Konstiga apparater? (Signaler/säkerhet)

av Torbjörn G, Friday, December 05, 2008, 22:11 (5620 dagar sedan)

I bland hittar man de mest konstiga saker i olika förråd! Under många år har dessa apparater stått i ett av Ohsabanans förråd. Troligen är det någon typ av föreglingsutrustning. Jag vet att dessa är insamlade av vår saliga överbanmästare Anders Åhslund. Och att de kom från Ryttarens Torvströfabriks stickspår på linjen mellan Jönköping och Falköping för det kan man utläsa av skyltarna på apparaterna. Men vilken funktion fyllde de exakt och under vilken tidsperiod användes de?

/Torbjörn G

[IMG]http://i49.photobucket.com/albums/f288/Torgitt/obj08_elapp_1854.jpg[/IMG]

[IMG]http://i49.photobucket.com/albums/f288/Torgitt/obj08_elapp_1855.jpg[/IMG]

[IMG]http://i49.photobucket.com/albums/f288/Torgitt/obj08_elapp_1856.jpg[/IMG]

Konstiga apparater?

av Victor S, Friday, December 05, 2008, 22:51 (5620 dagar sedan) @ Torbjörn G

Ser ut att vara någon slags signalbox, eller vad man ska kalla det, där man kan ställa in vad signalerna ska visa. Har du provat att öppna dem och kollat vad som finns därinne?

Konstiga apparater?

av Sune Nylén @, Friday, December 05, 2008, 23:19 (5620 dagar sedan) @ Victor S

Det är väl en växel i huvudspåret som är förreglad från de två stationerna. Dessa frigör förreglingen ,så att växeln kan läggas om från stickspåret till huvudspåret.Apparaten visar när så kan ske.:-) Sune

Blockapparater

av Gunnar Ekeving, Saturday, December 06, 2008, 00:26 (5620 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det är väl en växel i huvudspåret som är förreglad från de två stationerna. Dessa frigör förreglingen ,så att växeln kan läggas om från stickspåret till huvudspåret.Apparaten visar när så kan ske.:-) Sune

Helt riktigt, denna typ av blockapparater användes bl a för att förregla lastplatser i utfartssignalerna vid närliggande stationer. Man behövde då inte ha några huvudsignaler vid själva lastplatsen, vilket var särskilt fördelaktigt innan det på 1910-talet blev möjligt att låta en lastplats normalt vara obevakad med signaler i "kör" för båda riktningarna.

Blockapparater användes även för linjeblockering (hindra att tåg får körsignal för att gå ut på linjen innan blocksträckan frigivits från nästa station eller blockpost) och stationsblockering (samband mellan tågexpedition och ställverk för att bl a styra när körsignal får visas). Apparatkonstruktionen är tysk och är fortfarande mycket vanlig i just Tyskland, och ganska vanlig i andra mellaneuropeiska områden.

Blockapparaterna innehåller s k blockfält, som kan förregla eller frige t ex en signal. Blockfälten påverkas av växelström som alstras med induktorn som drivs med veven på sidan av apparaten. När handtaget (blocktryckknappen) ovanför blockfältet trycks ner och veven vrids förreglas blockfältet, samtidigt som det samverkande blockfältet vid den andra driftplatsen eller i det andra ställverket friges genom att det tillförs växelström med en frekvens av ca 12 Hz. Principen framgår delvis av http://www.stellwerke.de/grund/seite1_4.html och andra sidor på den webbplatsen.

Vid lastplatsblockering brukade det utöver växelströmsblockfält för förbindelse med intilliggande stationer även finnas ett likströmblockfält i förbindelse med en rälskontakt vid lastplatsen. Ett likströmblockfält är inte sammankopplat med något annat blockfält, utan används exempelvis för att låsa en tågväg tills tåget passerat, då likströmsblockfältet utlöses av en rälskontakt i kombination med isolerad räl. Detta för att hindra att växlarna av misstag läggs om för tidigt. Vid lastplatser användes likströmblockfält i förbindelse med rälskontakt för att hindra att lastplatsväxeln kunde läggas om under tiden mellan det att intilliggande stationer lämnat medgivande och fram tills vagnuttagningen nådde lastplatsen. När vagnuttagningen var klar och skulle lämna lastplatsen, låste man växeln i normalläge och förreglade alla tre blockfälten, som hade gemensam blocktryckknapp.

