Belysningsalternativ (Järnväg allmänt)

av Eke, Wednesday, October 19, 2016, 22:27 (2744 dagar sedan)

Hej, jag har ett projekt med att få lok för modelljärnväg att fungera mer realistiskt med hjälp av en standard för hur modellen av loket och dess funktioner ska fungera.
Jag undrar nu om jag skulle kunna få hjälp med att sammanställa vilka olika belysningsalternativ olika loktyper har?

Parkeringsljus
Varselljus
Halvljus
Helljus
Rangerbelysning
Annat?

vilka lyktor som lyser, ljusstyrka, övre / nedre?
Rangerbelysning, kan man markera både A och B-ände, är det aktiv hytt som styr eller kan man köra från lokets bakände?
Slutlykta kopplad till framändens belysning eller fristående aktivering?

Maskinrumsbelysning, används den bara när man går in i maskinrummet eller är det normalt tänt även under gång?

Dom loken som just nu är aktuella är
Hg, F (el), Du, Da, Rc, Ub, Ue, Z65, T43, T44, T21, X2

Vissa lok är kanske mindre historiska än andra men jag är mycket tacksam för denna information också. Skulle någon ha information om andra fordonstyper (såväl äldre som modernare typer) så tar jag gärna emot den informationen också!
Ska försöka sammanställa informationen på någon plats på nätet så att fler kan få tillgång till den!

Vänliga hälsningar
Peter

Belysningsalternativ

av Pelle i Västerås, Thursday, October 20, 2016, 09:32 (2744 dagar sedan) @ Eke

Hej, jag har ett projekt med att få lok för modelljärnväg att fungera mer realistiskt med hjälp av en standard för hur modellen av loket och dess funktioner ska fungera.
Jag undrar nu om jag skulle kunna få hjälp med att sammanställa vilka olika belysningsalternativ olika loktyper har?

Parkeringsljus
Varselljus
Halvljus
Helljus
Rangerbelysning
Annat?

vilka lyktor som lyser, ljusstyrka, övre / nedre?
Rangerbelysning, kan man markera både A och B-ände, är det aktiv hytt som styr eller kan man köra från lokets bakände?
Slutlykta kopplad till framändens belysning eller fristående aktivering?

Maskinrumsbelysning, används den bara när man går in i maskinrummet eller är det normalt tänt även under gång?

Dom loken som just nu är aktuella är
Hg, F (el), Du, Da, Rc, Ub, Ue, Z65, T43, T44, T21, X2

Vissa lok är kanske mindre historiska än andra men jag är mycket tacksam för denna information också. Skulle någon ha information om andra fordonstyper (såväl äldre som modernare typer) så tar jag gärna emot den informationen också!
Ska försöka sammanställa informationen på någon plats på nätet så att fler kan få tillgång till den!

Vänliga hälsningar
Peter

Parkeringsljus och Varselljus, Det vet jag inte vad det är.

Halvljus = avbländat helljus i samtliga lampor.

Helljus = Fullt ljus i alla lampor frammåt.

Rangerbelysning = avbländat ljus i nedre strålkastarna i båda ändar.

Den röda lampan, som markerar fram eller bakände, är det fritt val vilken som ska lysa. I tåg är det dock alltid i lokets bakända, men i växling spelar det ingen roll.

Maskinrumsbelysning, den används när man går i maskinrummet.
Annars är den normalt släckt.
På Hg, Ub, Ue, Z65, T43, T44, T21, X2 finns inte det problemet :)

Övrig belysning är blinkande helljus som används vid nödsituationer.

Belysningsalternativ

av Jim Hansson, Thursday, October 20, 2016, 21:23 (2743 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Hej, jag har ett projekt med att få lok för modelljärnväg att fungera mer realistiskt med hjälp av en standard för hur modellen av loket och dess funktioner ska fungera.
Jag undrar nu om jag skulle kunna få hjälp med att sammanställa vilka olika belysningsalternativ olika loktyper har?

Parkeringsljus
Varselljus
Halvljus
Helljus
Rangerbelysning
Annat?

vilka lyktor som lyser, ljusstyrka, övre / nedre?
Rangerbelysning, kan man markera både A och B-ände, är det aktiv hytt som styr eller kan man köra från lokets bakände?
Slutlykta kopplad till framändens belysning eller fristående aktivering?

Maskinrumsbelysning, används den bara när man går in i maskinrummet eller är det normalt tänt även under gång?

