016, 17:03 (2762 dagar sedan) @ Anders Jansson

Detta synes gälla vagnar. Man kan då undra om loken började stansas samtidigt eller tidigare. Prins August har 43 på delar av rörelsen och om det finns någon stans på tendern borde det stå 41. Något tecken på att det stått något annat finns inte utan båda siffrorna är stansade med samma stans. Övriga äldre lok är ju, till skillnad från Prins A, även stansade med tillverkarens nummer. Det gäller 22/506 Thor, 75 Göta, 93 Jernsida (161's eller 159's beroende på vems lista man väljer), BJ K 27, Ca 198 mfl. Även tendrarna är ju behörigen stansade (63 för lok 75, 161 för Jernsida, 210 för Ca 198).
Redan när omflyttningarna av tendrarna börjar på 1870-talet har man koll på vems tender som går med vilket lok. Möjligen har man redan då börjat med ramstansar på lok & tendrar. Men det blir fel ändå ibland, t.ex med en av de A-tendrar som frnå mitten av 1890-talet gick med I-lok som rapporterades med det påmålade numret (=loket man tog tendern från) istället för det riktiga (antagligen då stansade). Det A-lok som lämnade tendern gick nämligen inte med sin 'egen'.
Omflyttningarna är relativt stora på 1880-talet i samband med ombyggnationerna då man ända fram till Oc-ombyggnationerna 1889-90 hade ett visst underskott på A-tendrar.

Ramstansens bakgrund - ellok

av Jan Langstrom, Sunday, October 02, 2016, 19:06 (2762 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Detta synes gälla vagnar. Man kan då undra om loken började stansas samtidigt eller tidigare. Prins August har 43 på delar av rörelsen och om det finns någon stans på tendern borde det stå 41. Något tecken på att det stått något annat finns inte utan båda siffrorna är stansade med samma stans. Övriga äldre lok är ju, till skillnad från Prins A, även stansade med tillverkarens nummer. Det gäller 22/506 Thor, 75 Göta, 93 Jernsida (161's eller 159's beroende på vems lista man väljer), BJ K 27, Ca 198 mfl. Även tendrarna är ju behörigen stansade (63 för lok 75, 161 för Jernsida, 210 för Ca 198).
Redan när omflyttningarna av tendrarna börjar på 1870-talet har man koll på vems tender som går med vilket lok. Möjligen har man redan då börjat med ramstansar på lok & tendrar. Men det blir fel ändå ibland, t.ex med en av de A-tendrar som frnå mitten av 1890-talet gick med I-lok som rapporterades med det påmålade numret (=loket man tog tendern från) istället för det riktiga (antagligen då stansade). Det A-lok som lämnade tendern gick nämligen inte med sin 'egen'.
Omflyttningarna är relativt stora på 1880-talet i samband med ombyggnationerna då man ända fram till Oc-ombyggnationerna 1889-90 hade ett visst underskott på A-tendrar.

Som väl de flesta här på forumet erinrar sig, har det varit mycken diskussion om huruvida Oa-elloken skyltade 1 och 2 verkligen var det. Någon ramstans har inte gått att finna på något av dem. Kan det vara så att de första elloken aldrig blev ramstansade - Malmbanan var ju lite speciell? Det har spekulerats i att man avsiktligt utplånade stansarna för att dölja ursprunget, men numera pekar ju utredningen på att det verkligen är 1 och 2, så varför skulle man göra det?

Ramstansens bakgrund - ellok

av Anders Sandgren, Sunday, October 02, 2016, 23:43 (2762 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Jo, det är ett mysterie med Oa-loken. Finns det stans på Pa 27 eller Z 31?
Det kan ju varit så att man nöjde sig med att delarna var märkta, t.ex motor, transformator etc. Finns det inte någon märkning på koppelstängerna på något av dessa lok? Om man jämför med ångloken så var det just rörelsedelar (koppelstänger, vevstakar, excenterstänger, kulisser mm) som hade tillverkarstansar samt även SJ-nummer.

Ramstansens bakgrund - tenderinventering 1919

av Thomas Tell, Monday, October 03, 2016, 11:12 (2761 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En stor inventering av tendrar gjordes den 30 oktober 1919. I en skrivelse från den 14 oktober bestämdes att detta skulle göras. Man hade då upptäckt att på tendrar äldre än 1910 saknades stansar men på senare verkade det finnas.
"Då tender mången gång blott och bart helt provisoriskt frånkopplats ett lokomotiv och tillkopplats ett annat, men bytet av en eller annan anledning blivit beståndande, har anmälan måhända icke gjorts, och har på så sätt en del felaktigheter insmugit sig i förteckningen över lokomotiv och vagnar /särtryck 77/."

Inventeringen gjordes och i en ny skrivelse den 22 december bestämdes att nu skulle alla tendrar stansas.
"Av inkomna uppgifter har bl.a. framgått, att en del tendrar av de äldre årgångarna redan hava nummer instansade.
Då det emellertid vill synas som om numret ifråga blivit ditsatt vid något tenderbyte för att utmärka från vilket lokomotiv tendern tagits, och detta byte tydligen mången gång ägt rum, sedan tendern redan förut frånkopplats det lokomotiv, vartill den ursprungligen hört, har i flera fall felaktiga inventarienummer blivit instansat. Det har också hänt, att uppgivet instansat nummer visat sig vara fabrikantens tillverkningsnummer."

Sedan följer en lång tabell med uppgifter såsom lokets nummer, påmålat nummer på tendern, inventarienummer, fabrikantuppgifter och nummer som skall instansas.

/tell

Ramstansens bakgrund

av Christer Fredriksson, Monday, October 03, 2016, 09:28 (2761 dagar sedan) @ Anders Jansson

När jag på 1960-70-talen inventerade alla kvarvarande TGOJ-vagnar med avseende på märkning, utrustning, mm, så kunde jag på de flesta TGOJ litt Mss1/M1-vagnarna fortfarande se ramstansarna från Sverige-Norges Jvg, SJ, OFWJ/FLJ och de olika TGOJ numren. På några enstaka vagnar så var de båda äldre numren mer eller mindre igen-mejslade på dessa vagnar.