Fel kanal (Järnväg allmänt)

av dalarna, Wednesday, October 19, 2016, 14:41 (2740 dagar sedan)

Hörde mitt namn ropas ut på Stockholm C jag låg på fel kanal på Zodiac
samma kanal som Tr och expressgodset tyckte det lät väldigt tyst där.
Skulle kontakta Allan bytte kanal han hade ropat länge utan att få svar.
Själva kanal väljaren skulle vara trög men det var väldigt lätt att bara hoppa in på en annan kanal/frekvens växlingen som inte längre finns låg på
430:800 mhz.
När vi 1997 skulle börja växla posttåg i Tm med Rc 1027 och 1039 fick vi lämna in komradion till radioverkstad så de fick lägga in frekvensen i Tm på kanal 8 bara vrida höger till stopp så låg man på rätt kanal då Tm ännu kvar lokal tkl.
Hade dock kontakt med cst från spår portarna Tm en gång på cst kanalen brus och sprak men hörbart man fick stå i ett visst läge annars tappade man kontakten.

Fel kanal

av Överkörmästaren, Wednesday, October 19, 2016, 18:18 (2740 dagar sedan) @ dalarna

Hörde mitt namn ropas ut på Stockholm C jag låg på fel kanal på Zodiac
samma kanal som Tr och expressgodset tyckte det lät väldigt tyst där.
Skulle kontakta Allan bytte kanal han hade ropat länge utan att få svar.
Själva kanal väljaren skulle vara trög men det var väldigt lätt att bara hoppa in på en annan kanal/frekvens växlingen som inte längre finns låg på
430:800 mhz.
När vi 1997 skulle börja växla posttåg i Tm med Rc 1027 och 1039 fick vi lämna in komradion till radioverkstad så de fick lägga in frekvensen i Tm på kanal 8 bara vrida höger till stopp så låg man på rätt kanal då Tm ännu kvar lokal tkl.
Hade dock kontakt med cst från spår portarna Tm en gång på cst kanalen brus och sprak men hörbart man fick stå i ett visst läge annars tappade man kontakten.

Vad gjorde tågklareraren i Tomteboda? Stationen är väl väldigt manuell, kunde hen betjäna dvärgsignalerna vid in- och utfarten eller var det en särskild ställverksvakt som gjorde detta?

Fel kanal

av dalarna, Thursday, October 20, 2016, 21:24 (2738 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Han eller hon kunde ställa dvärgen till rörelse tillåten ibland låg den i stopp.
Olle var inte glad han tvingades tjänstgöra i Södertälje.
En kvinnlig tkl fick frågan av mig på komradion om hon kunde lägga om växeln utanför tx går inte blev svaret jag hoppar på kryckor.
När jag smög fram med Ue loket för att själv lägga om växeln stod hon där och kollade med dubbla kryckor.
När posttågen var klara kunde man bara anropa tkl som själv ringde fjärren.
Sen fick vi en tjänstemobil med färdiga nummer bara att trycka på fjärren cst.
Blev säkerhets problem när olika operatörer växlade på bangården utan att ha kontakt med varandra.Beslut kom att de måste begära växlings tillstånd från fjärren.
De måste efter avslutad växling återlämna växlings tillståndet.
Bara en operatör i taget fick tillstånd för växling då det varit nära med olyckor innan.

Fel kanal

av 53 Wadsten, Saturday, October 22, 2016, 05:59 (2737 dagar sedan) @ dalarna

Hade ni i Tomteboda en Tkl som gick under namnet SÄO-kalle.