Dom loken som just nu är aktuella är
Hg, F (el), Du, Da, Rc, Ub, Ue, Z65, T43, T44, T21, X2

Vissa lok är kanske mindre historiska än andra men jag är mycket tacksam för denna information också. Skulle någon ha information om andra fordonstyper (såväl äldre som modernare typer) så tar jag gärna emot den informationen också!
Ska försöka sammanställa informationen på någon plats på nätet så att fler kan få tillgång till den!

Vänliga hälsningar
Peter


Parkeringsljus och Varselljus, Det vet jag inte vad det är.

Halvljus = avbländat helljus i samtliga lampor.

Helljus = Fullt ljus i alla lampor frammåt.

Rangerbelysning = avbländat ljus i nedre strålkastarna i båda ändar.

Den röda lampan, som markerar fram eller bakände, är det fritt val vilken som ska lysa. I tåg är det dock alltid i lokets bakända, men i växling spelar det ingen roll.

Maskinrumsbelysning, den används när man går i maskinrummet.
Annars är den normalt släckt.
På Hg, Ub, Ue, Z65, T43, T44, T21, X2 finns inte det problemet :)

Övrig belysning är blinkande helljus som används vid nödsituationer.

Det där svaret var behäftat med många fel. Så här är det:
Helljus är när alla tre positionerna har full ljusstyrka, d v s båda nedre strålkastarna och den övre.
Halvljus är när den övre är avbländad (lok/motorvagnar från 50-talet och framåt) eller släckt (tidigare typer) medans de nedre fortfarande lyser med full ljusstyrka.
Markeringsljus (M, inte P) är när de övre är som vid halvljus men de nedre är avbländade.
Rangerbelysning finns det inget som heter även om det är en bra benämning. Det innebär att de nedre strålkastarna både fram och bak lyser avbländat och den övre är släckta (oavsett ålder).

Vad gäller rött bak: Äldre enligt ovan har särskild strömbrytare för denna. På nyare tänds den bak så fort ljusströmställaren ställs i något annat läge än 0.

Maskinrumsbelysning tänds med en knapp för sig.

Fick jag med allt?

Jim

Belysningsalternativ

av Eke, Friday, October 21, 2016, 01:08 (2743 dagar sedan) @ Jim Hansson

Tack för svaret Jim!
Svaret var ungefär vad jag har hört om Y1.

Vad gäller "parkeringsljus" så fick jag veta att det var avbländat i nedre lyktor i bägge ändar.
Alltså hur ser belysningen ut när man ställer i från sig ett fordon?
Modernare motorvagnar som X31 t.ex. står ju med slutlyktorna tända i bägge ändar när dom är inaktiva.
Men dom flesta fordon antar jag är helt släckta, men det kanske beror på var dom står?

Markeringsljus kallades varselljus av min kontakt, men det kan ju vara bra att få veta dom korrekta benämningarna också då jag tänkt göra lokkort där funktionerna ska vara listade! Jag kör tåg på modulträffar och där kör man ofta andras fordon så det är bra med information om fordonen.

Vad gäller hel och halvljus på Y1:an fick jag veta precis det du säger.
Men, hur blir det då på en Z65 då som saknar toppstrålkastare? är det hel och halv styrka på dom nedre lyktorna då?
(Z65 är väldigt aktuell just nu eftersom jag fick hem mitt exemplar i dag!) :-)

"Rangerbelysningen" är då nedre lyktorna avbländade i bägge ändar.
Jag förmodar att det då är i kombination med slutlykta åt något håll för att markera bakände?

Detta är ju en generell beskrivning av ljusfunktionerna men jag antar att det kan skilja något mellan olika fordonstyper, eller?
Mitt Hg t.ex. har jag gjort om ljusfunktionerna enligt ovanstående men missat avbländad toppstrålkastare vid halvljus, men hade Hg det? jag har något svagt minne av ett slags jalusi över halva övre strålkastaren men som jag inte sett på senare tid.
Saknas avbländning då eller är det ombyggt så att man kan blända av på elektrisk väg?
Det vore kul om man kunde få en beskrivning för respektive fordonstyp om det är något som skiljer, annars är det ju helt ok med den generella beskrivningen.

Och finns det då normalt bara två lägen på strålkastarna, Hel och halv styrka?
Det finns alltså inget svagare sken likt parkeringsljuset på en bil?

Vad gäller maskinrumsbelysningen förstår jag att det kan vara individuellt beroende vilken förare som kör fordonet.
Men vad verkar vara vanligast? Jag ser ofta TMZ åka förbi här hemma och dom verkar alltid ha tänt i maskinrummet under gång.
På Rc-loken nere på centralen verkar det alltid vara tänt när dom står på sidospåren medans jag inte sett hur det är när dom är i trafik.
Jag försöker helt enkelt få till något som ökar realismen på modelljärnvägen därav mitt lite udda intresse för detta!

