Så ska CV-området i Örebro utvecklas till ett bostadsområde (Järnväg allmänt)

av Banvakten, Thursday, October 20, 2016, 23:17 (2743 dagar sedan)

Idag postade Nerikes Allehanda framtidsplanerna för CV-området i Örebro och ser inte roligt ut.

[link=http://www.na.se/bostadspuls/sa-ska-cv-omradet-utvecklas-till-bostadsomrade]http://www.na.se/bostadspuls/sa-ska-cv-omradet-utvecklas-till-bostadsomrade[/link]

Finns även att läsa lite på Jernhusens hemsida:

[link]http://jernhusen.se/Foretag/Stadsprojekt/orebro-cv/[/link]

Kan inte ge detta beslut mer än tummen ner :(

Så ska CV-området i Örebro utvecklas till ett bostadsområde

av Svante Andersson, Thursday, October 20, 2016, 23:51 (2743 dagar sedan) @ Banvakten

Kan inte ge detta beslut mer än tummen ner :(

Varför det?

Förutom kanske vissa problem med kvarvarade kemikalier i marken på området är det väl bara bra att kunna återandvända dessa ytor till något vettigt?

Tyvärr har vissa av våra tåg och spårfordonsnostalgiker en väldigt dinosaurieaktig inställning till resten av världen och tror på något sätt att deras tankesätt skulle på något sätt vara mer "rätt" än andras.
Åter igen... tyvärr, eller kanske som tur är :-P , har dessa kvarlevor från en svunnen tid inga ekonoiska resurser för att implementera sina läror. Och i de få lysande exemplen där så är fallet finns det alltid en mer genomtänkt filosofi bakom det de gör.

SA

Så ska CV-området i Örebro utvecklas till ett bostadsområde

av Granis, Thursday, October 20, 2016, 23:58 (2743 dagar sedan) @ Svante Andersson

Nog så riktigt. Men

a) Hur mycket verksamhet bedrivs det på området idag, och av vilka?
b) Var tar den i så fall vägen om planerna fullföljs?[size=small] ("nån annanstans" eller "till konkurrenterna" är väl det enkla svaret :-| )[/size]

I Uppsala gillar man att bygga bostäder där det bedrivits "kommersiell verksamhet" tidigare. Frågan är då om alla omflyttade arbetstillfällen stannar i kommunen [size=small](dom nedlagda torde väl vara givna..)[/size] eller flyttas till f f a Storstockholm?

Men frågan om Uppsala håller på att göras om till "Sovsala" och bli ett ännu större "pendlarmekka", och Örebros ev liknande utveckling, hör väl knappast hemma på detta forum, så... ;-)

/ L G :-)

Så ska CV-området i Örebro utvecklas till ett bostadsområde

av Svante Andersson, Friday, October 21, 2016, 00:06 (2743 dagar sedan) @ Granis

"Sovsala"

:-D :-D :-D

Så ska CV-området i Örebro utvecklas till ett bostadsområde

av Banvakten, Friday, October 21, 2016, 00:49 (2743 dagar sedan) @ Granis

Vad jag vet så är stor del uthyrd till USÖ. Även diverse andra aktörer, någon inredningsbutiks lager samt en däckfirma skall finnas på området. Järnvägsmässigt är det väl Euromaint, Infranord och Vossloh som finns kvar.

Planen är väl säkerligen att avveckla och flytta hela verksamheten till Hallsbergs stora anläggning som det ryktats om länge. Tror Örebro Kommun pushar hårt för att cv-spåret rivs i stadsplaneringssynpunkt. I järnvägshistorisk synvinkelt är ju detta mycket tråkigt då denna streckning var en av det första i landet.

Jag jobbar själv inom byggsektorn och har definitivt inget emot bostadsbyggandet. Men det finns smakfullare ställen att panga upp moderna lägenheter än i sådan kulturfyllt område som cv-området just är. Ska också tillägga det att jag förmodligen sänker medelåldern rejält på detta forum. Mycket tråkigt att fina historiska platser inte bevaras bättre för framtida generationer.