Den vänstra blockapparaten på översta bilden har alltså funnits vid lastplatsen Ryttaren, och den högra vid Sandhem. Bilden nedan, från SJ banavdelning, visar hur säkerhetsanläggningarna på sträckan såg ut 1918. De lodräta streckan som har svarta punkter vid korsningen med vissa stationsstreck markerar blockförbindelser. De svarta punkterna är blockapparater. Det fanns tydligen två lastplatser på sträckan Sandhem - Mullsjö. Blockförbindelsen mellan Mullsjö och Habo tycks däremot inte haft samband med någon lastplats, möjligen användes den för linjeblockering men troligen fanns något annat syfte.
[img]http://www.ekeving.se/hi/grafik/1918_F-N_Sk-Kbg.jpg[/img]
På 1960-talet slutade man använda blockfält för linjeblockering, vid lastplatser, rörliga broar och för stationsblockering levde enstaka blockapparater kvar fram till 1970-talet, undantagsvis kanske längre

Blockapparater

av Frågvise lokföraren, Saturday, December 06, 2008, 13:08 (5619 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vid lastplatsblockering brukade det utöver växelströmsblockfält för förbindelse med intilliggande stationer även finnas ett likströmblockfält i förbindelse med en rälskontakt vid lastplatsen. Ett likströmblockfält är inte sammankopplat med något annat blockfält, utan används exempelvis för att låsa en tågväg tills tåget passerat, då likströmsblockfältet utlöses av en rälskontakt i kombination med isolerad räl. Detta för att hindra att växlarna av misstag läggs om för tidigt. Vid lastplatser användes likströmblockfält i förbindelse med rälskontakt för att hindra att lastplatsväxeln kunde läggas om under tiden mellan det att intilliggande stationer lämnat medgivande och fram tills vagnuttagningen nådde lastplatsen. När vagnuttagningen var klar och skulle lämna lastplatsen, låste man växeln i normalläge och förreglade alla tre blockfälten, som hade gemensam blocktryckknapp.

Men hur gjorde man om vagnuttagningen skulle börja vid lastplatsen efter en längre tids stillestånd? Var man tvungen att invänta att ett tåg körde förbi och påverkade rälskontakten eller fanns det någon reservknapp? (Hur gör man förresten idag vid lastplatser med rälskontakt?)

Lastplatsblockering förr och nu

av Gunnar Ekeving, Sunday, December 07, 2008, 00:47 (5619 dagar sedan) @ Frågvise lokföraren

Men hur gjorde man om vagnuttagningen skulle börja vid lastplatsen efter en längre tids stillestånd? Var man tvungen att invänta att ett tåg körde förbi och påverkade rälskontakten eller fanns det någon reservknapp? (Hur gör man förresten idag vid lastplatser med rälskontakt?)

ja, det fanns en "reservknapp" i form av ett K16-lås som utlöste likströmsblockfältet. I dag används inte blockfält, men lastplatsblockeringen står förstås i förbindelse med utfartssignaler på angränsande stationer. Vid många anläggningar finns s k magnetlås vid lastplatsen, och detta "friges från endera av de angränsande stationerna efter begäran från lastplatsen" [SJ signalteknisk handbok sid 198]. Därmed behövs ingen rälskontakt. På de platser som fortfarande har rälskontakt sker upplåsningen efter tågpassage, när vagnuttagningen skall ut på linjen igen, med en omkastare

Lastplatsblockering förr och nu

av Lars-Henrik Eriksson, Sunday, December 07, 2008, 08:30 (5618 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

...På de platser som fortfarande har rälskontakt sker upplåsningen efter tågpassage, när vagnuttagningen skall ut på linjen igen, med en omkastare

Är det inte den omkastaren där de två lägena har den fantastiska märkningen "normalläge" och "omställt läge"?

Lastplatsblockering förr och nu

av Torbjörn G, Sunday, December 07, 2008, 12:58 (5618 dagar sedan) @ Lars-Henrik Eriksson

Jag vill bara tacka för all intressant info jag fått som svar i detta ämne.

MVH

Torbjörn G:-)

Konstiga apparater?

av Hans Hellman @, Thursday, December 18, 2008, 08:52 (5607 dagar sedan) @ Torbjörn G

Intressanta bilder från Ryttaren. Kan föreningen Ryttarens torvtröfabrik lägga ut dessa bilder på sin egen hemsida? Det skulle vara spännande att få visa vad som fanns i den lilla kuren som stod intill järnvägen. På www.ryttaren.nu går det att se bilder på fabriksanläggningen från 1906 och fram till idag. På några bilder finns kuren med.