Rälsspik med svastika (Järnväg allmänt)

av Emelie, Tuesday, October 18, 2016, 09:38 (2744 dagar sedan)

Hej!

Jag fick en fråga angående en rälsspik från Inlandsbanan. Rälsspiken har bokstäverna "RRM" på sidan samt en svastika på var sida om bokstäverna. Svastikorna är inte vridna 45 grader, likt svastikan på Naziflaggan. Innan andra världskriget var det flera företag som hade svastikan i sin logotyp. ASEA är nog det mest kända exemplet i Sverige.

Tyvärr lyckades jag inte ladda upp bilden men skickar en länk till en liknande tråd från 2010 på Postvagnen.

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=301518

Kanske är det någon här som vet något mer? Vad står ’RRM’ för? Då jag reste på Inlandsbanan i somras fick jag höra att det skulle finnas tyska rälsspikar med svastikan på. Är det bara en myt att de är tyska eller är det rimligt att man köpte in rälsspik från Tyskland till byggandet av Inlandsbanan? Kan de rent av vara svensktillverkade?

Emelie Svensson, antikvarie, Sveriges Järnvägsmuseum

Finsk rälsspik med svastika?

av Rasmus Axelsson, Tuesday, October 18, 2016, 14:48 (2744 dagar sedan) @ Emelie

Jag fick en fråga angående en rälsspik från Inlandsbanan. Rälsspiken har bokstäverna "RRM" på sidan samt en svastika på var sida om bokstäverna. Svastikorna är inte vridna 45 grader, likt svastikan på Naziflaggan. Innan andra världskriget var det flera företag som hade svastikan i sin logotyp. ASEA är nog det mest kända exemplet i Sverige.

Tyvärr lyckades jag inte ladda upp bilden men skickar en länk till en liknande tråd från 2010 på Postvagnen.

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=301518

Kanske är det någon här som vet något mer? Vad står ’RRM’ för? Då jag reste på Inlandsbanan i somras fick jag höra att det skulle finnas tyska rälsspikar med svastikan på. Är det bara en myt att de är tyska eller är det rimligt att man köpte in rälsspik från Tyskland till byggandet av Inlandsbanan? Kan de rent av vara svensktillverkade?

Emelie Svensson, antikvarie, Sveriges Järnvägsmuseum

I ett av inläggen ovan finns denna bild som Pelle Sandström då lade upp.

[image]

Jag tycker det ser ut som två kantiga R medan M:et ser ut som ett M enligt den äldre 24-typiga runraden, vilket skulle kunna begränsa tillverkningsländerna till norra Europa?

Hakkors var ju som flera redan påpekat inte enbart en tysk symbol, utan användes även i Finland under 1900-talet. Denna eventuella anknytning till Finland började få mig att fundera om något av R:en kan stå för "rauta" vilket betyder järn på finska?

Var i Sverige tillverkades rälsspik i övrigt? Jag har tidigare försökt ställa frågan i Postvagnen utan tydligare svar.

Finsk rälsspik med svastika? Rautaruukki?

av BD, Tuesday, October 18, 2016, 15:36 (2744 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag fick en fråga angående en rälsspik från Inlandsbanan. Rälsspiken har bokstäverna "RRM" på sidan samt en svastika på var sida om bokstäverna. Svastikorna är inte vridna 45 grader, likt svastikan på Naziflaggan. Innan andra världskriget var det flera företag som hade svastikan i sin logotyp. ASEA är nog det mest kända exemplet i Sverige.

Tyvärr lyckades jag inte ladda upp bilden men skickar en länk till en liknande tråd från 2010 på Postvagnen.

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=301518

Kanske är det någon här som vet något mer? Vad står ’RRM’ för? Då jag reste på Inlandsbanan i somras fick jag höra att det skulle finnas tyska rälsspikar med svastikan på. Är det bara en myt att de är tyska eller är det rimligt att man köpte in rälsspik från Tyskland till byggandet av Inlandsbanan? Kan de rent av vara svensktillverkade?

Emelie Svensson, antikvarie, Sveriges Järnvägsmuseum


I ett av inläggen ovan finns denna bild som Pelle Sandström då lade upp.

[image]

Jag tycker det ser ut som två kantiga R medan M:et ser ut som ett M enligt den äldre 24-typiga runraden, vilket skulle kunna begränsa tillverkningsländerna till norra Europa?