Så ska CV-området i Örebro utvecklas till ett bostadsområde

av Gunnar Håkansson, Friday, October 21, 2016, 09:00 (2743 dagar sedan) @ Granis

Nog så riktigt. Men

a) Hur mycket verksamhet bedrivs det på området idag, och av vilka?
b) Var tar den i så fall vägen om planerna fullföljs?[size=small] ("nån annanstans" eller "till konkurrenterna" är väl det enkla svaret :-| )[/size]

I Uppsala gillar man att bygga bostäder där det bedrivits "kommersiell verksamhet" tidigare. Frågan är då om alla omflyttade arbetstillfällen stannar i kommunen [size=small](dom nedlagda torde väl vara givna..)[/size] eller flyttas till f f a Storstockholm?

Men frågan om Uppsala håller på att göras om till "Sovsala" och bli ett ännu större "pendlarmekka", och Örebros ev liknande utveckling, hör väl knappast hemma på detta forum, så... ;-)

Även i Lund är planerarna väldigt förtjusta i att bygga bostäder på industrimark. Här kan det vara motiverat utifrån att man då slipper ta jordbruksmark i anspråk. Men vart tar industrierna vägen då? En del flyttar till nya industriområden i stadens utkant (alltså just jordbruksmark), andra flyttar till andra kommuner (exempelvis Malmö, där många, stora industrier lagts ned eller flyttat till andra kommuner), vilket egentligen inte är någon nackdel, då Lund är en inpendlingskommun.
Just i Örebro, för att återgå till rubriken, är tydligen historien så närvarande, att en exploatering för bostadsändamål inte borde vara motiverad.

Så ska CV-området i Örebro utvecklas till ett bostadsområde

av 53 Wadsten, Friday, October 21, 2016, 05:52 (2743 dagar sedan) @ Banvakten

Är CV nedlagt,tydligen.

Så ska CV-området i Örebro utvecklas till ett bostadsområde

av Kjell Aghult, Friday, October 21, 2016, 07:22 (2743 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Är CV nedlagt,tydligen.

Nej, men järnvägsverksamheten är till största delen privatiserad. Vossloh är gamla spårväxelverkstaden, såld första gång 1993 till franska Cogifer. EuroMaint är verksamheten med rullande materiel, såld 2007 till finansbolaget Ratos (familjen Söderberg). Den sysselsätter idag ca 200 man, med dagligt fordonsutbyte.

Benämningen CV (Centralverkstad) försvann organisatoriskt redan 1918 men är
för djupt rotad i Örebrosjälen för att försvinna. Den står också kvar på
den K-märkta huvudentrén (Med det bekanta, dubbelflänsade vinghjulet).

Så ska CV-området i Örebro utvecklas till ett bostadsområde

av Fredrik Lundström, Monday, October 24, 2016, 18:07 (2740 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Är CV nedlagt,tydligen.

Nej, men järnvägsverksamheten är till största delen privatiserad. Vossloh är gamla spårväxelverkstaden, såld första gång 1993 till franska Cogifer. EuroMaint är verksamheten med rullande materiel, såld 2007 till finansbolaget Ratos (familjen Söderberg). Den sysselsätter idag ca 200 man, med dagligt fordonsutbyte.

Benämningen CV (Centralverkstad) försvann organisatoriskt redan 1918 men är
för djupt rotad i Örebrosjälen för att försvinna. Den står också kvar på
den K-märkta huvudentrén (Med det bekanta, dubbelflänsade vinghjulet).

SJ har fortfarande utbyte av fordon i den s.k Örebrosläpan Hgl-Ör via Et. Ligger med gångdagarna T:M-F men ställs in om inget behov finns. Sammansättningen på tåget kan variera högst påtagligt, allt efter verkstadsbehovet. GC har även de en loksläpa, men den utgår från Hallsberg

Örebrosläpan har ett mer inofficiellt namn, den benämns med efternamnet på berörd verkstadsplanerare på SJ, vilket innebär att den går under benämningen "Svedbergsexpressen"

Har det funnits tåg som haft sådana namn tidigare, där tågläget fått namn efter den som beställt tåget eller den som nyttjar tågläget?

Så ska CV-området i Örebro utvecklas till ett bostadsområde

av 53 Wadsten, Tuesday, October 25, 2016, 07:29 (2739 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

På RB hade vi ett verkstadståg M-F Mörby-Stockholm östra med nummer 4711, detta fick namnet "Parfymen" efter ett välkänt märke.

Så ska CV-området i Örebro utvecklas till ett bostadsområde

av Svempa, Friday, October 21, 2016, 20:20 (2743 dagar sedan) @ Banvakten

Jag är glad jag hann uppleva CV i full verksamhet i början på 1990 talet . det var fina praktikveckor jag hade där.