@Svante
Jag ska göra allt jag kan för att få till maskinrumsbelysningen på bästa sätt på X2:an! ;-)

Kan ju även informera om att jag skapat en standard för hur modellfordonen ska fungera så det blir mindre anarki på hur funktionerna ligger utspridda på funktionsknapparna på körkontrollerna för olika fordonsindivider.
Och det berör inte enbart ljusfuktioner utan även ljud och funktioner som påverkar köregenskaperna, det finns bland annat en funktion som gör att man kan variera bromskraften lätt åtkomlig så man slipper att bara ha ett enda fast värde på hur lång bromssträckan är.

Vänliga hälsningar
Peter

Belysningsalternativ

av Jim Hansson, Friday, October 21, 2016, 01:18 (2743 dagar sedan) @ Eke

Tack för svaret Jim!
Svaret var ungefär vad jag har hört om Y1.

Vad gäller "parkeringsljus" så fick jag veta att det var avbländat i nedre lyktor i bägge ändar.
Alltså hur ser belysningen ut när man ställer i från sig ett fordon?
Modernare motorvagnar som X31 t.ex. står ju med slutlyktorna tända i bägge ändar när dom är inaktiva.
Men dom flesta fordon antar jag är helt släckta, men det kanske beror på var dom står?

Rätt ang X31, samma med t ex X61. Lite äldre fordon går inte att parkera inaktiva med spänning på. De måste vara aktiva eller spänningslösa.

Markeringsljus kallades varselljus av min kontakt, men det kan ju vara bra att få veta dom korrekta benämningarna också då jag tänkt göra lokkort där funktionerna ska vara listade! Jag kör tåg på modulträffar och där kör man ofta andras fordon så det är bra med information om fordonen.

Vad gäller hel och halvljus på Y1:an fick jag veta precis det du säger.
Men, hur blir det då på en Z65 då som saknar toppstrålkastare? är det hel och halv styrka på dom nedre lyktorna då?
(Z65 är väldigt aktuell just nu eftersom jag fick hem mitt exemplar i dag!) :-)

Konsekvensen för Z65 är ju, som många andra växellok, att de inte kan visa det som heter helljus. Var halv- och markerings-.

"Rangerbelysningen" är då nedre lyktorna avbländade i bägge ändar.
Jag förmodar att det då är i kombination med slutlykta åt något håll för att markera bakände?

Rätt.

Detta är ju en generell beskrivning av ljusfunktionerna men jag antar att det kan skilja något mellan olika fordonstyper, eller?
Mitt Hg t.ex. har jag gjort om ljusfunktionerna enligt ovanstående men missat avbländad toppstrålkastare vid halvljus, men hade Hg det? jag har något svagt minne av ett slags jalusi över halva övre strålkastaren men som jag inte sett på senare tid.
Saknas avbländning då eller är det ombyggt så att man kan blända av på elektrisk väg?
Det vore kul om man kunde få en beskrivning för respektive fordonstyp om det är något som skiljer, annars är det ju helt ok med den generella beskrivningen.

Fordon tillverkade innan 50-talet kan ju ha moderniserats med toppstrålkastare, då gäller min förklaring för nyare lok. Annars räknas de som gamla.

Och finns det då normalt bara två lägen på strålkastarna, Hel och halv styrka?
Det finns alltså inget svagare sken likt parkeringsljuset på en bil?

Rätt.

Vad gäller maskinrumsbelysningen förstår jag att det kan vara individuellt beroende vilken förare som kör fordonet.
Men vad verkar vara vanligast? Jag ser ofta TMZ åka förbi här hemma och dom verkar alltid ha tänt i maskinrummet under gång.

Kanske är osläckbart på dem och Tmy. Minns inte. 9 år sedan jag körde dem.

På Rc-loken nere på centralen verkar det alltid vara tänt när dom står på sidospåren medans jag inte sett hur det är när dom är i trafik.
Jag försöker helt enkelt få till något som ökar realismen på modelljärnvägen därav mitt lite udda intresse för detta!

@Svante
Jag ska göra allt jag kan för att få till maskinrumsbelysningen på bästa sätt på X2:an! ;-)

Kan ju även informera om att jag skapat en standard för hur modellfordonen ska fungera så det blir mindre anarki på hur funktionerna ligger utspridda på funktionsknapparna på körkontrollerna för olika fordonsindivider.
Och det berör inte enbart ljusfuktioner utan även ljud och funktioner som påverkar köregenskaperna, det finns bland annat en funktion som gör att man kan variera bromskraften lätt åtkomlig så man slipper att bara ha ett enda fast värde på hur lång bromssträckan är.

