Tankar om tågsläpp (Järnvägs- och Museiföreningar)

av mormorsgruvan, Thursday, October 06, 2016, 11:34 (2731 dagar sedan)

Om tågsläpp arrangerades på olika dagar av olika föreningar skulle det vara möjligt att uppleva flera tågsläpp ett visst år.
Det vore också önskvärt att bestämmelsen att skjuts och slängskjuts ej för användas av museiföreningar tas bort.
För att få full entusiasm bland medlemmarna är det viktigt att under tågsläppsdagen kunna visa hur växling gick till förr.

Tankar om tågsläpp

av danielb987, Thursday, October 06, 2016, 13:04 (2731 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det vore också önskvärt att bestämmelsen att skjuts och slängskjuts ej för användas av museiföreningar tas bort.
För att få full entusiasm bland medlemmarna är det viktigt att under tågsläppsdagen kunna visa hur växling gick till förr.

Är det otillåtet så lär det vara otillåtet av en anledning. Jag har inte koll på säkerhetsarbetet, men frivilliga har inte samma erfarenhet som yrkesarbetare vilket i sig medför ökade risker. Dessutom kan jag tänka mig att risken för obehöriga i spår är större på en museiförening. Kombinationen av vagn som fås att rulla iväg på egen hand, frivilliga som saknar yrkeserfarenhet och nyfikna besökare som kanske beträder spår på ett otillåtet sätt låter som en otrevlig kombination.

Med vänlig hälsning
Daniel

Tankar om tågsläpp

av Pelle i Västerås, Thursday, October 06, 2016, 20:16 (2730 dagar sedan) @ danielb987

Det vore också önskvärt att bestämmelsen att skjuts och slängskjuts ej för användas av museiföreningar tas bort.
För att få full entusiasm bland medlemmarna är det viktigt att under tågsläppsdagen kunna visa hur växling gick till förr.

Håller nog med föregående talare.
Men att skjutsa "lite lätt" under kontrollerade former skulle nog kunna funka, men det gör nog ingen glad. Jag tror att du ville uppleva lite "hårdare tag" som det kunde bli ibland. Riktiga skjutsar, eller "släpp" från vallen så det dunsar lite i vagnarna... det låter på ett speciellt sätt.
Men att skjutsa våra gamla fordon känns fel. Att skjutsa en gammal trävagn lite hårt är nog jämställt med att skrota densamma.
Och slängskjuts kan faktiskt vara lugnare och lite säkrare än en vanlig skjuts, om man det vad man gör.

Men jag håller med om att det är bäst att låta bli.
På museieföreningarna är det väldigt många medlemmar som inte har 30 årig erfarenhet från järnvägen. Och att hålla på med farliga saker som kan riskera liv när man utövar sin hobby känns inte bra.
Så mitt råd är att alltid växla med luft. Och bara gå in och koppla, eller koppla av, när fordonen står stilla.
Det är en hobby vi håller på med och vi ska inte riskera liv.

Tankar om tågsläpp

av Jan Langstrom, Thursday, October 06, 2016, 23:04 (2730 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

För MBV:s del är skjuts inte tillåten. Det står också i säkerhetspolicyn att vi ska ha ett lugnare tempo än vad proffsen tillämpar.

Dessa regler har vi precis av den anledning som danielb987 framför. Vi går heller aldrig mellan buffertar om fordonen rör sig, utan under vid stillastående.

Tågsläpp enligt JHRF är däremot fullt tillåtet, men MBV bruker inte vara med i det evenemanget pga den goda snötillgången.

Tankar om tågsläpp

av Anders Johansson, Friday, October 07, 2016, 19:59 (2729 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Tanken med Tågsläpp är att det är ett endagsevenemang där alla föreningar kör samma dag.
Meningen är att man ska ha någon form av "öppet hus" för att visa upp vad som händer bakom kulisserna, inför sommarsäsongen.

Tyvärr (?) är Sverige långt och det som är inna säsongen i Skåne är fortfarande vinter i Luleå. Vi har valt kompromissen slutet på april, även om det inte är optimalt för alla.
T ex krockar det även i syd med t ex SMoKs årsmötesresa men det får Vi leva med.

Men som sagt, huvudtanken är att så många som möjligt ska kunna delta samma dag, i gemensam annonsering etc.

mvh
Anders Johansson
JHRF

Tankar om tågsläpp

av 53 Wadsten, Saturday, October 08, 2016, 10:50 (2729 dagar sedan) @ Anders Johansson

Skjuts borde gå att ordna om man håller folk borta från spåren vid tillfället.

Tankar om tågsläpp

av Stefan Isaksson, Saturday, October 08, 2016, 13:49 (2729 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Vallväxling är knappast aktuellt intill dess någon museiförening med för lite att göra och för mycket pengar bygger en växlingsvall, :-D (Knappast museibanornas mest angelägna projekt.)

Och skjutsning i plan har ju sina risker, inte bara för amatörer utan även för proffs. Det finns ett skäl till att växling för 40 år sedan räknades till Sveriges 4:e farligaste yrke, och att allvarliga olyckor var förhållandevis vanliga.

Risken för personskador åsido, så är risken för fordonsskador betydande vid en felberäknad skjuts, och jag kan bara spekulera i hur mycket pengar som gått åt för reparationer efter skjutsningar genom åren.

Jag instämmer med kören: skjuts och slängskjuts må vara spännande att visa upp, men, nej, det är inget för museibanorna. Risken är alldeles för stor, speciellt om man betänker att det inte är något att visa upp om inte tydligt syns att det snabbar upp växlingsarbetet Och för att det ska synas krävs övning (med tillhörande verkstadsräkning).

Förresten, i vilken utsträckning är skjuts och slängskjuts tillåten idag (bland kommersiella järnvägsföretag)?

SI