1878: Kronolja, tidigt prov med mineralsmörjolja? (Järnväg allmänt)

av BD, Tuesday, October 18, 2016, 11:27 (2746 dagar sedan)

Var möjligen Kronolja ett tidigt försök med mineralsmörjolja? I så fall var den pennsylvansk eller rysk?

Bomolja, en sämre kvalitet av olivolja, var ett vanligt smörjmedel till dess att mineraloljor, först blandade med bomolja och sedan outblandade, ersatte.

[image]

1878: Kronolja, tidigt prov med mineralsmörjolja?

av Jan Langstrom, Tuesday, October 18, 2016, 15:07 (2746 dagar sedan) @ BD

Var möjligen Kronolja ett tidigt försök med mineralsmörjolja? I så fall var den pennsylvansk eller rysk?

När jag var liten, använde vi Kronolja i matlagningen. Så jag tvivlar på att det var mineralolja.

1878: Kronolja, tidigt prov med mineralsmörjolja?

av Ola Almquist, Tuesday, October 18, 2016, 15:40 (2746 dagar sedan) @ BD

Var möjligen Kronolja ett tidigt försök med mineralsmörjolja? I så fall var den pennsylvansk eller rysk?

Bomolja, en sämre kvalitet av olivolja, var ett vanligt smörjmedel till dess att mineraloljor, först blandade med bomolja och sedan outblandade, ersatte.

[image]

Några ledtrådar finns i dagstidningarna, bl.a. gällande patent 1873 och 1884 samt diverse annonser.

EDIT: Det var dåligt med beskrivningar av vad den egentligen innehöll. Jag misstänker dock att den var vegetabilisk, liksom 1900-talets Kronolja.

M.v.h.
Ola

1878: Kronolja, tidigt prov med mineralsmörjolja?

av Micke Carlsson, Tuesday, October 18, 2016, 16:37 (2746 dagar sedan) @ Ola Almquist

Rovolja, alltså raps, började som smörjmedel och för belysning, sedan upptäckte man att dess giftighet gjorde den mer lämpad/fungerande som bekämpningsmedel. Långt senare började vi använda den i matlagning. Vet inget om vår import av 3:e klassens olivolja på 1880-talet men ställer mig tvivlande till att den var så särskilt stor. Tidig benämning på petroleumolja, alltså petra oleum, är ju försvenskningen bergolja. Maskinsmörjmedel på bergoljebas raffinerades på oljeön vid Ängelsberg vid denna tid, råoljan kom från staterna.

1878: Kronolja, tidigt prov med mineralsmörjolja?

av BD, Tuesday, October 18, 2016, 18:04 (2746 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Rovolja, alltså raps, började som smörjmedel och för belysning, sedan upptäckte man att dess giftighet gjorde den mer lämpad/fungerande som bekämpningsmedel. Långt senare började vi använda den i matlagning. Vet inget om vår import av 3:e klassens olivolja på 1880-talet men ställer mig tvivlande till att den var så särskilt stor. Tidig benämning på petroleumolja, alltså petra oleum, är ju försvenskningen bergolja. Maskinsmörjmedel på bergoljebas raffinerades på oljeön vid Ängelsberg vid denna tid, råoljan kom från staterna.

Men oljeprodukter från Ryssland konkurrerade. Antagligen var det Nobel och Rotschild som konkurrerade med oljan från Pennsylvania.

Kanske borde banan Baku - Batumi kallas Nobelbanan i stället för den som föreslagits få det namnet i Sverige.

På banan från Baku till Batumi lär f ö världens första oljefyrade ånglok ha kommit till användning.