Vänliga hälsningar
Peter

Belysningsalternativ

av Svante Andersson, Friday, October 21, 2016, 00:03 (2743 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Maskinrumsbelysning, den används när man går i maskinrummet.
Annars är den normalt släckt.
På Hg, Ub, Ue, Z65, T43, T44, T21, X2 finns inte det problemet :)

Jodå, det vore väl smaskens med fungerande maskinrumsbelysning i en X2? Så med en öppen maskinrumsdörr borde den ge återsken i hytten! I tre alternativ... ena dörren öppen, andra dörren öppen eller båda dörrarna öppna. (obs!... jag har aldrig varit upp på en X2 så jag vet inte om det finns två dörrar mellan förarhytt och maskinrum. :-D)

SA

Belysningsalternativ

av Per Ljungberg, Friday, October 21, 2016, 11:24 (2743 dagar sedan) @ Svante Andersson

Är det inte dessutom så att spänningssatt elfordon ska ha tänd belysning (halvljus) i de nedre strålkastarna i båda ändar? Ej spänningssatt ska det vara helt nedsläckt (för att inte dra ur batteriet).
PLj

Belysningsalternativ

av Jim Hansson, Saturday, October 22, 2016, 15:20 (2742 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Är det inte dessutom så att spänningssatt elfordon ska ha tänd belysning (halvljus) i de nedre strålkastarna i båda ändar?

Med halvljus menas full ljusstyrka i nedre och ingen eller avbländat uppe. Men jag antar att du menar markeringsljus, d v s avbländat nere.
Nja, så specificerat har det aldrig varit. Däremot att spänningssatta fordon ska ha strålkastarna tända och så även hyttbelysning. Men jag vet inte om detta gäller fortfarande. T ex hyttbelysningen på X61 släcks när man stänger hyttdörren utifrån.

< Ej spänningssatt ska det vara helt nedsläckt (för att inte dra ur batteriet).

PLj

Så är det ju. På fordon från 50-talet och framåt slocknar allt när man slår ifrån batteriet. Så är det inte på äldre fordon. På dessa fordras å andra sidan ingen batterispänning för att få liv i fordonet igen.
Jim

Belysningsalternativ

av 53 Wadsten, Sunday, October 23, 2016, 10:19 (2741 dagar sedan) @ Jim Hansson

Skall man inte blända av då man möter tåg på linjen, jag gjorde det alltid.

Belysningsalternativ

av Jim Hansson, Sunday, October 23, 2016, 18:33 (2740 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Skall man inte blända av då man möter tåg på linjen, jag gjorde det alltid.

Jo, visst ska man det. Ännu viktigare nuförtiden då t ex X61 och X55 har väldigt starka strålkastare.
Jim

Belysningsalternativ

av Eke, Sunday, October 23, 2016, 22:19 (2740 dagar sedan) @ Jim Hansson

Fantastisk bra hjälp jag fått här, detta kommer att bli mycket bra och jag har fått till alla dom möjliga belysningsalternativen med ett bra användargränssnitt på våra körkontroller!
Nu när jag vet hur jag ska göra rent pragrameringsmässigt för att få till dom olika ljusbilderna är bara frågan hur dom tillämpas eller tillämpades förr!
Att man bländar av vid möte på linjen känns ju självklart, men bländar man av från hel till halvljus eller bländar man av till markeringsljus då även dom nedre strålkastarna bländas av?
Kan vara svårt för en utomstående att veta, svårt att hitt rätt plats ute i skogen för att se två tåg mötas! *s*
Det här med stillastående spänningssatt fordon var spännande! Och att hyttbelysningen var inblandad var ännu intressantare!
Vissa äldre fordon som Da och Ra kan inte visa vitt ljus bakåt med dom alternativ som finns på ljusomkopplaren, jag antar då att man endast visar rött sken bakåt på ett sådant fordon både vid spänningssatt parkering och rangering?
Undrar om det kan vara likadant på Hg? Jag har nu vitt ljus i bägge ändar vid spänningssatt parkerat fordon och rangering, det ligger nära till hands att tro att det skulle kunna vara som på Da även på Hg med tillägget tänd hyttbelysning vid spänningssatt parkering?
Och det här med hyttbelysningen, är/var det endast när man lämnade fordonet eller ska till exempel ett tåg som stannat vid perrongen också alltid ha tänt i hytten, och är det markeringsljus som gäller när man bländar av innan man kör in till perrongen?

