Är CV nedlagt,tydligen.
Nej, men järnvägsverksamheten är till största delen privatiserad. Vossloh är gamla spårväxelverkstaden, såld första gång 1993 till franska Cogifer. EuroMaint är verksamheten med rullande materiel, såld 2007 till finansbolaget Ratos (familjen Söderberg). Den sysselsätter idag ca 200 man, med dagligt fordonsutbyte.
Benämningen CV (Centralverkstad) försvann organisatoriskt redan 1918 men är
för djupt rotad i Örebrosjälen för att försvinna. Den står också kvar på
den K-märkta huvudentrén (Med det bekanta, dubbelflänsade vinghjulet).
SJ har fortfarande utbyte av fordon i den s.k Örebrosläpan Hgl-Ör via Et. Ligger med gångdagarna T:M-F men ställs in om inget behov finns. Sammansättningen på tåget kan variera högst påtagligt, allt efter verkstadsbehovet. GC har även de en loksläpa, men den utgår från Hallsberg
Örebrosläpan har ett mer inofficiellt namn, den benämns med efternamnet på berörd verkstadsplanerare på SJ, vilket innebär att den går under benämningen "Svedbergsexpressen"
Har det funnits tåg som haft sådana namn tidigare, där tågläget fått namn efter den som beställt tåget eller den som nyttjar tågläget?