Hakkors var ju som flera redan påpekat inte enbart en tysk symbol, utan användes även i Finland under 1900-talet. Denna eventuella anknytning till Finland började få mig att fundera om något av R:en kan stå för "rauta" vilket betyder järn på finska?

Var i Sverige tillverkades rälsspik i övrigt? Jag har tidigare försökt ställa frågan i Postvagnen utan tydligare svar.

Kanske är det RautaRuukki = Järnbruket som tillverkat spiken. Rautaruukki tillhör numera SSAB.

R

Finsk rälsspik med svastika, forts.

av Kurt G Möller, Tuesday, October 18, 2016, 16:01 (2744 dagar sedan) @ BD

Lite intressant, detta... Jag tror mej ha sett rälsspik med tvärsgående rillor/upphöjningar i skaften, någon centimeter nedanför huvudet - förmodligen för att ge bättre fäste då spiken slagits i och virket börjat sträva efter att återfylla "avhyvlingen".

Kan detta stämma? Eller gäller detta bara vissa träslag...??

Finsk rälsspik med svastika? Rautaruukki?

av Emelie, Tuesday, October 18, 2016, 16:01 (2744 dagar sedan) @ BD

Vad intressant att ni kommit med samma svar som jag fick av en av deltagarna på Järnvägshistoriska dagarna i Gävle i helgen. Jag har mejlat järnvägsmuseet i Finland för att höra, men fick inte stavningen korrekt på Rautaruukki då!

Nu har jag pratat med killen hittat rälsspiken. Han berättade att han hittat den på marken utanför lokstallet i Arvidsjaur. Enligt äldre pensionerade kollegor till honom fanns ett 50-tal magasinerade svarta säckar med ca 100 rälsspikar i varje säck. Dessa spikar ska tyskarna haft med sig för att kunna underhålla järnvägen då de gick över från Norge till Finland.

Det skulle vara intressant att utröna om det är en myt att spikarna kommer från tysktågen, eller om de helt enkelt är tillverkade i Finland. Nu när jag har namnet på järnbruket korrekt kan jag mejla dit och höra om de har någon information i sitt företagsarkiv.

/Emelie

Finsk rälsspik med svastika? Rautaruukki?

av Micke Carlsson, Tuesday, October 18, 2016, 17:09 (2744 dagar sedan) @ Emelie

Tyska spikar gjorda i Finland, inte alls otänkbart med tanke på alla turer vid den tiden.

RRM, M:et är ju faktiskt runan Madr och kan inte tolkas som så mycket annat. Den upplysta människan, mötet mellan människor. Spännande att det tecknet används. Varför?

Kraft Reid (ordning, Tor) Reid Madr Kraft. Den spiken sitter nog kvar i slipern långt efter att tågen slutat gå på vår jord. ;-)

Rautaruukki grundat 1960?

av Rasmus Axelsson, Tuesday, October 18, 2016, 17:11 (2744 dagar sedan) @ BD

Kanske är det RautaRuukki = Järnbruket som tillverkat spiken. Rautaruukki tillhör numera SSAB.

R

Företaget grundades 1960 enligt denna källa. Har svårt att tro att man använde hakkorset då.

Rautaruukki grundat 1960?

av Max Tsö, Tuesday, October 18, 2016, 22:33 (2744 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Av någon märklig anledning, har aldrig lyckats utröna varför, så fanns det flygplan från finska flygvapnet i slutet av 50-talet som var märkta med hakkorset. Har sett det på bild i Jörn Donners fotobok om Helsingfors från 61.

Finska flygvapnet

av Bobo L, Tuesday, October 18, 2016, 22:59 (2744 dagar sedan) @ Max Tsö

Av någon märklig anledning, har aldrig lyckats utröna varför, så fanns det flygplan från finska flygvapnet i slutet av 50-talet som var märkta med hakkorset. Har sett det på bild i Jörn Donners fotobok om Helsingfors från 61.

Jag tänkte precis säga att det väl hör till allmänbildningen att känna till den svenske greven Eric von Rosen som skänkte ett flygplan till den vita sidan i Finländska inbördeskriget 1918, vilket fick bära hans personliga vapen, en svastika. Men, jag fick omedelbart korrigera mig själv! När jag skulle stödja mitt svar på tex Wikipedia så lärde jag mig att historien (som vanligt) är mera mångbottnad än vad man ofta intalar sig. Så även i det här fallet!

