En resa till Stockholm, Örebro, Göteborg och Malmö 1926 (Arkiv/forskning/litteratur)

av NOR, Sunday, October 02, 2016, 22:55 (2754 dagar sedan)

Den som har gjort en resa har alltid något att berätta, dåtidens underingejörer gjorde sina studieresor och förväntades sedan att komma in med en rapport därom.

Något som dock gjort mig konfunderad, varför hade man sommartid havremjöl i drickvattnet?


[image]
[image]
[image]

En resa till Stockholm, Örebro, Göteborg och Malmö 1926

av Sune Nylén, Monday, October 03, 2016, 09:03 (2754 dagar sedan) @ NOR

Kan det vara så att vattenkvalitén inte var den bästa.
T.ex grums i vattnet.
Havremjölet användes då för att fälla detta, på samma sätt som man förr använde Husbloss. - störens simblåsa - för att klara vatten när man kokade t.ex kaffe.
Såvida man inte tänkte sig att havret skulle verka på gubbarna som på en häst, och man kunde ta ut fler hästkrafter från dem:-D
:-) Sune

En resa till Stockholm, Örebro, Göteborg och Malmö 1926

av Harald, Monday, October 03, 2016, 10:02 (2754 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag tror att havre ansågs nyttigt när man svettades mycket. På 70-talet arbetade jag några år på smältverket i Vargön. Vid det laget visste man ju att det var salt som behövde ersättas när man svettades mycket, och vi hade något slags saltblandning att ha i vattnet, men det fanns även portionspåsar med havremust.

En resa till Stockholm, Örebro, Göteborg och Malmö 1926

av Thomas Tell, Tuesday, October 04, 2016, 00:11 (2753 dagar sedan) @ Harald

Googlade och hittade vad en glasarbetare berättade.

"Sommartid var arbetstemperaturen vid glasugnen 50-60° och svetten flöt i strömmar. För att kompensera all vätskeförlust drack vi stora kvantiteter vatten som vi ibland blandade med socker och havremjöl. På så vis fick vi ett extra näringstillskott, vilket behövdes. "

/tell

En resa till Stockholm, Örebro, Göteborg och Malmö 1926

av Torger, Tuesday, October 04, 2016, 12:34 (2753 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag har hört talas om detta även vad gäller eldare på ångfartyg, där kocken tillagade ett slags havresoppa, troligen lätt saltad, som eldarna drack. Att dricka vatten är inte lämpligt, då det "lakar ur" kroppen. Jag kan tänka mig att även ånglokseldare heta dagar använde sig av samma metod.
Christer Torgersson, Malmö

En resa till Stockholm, Örebro, Göteborg och Malmö 1926

av Eldare33, Tuesday, October 04, 2016, 09:28 (2753 dagar sedan) @ Harald

Vid lokstationen i Nässjö fanns förr stora plåtkannor med tappkran uppställda i varje ända av rundstallet. Dessa innehöll vatten med salt inblandat där 'gubbarna' var instruerade att dricka en mugg varannan timme.

Berättat för undertecknad av Arne 'Visslarn' Johansson och Stig Gyllén i Nässjö


Mvh;
Peter Jonsson

En resa till Stockholm, Örebro, Göteborg och Malmö 1926

av Kent Lillfors, Tuesday, October 04, 2016, 00:28 (2753 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kan det vara så att vattenkvalitén inte var den bästa.
T.ex grums i vattnet.
Havremjölet användes då för att fälla detta, på samma sätt som man förr använde Husbloss. - störens simblåsa - för att klara vatten när man kokade t.ex kaffe.
Såvida man inte tänkte sig att havret skulle verka på gubbarna som på en häst, och man kunde ta ut fler hästkrafter från dem:-D
:-) Sune

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Gode Sune du e´ rolig :-D

Reagerade mest på D-loken inne på översyn!

Är det el-loken är det väl sannolikt att det
D 101.. 109 - eller sitter jag på cykeln - igen :-D

Vissa av dem lär gått som "provlok" på malmbanan då
med Du koppling som senare monterades ner.

Har leta som en "dåre" efter vilka individer :-(

Varför? Jo jag vet med säkerhet att min morfar spakade
dessa lok på VSB, sannolikt även vid provkörningar på
malmbanan ;-)

Jepp så är det Sune ;-)

Lev väl och ha det bäst

Kenta ;)