Några tidigt levererade Motalalok. (m2B) (Arkiv/forskning/litteratur)

av NOR, Thursday, November 03, 2016, 12:26 (2703 dagar sedan)

Att leta i arkiv är något tidsödande men samtidigt kul, särskilt när man upptäcker saker som man aldrig hört talas om eller ens tänkt på.
Då var det ju självklart att lok från Motala skulle levereras med båt.

[image]

[image]

Några tidigt levererade Motalalok. (m2B)

av Anders Sandgren, Thursday, November 03, 2016, 13:04 (2703 dagar sedan) @ NOR

Att leta i arkiv är något tidsödande men samtidigt kul, särskilt när man upptäcker saker som man aldrig hört talas om eller ens tänkt på.
Då var det ju självklart att lok från Motala skulle levereras med båt.

[image]

[image]

Det är två intressanta saker som noteras. De lok som levereras till Stockholm torde vara något av loken 27, 28 eller 32 vilka levererades under 1863. Det spår där det intressanta tåget står på månadens bild nov-16 ser man på ritningen i SJ 1906 då går till en brygga. Kan det vara där som båtledes levererade materiel 'landades'? Det hade varit intressant med information om hur lokstations- & verkstadsområdet i Liljeholmen såg ut på 1860-talet.
Det andra loket anges som nr 33 men det kom det inte att få, det torde vara SSB 11, senare SJ 51 vilket tillsammans med SSB 12-13 byggdes av Motala 1863. WSB/SJ 33 är ett A-lok byggt av Beyer & Peacock, f.ö. det första A-loket.
Motala-loken för WSB anges i listorna från 1863 som lika med loken WSB 9 mfl (B&P 1860) medan SSB-loken anges lika med SSB 4-6, dvs 1858 års serie till SSB.
Hursomhelst har de invändiga matervattenpumpar och donkeypump samt balanser mellan drivaxlarna.
Var det månne så att SSB 11 levererades som 33 men omunmrerades efter leverans?

Några tidigt levererade Motalalok. (m2B)

av Anders Jansson, Thursday, November 10, 2016, 20:39 (2696 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Var det månne så att SSB 11 levererades som 33 men omunmrerades efter leverans?

Det tycks ha varit så. Hittade följande notering från SJB:

21/9 1863: Då vid Motala förfärdigat lokomotiv Surtur blivit sänt till SSB i stället för till VSB; skrivelse till int Frykholm att ändra numreringen av det samma från 33 till 11.

I noteringarna återfinns även följande:

3/7 1863: Skrivelse från Motala MV om namn på två lokomotiv; beslöts att lokomotiven skulle numreras och benämnas no 34 Södertörn och nr 35 Mälaren, brev från Beijer.

23/9 1863: Rörande nummer och namn på de 4 vid Motala verkstad under arbete varande lokomotiven; då tvenne av dessa förut benämnts (hänvisning till punkten ovan) men ändring i deras destination skett, så beslöt Styrelsen att nya nummer och namn skulle ges enl skrivelse.