För den som vill ta del av nya insikter om den finländska svastikan så finns läsning på wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finl%C3%A4ndsk_svastika

Som vanligt, i alla sammanhang, läs med viss misstänksamhet och källkritik. Wikipedia brukar dock vara skapligt trovärdiga.

Vattenstämpel . finska frimärken

av Sune Nylén, Thursday, October 20, 2016, 12:23 (2742 dagar sedan) @ Bobo L

Alla som samlat frimärken vet nog också att finska lejonserien 1925 var tryckt på
papper med hakkorset.
Det ersattes vid utgåvan 1927 med vattenmärke posthorn.
:-) Sune

Rautaruukki grundat 1960?

av Anders Sandgren, Tuesday, October 18, 2016, 23:08 (2744 dagar sedan) @ Max Tsö

Att finska flygvapnet hade hakkors (blått hakkors på vit botten) berodde på Carl von Rosen som hade det i sitt vapen och det var han som stod för delar av grunden till det finska flygvapnet i form av Thulinplan (osäker på typ och antal) 1918-19, dvs långt före någon använde den som för tysk politik. Förvisso var han såväl blivande nazist liksom han var nära vän med Göring som ju dessutom gifte sig med hans svägerska Carin von Kantzow, men det var trots allt några år senare. Det kan ju rentav vara så att Göring tog med sig svastikan som symbol och introducerade den för partivännerna i NSDAP, men är rena spekulationer. Färgerna i nazityska flaggan (rött-vitt-svart) kommer däremot från den Kejserliga tyska flaggan medan Weimarrepubliken liksom dagens Tyskland hade rött-gult-svart.
När finska flygvapnet slutade använda sig av symbolen kan man undra, men det kanske fanns viktigare saker än att märka om flygplan efter kriget.
Det senare gällde däremot inte SAS vid Gottröra-olyckan, förvisso.

Rautaruukki grundat 1960?

av NerdBoy, Sunday, October 23, 2016, 20:58 (2739 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det kan ju rentav vara så att Göring tog med sig svastikan som symbol och introducerade den för partivännerna i NSDAP, men är rena spekulationer.

Nej, det rör sig (osannolikt nog!) om ett rent sammanträffande. Svastikan användes av tyska nationalister redan innan sekelskiftet och Hitler satte ihop nazisternas flagga år 1920, samma år som Göring träffade Carin hemma hos von Rosen. Göring och Hitler träffades först 1922.

När finska flygvapnet slutade använda sig av symbolen kan man undra, men det kanske fanns viktigare saker än att märka om flygplan efter kriget.

Det skedde i början av 1945 efter påtryckningar från ryssarna.

Finsk rälsspik med svastika?

av Bobo L, Tuesday, October 18, 2016, 17:35 (2744 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

I ett av inläggen ovan finns denna bild som Pelle Sandström då lade upp.

[image]

Från baningenjörsexpeditionen (Bax) uti Närdinghundra härad anmäles tvivel rörande den på bilden visade spikens härkomst.

Förvisso en mörk bild, och allra mörkast i den del som är underlaget för nämnda tvivel, men jag känner, trots att jag hållit tusentals rälsspikar i mina händer, inte igen formen på rälshuvudet. Framför allt är det "näbben" som känns mera otymplig och grov än vad jag sett. Möjligen att små spikar, lämpligen användbara för mycket klena rälsmodeller såsom tex 11-, 14- och 17 kg-räler, av praktiska skäl kan ha "näbben" formad som visas på bilden. Till yttermera visso förefaller spiken ifråga uppvisa endast en kort längd, en 10 á 12 centimeter.

Nu ska sägas att det i och för sig skulle kunna finnas en annan "dialekt" av rälsspikar i Norrlands län. Därom får Ingenjör Sandström i Sågverksrike uttala sig.

Vad gäller förekomsten av näbbar, öron och huvuden i Götalands och Svealands län bör kanske även till exempel Ingschenjörerna Andersson i Rasbo, Månsson i Tveta och Berglund uti Kulling uttala sig. Tills dess hypotesen omkullvräkts bedömes dock att spiken ifråga varken är tillverkad i landet eller avsedd för användning härstädes.