Vänliga hälsingar
Eke

Belysningsalternativ

av Jim Hansson, Sunday, October 23, 2016, 22:43 (2740 dagar sedan) @ Eke

Fantastisk bra hjälp jag fått här, detta kommer att bli mycket bra och jag har fått till alla dom möjliga belysningsalternativen med ett bra användargränssnitt på våra körkontroller!
Nu när jag vet hur jag ska göra rent pragrameringsmässigt för att få till dom olika ljusbilderna är bara frågan hur dom tillämpas eller tillämpades förr!
Att man bländar av vid möte på linjen känns ju självklart, men bländar man av från hel till halvljus eller bländar man av till markeringsljus då även dom nedre strålkastarna bländas av?
Kan vara svårt för en utomstående att veta, svårt att hitt rätt plats ute i skogen för att se två tåg mötas! *s*

Man bländar i princip alltid av till markeringsljus.
Och glöm inte att man alltid hälsar på varandra när man möts. Förr när hastigheten var lägre vinkade man på varandra på dagen medans man blinkade med ljuset i mörker. Idag är det vanligt att man blinkar även på dagen eftersom man ofta inte hinner se varandra.

Det här med stillastående spänningssatt fordon var spännande! Och att hyttbelysningen var inblandad var ännu intressantare!
Vissa äldre fordon som Da och Ra kan inte visa vitt ljus bakåt med dom alternativ som finns på ljusomkopplaren, jag antar då att man endast visar rött sken bakåt på ett sådant fordon både vid spänningssatt parkering och rangering?

På Da vill jag påstå att man kan ställa omkopplaren i "rangerbelysning", men på Ra är det rätt som du skriver. (Det är ju inget lok man rangerar med.)

Undrar om det kan vara likadant på Hg? Jag har nu vitt ljus i bägge ändar vid spänningssatt parkerat fordon och rangering, det ligger nära till hands att tro att det skulle kunna vara som på Da även på Hg med tillägget tänd hyttbelysning vid spänningssatt parkering?

På Hg-lok, liksom Ub, Du m fl äldre lok kan man ställa in strålkastarna precis som man vill. Där finns inte en ljusomkopplare utan flera strömställare för de resp strålkastarna.

Och det här med hyttbelysningen, är/var det endast när man lämnade fordonet eller ska till exempel ett tåg som stannat vid perrongen också alltid ha tänt i hytten, och är det markeringsljus som gäller när man bländar av innan man kör in till perrongen?

Tänt i hytten gäller bara om man lämnar loket. Detta för att folk som nalkas loket ska förstå att det är spänningssatt. Det är dock lite si och så med efterlevnaden här.
Hanteringen av ljuset man rullar in till plattformen är en smaksak. Men har bara markeringssljus på när man är stillastående.

Jim


Vänliga hälsingar
Eke

Belysningsalternativ. Ra 987

av Per Ljungberg, Monday, October 24, 2016, 12:33 (2740 dagar sedan) @ Jim Hansson

På NJ:s Ra 987 vet jag med bestämdhet att det går att ha alla nedre strålkastare i halvljus (+ röd bakljuslampa i motsatt fordonsände). Jag misstänker att det är samma för Da, men har inte jobbat så mycket med Da.
PLj

Belysningsalternativ. Ra 987

av Jim Hansson, Monday, October 24, 2016, 16:11 (2740 dagar sedan) @ Per Ljungberg

På NJ:s Ra 987 vet jag med bestämdhet att det går att ha alla nedre strålkastare i halvljus (+ röd bakljuslampa i motsatt fordonsände). Jag misstänker att det är samma för Da, men har inte jobbat så mycket med Da.
PLj

Bortsett från att det inte är halvljus, utan markeringssljus, du får i båda ändar så är det nog så att det du säger stämmer på Rapid 3-10. Jag har kört Rapid 2, och där är det som jag skriver. Det skiljer ju några år mellan dem.
Jim

Belysningsalternativ

av 53 Wadsten, Monday, October 24, 2016, 05:08 (2740 dagar sedan) @ Jim Hansson

Där fick jag rätt mot en envis kollega från RB-tiden som aldrig bländade av, han hävdade motsatsen (Malmökollegorna får idag tampas med honom).

Belysningsalternativ

av Jim Hansson, Monday, October 24, 2016, 16:12 (2740 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Där fick jag rätt mot en envis kollega från RB-tiden som aldrig bländade av, han hävdade motsatsen (Malmökollegorna får idag tampas med honom).

Haha, då vet jag nog vem du menar. Han lär garanterat blända av idag med de starka ljusen vi har på X61. Annars skulle han tappa syner rätt snart :-)
Jim