Är spiken tilltalad?


Kaffe!

Rälsspik med svastika

av Micke Carlsson, Tuesday, October 18, 2016, 16:21 (2744 dagar sedan) @ Emelie

Kanske är det någon här som vet något mer? Vad står ’RRM’ för? Då jag reste på Inlandsbanan i somras fick jag höra att det skulle finnas tyska rälsspikar med svastikan på. Är det bara en myt att de är tyska eller är det rimligt att man köpte in rälsspik från Tyskland till byggandet av Inlandsbanan? Kan de rent av vara svensktillverkade?

Emelie Svensson, antikvarie, Sveriges Järnvägsmuseum

Lika rimligt som svenska rälsspikar med Tre Kronor eller Socialdemokraternas partilogotyp, får man anta.

Rälsspik med svastika

av Emelie, Tuesday, October 18, 2016, 16:44 (2744 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Där har du en poäng! Visserligen kan man hitta tre kronor på allt, men då främst militära föremål. Senast idag på skaftet av en signalstav...

Rälsspik med svastika

av Micke Carlsson, Tuesday, October 18, 2016, 16:52 (2744 dagar sedan) @ Emelie

:-) Svastikan är vanlig i många gamla järnstämplar, man får nog leta efter ett bruk med traditioner men kanske inte i Sverige. Det är en väldigt påkostad spik med en säkert intressant historia kring sig, men jag tror att politiska eller militära associationer är det mindre sannolika alternativet.

Men OK, tänk om det är så spännande som att spikhuvudet visar vem som sist ändrade spårvidden på östfronten! Man kanske kan starta upp en sådan myt bara för att den är så pass spännande som förklaring! :-) Isåfall kunde spiken ha en bakgrund som krigsmateriel, och en rationell förklaring till märkningen får vi också.

Rälsspik med svastika

av dalarna, Wednesday, October 19, 2016, 14:44 (2743 dagar sedan) @ Emelie

Den symbolen har inget med hat att göra den finns i länder som Indien och har ett helt annat budskap innan Adolf stal den.
Inte många känner till det men söker man på svastika så får man veta.

Rälsspik med svastika

av Emelie, Thursday, October 20, 2016, 08:58 (2742 dagar sedan) @ Emelie

Här kommer en bild på spiken med en måttstock bredvid så att ni får en uppfattning av storleken.

[image]

Jag har även bett spikens ägare om en bild på spikhuvudet. Det ser ut som att det står något på spikhuvudet. Kanske "38", men det är otydligt. Det finns också en tydlig vinkel nedanför.

[image]

/Emelie

Rälsspik med svastika - Mittåt! Rälsspikar i andra länder?

av Bobo L, Thursday, October 20, 2016, 11:02 (2742 dagar sedan) @ Emelie

Här kommer en bild på spiken med en måttstock bredvid så att ni får en uppfattning av storleken.

[image]

Jag har även bett spikens ägare om en bild på spikhuvudet. Det ser ut som att det står något på spikhuvudet. Kanske "38", men det är otydligt. Det finns också en tydlig vinkel nedanför.

[image]

/Emelie

Aha, nu får jag nog ta tillbaka påståendet om att den inte såg ut som andra! Både längd och tvärsnittsmått liksom formen på huvudet ser helt "normala" ut.

Möjligen att mönstringen på spikhuvudets ovansida får betecknas som ovanligt, något sådant är jag faktiskt inte säker på att jag sett förut.

Det här leder ju till följdfrågor om hur "normala" "standard"-rälsspikar ser ut i tex Norge, Finland, Tyskland och Danmark? Hur vanliga var (och är) spikspår i dessa länder, och hur ser spikarna ut?

Finskt lejon?

av Rasmus Axelsson, Thursday, October 20, 2016, 20:19 (2742 dagar sedan) @ Emelie

Jag har även bett spikens ägare om en bild på spikhuvudet. Det ser ut som att det står något på spikhuvudet. Kanske "38", men det är otydligt. Det finns också en tydlig vinkel nedanför.

[image]

Skulle det kunna vara ett utbankat finskt lejon som på statsvapnet (fast då inte utbankat...)?