Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Rolf Johansson, Thursday, November 03, 2016, 16:46 (2730 dagar sedan)

Hej!

Boken Järnvägsdata är med rätta ett standardverk för alla järnvägshistoriskt intresserade. I ett inlägg nedan gör Ulf Diehl ett upprop för att skapa en arbetsgrupp för en ny utgåva av detta verk.

Jag undrar om ytterligare en tryckt version av boken som med sannolikhet är inaktuell på några punkter redan när den lämnar tryckeriet är rätt väg att gå. Det är ju så att merparten av dagens forskning sker med datorns hjälp vid skrivbordet eller med mobilens hjälp på fältet.

Jag föreslår därför att vi istället försöker bilda en arbetsgrupp för en helt digital version av Järnvägsdata.

Jag har också ett format för den digitala versionen i tankarna: Låt oss försöka registrera samtliga trafikplatser i en geografiskt strukturerad databas med tiden som en extra dimension. För varje geografisk plats registreras alltså position + aktuell status (öppnad, banans ägare, station/hpl, nedlagd etc.) vid de tidpunkter då väsentliga ändringar har skett. Grundmaterialet finns i nuvarande Järnvägsdata.

Ur denna databas går det då att automatiskt och med lämpligt visningsprogram skapa en kartbild över önskad del av Sverige som visar aktuell status för vald bana och dess trafikplatser vid ett visst år.

Jag föreställer mig också den vanliga affärsmodellen för Internet, dvs arbetet med att skapa databas och visningsprogram görs ideellt och tillhandahålls fritt för både mobila och fasta enheter med webb-läsare. Detta gör visserligen ingen rik, men driftskostnaden när det digitala Järnvägsdata är igång är så låg att om inte SJK vill köra det på någon egen server, så kör jag det gärna från min egen webb-plats.

Finns det något intresse för detta och finns det här eller i Postvagnen någon databasexpert villig att hjälpa till med de grundläggande systemvalen? Själv kan jag åta mig att hjälpa till både med faktagranskning och med den handgripliga kodningen av existerande uppgifter.

Vänligen,

Rolf Johansson
Huddinge

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Christer Fredriksson, Thursday, November 03, 2016, 17:21 (2730 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Det bör vara en bok som man kan slå i närhellst man vill och inte behöva ha någon elektroniskt hjälpmedel för att nå den uppgift man vill komma åt!

Det är mycket lättare att slå i en bok och växla mellan olika sidor än att behöva ta hjälp av ett elektroniskt hjälpmedel som är svår att snabbt kolla mellan olika sidor!

BOK TACK för mig och många med mig!

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Rolf Johansson, Thursday, November 03, 2016, 17:49 (2730 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det bör vara en bok som man kan slå i närhellst man vill och inte behöva ha någon elektroniskt hjälpmedel för att nå den uppgift man vill komma åt!

Det är mycket lättare att slå i en bok och växla mellan olika sidor än att behöva ta hjälp av ett elektroniskt hjälpmedel som är svår att snabbt kolla mellan olika sidor!

BOK TACK för mig och många med mig!

Christer,

Utan att gå in i för mycket debatt, vill jag bara påpeka att vi nog är flera som har med oss mobiltelefonen än boken Järnvägsdata, när vi stöter på ett fd stationshus. Så jag vågar nog också dra till med att "många med mig" skulle vilja ha ett mer aktuellt och lättillgängligt verktyg än en tryckt bok!

Vänliga hälsningar
Rolf J

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Kanal C, Thursday, November 03, 2016, 18:58 (2730 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Det bör vara en bok som man kan slå i närhellst man vill och inte behöva ha någon elektroniskt hjälpmedel för att nå den uppgift man vill komma åt!

Det är mycket lättare att slå i en bok och växla mellan olika sidor än att behöva ta hjälp av ett elektroniskt hjälpmedel som är svår att snabbt kolla mellan olika sidor!

BOK TACK för mig och många med mig!


Christer,

Utan att gå in i för mycket debatt, vill jag bara påpeka att vi nog är flera som har med oss mobiltelefonen än boken Järnvägsdata, när vi stöter på ett fd stationshus. Så jag vågar nog också dra till med att "många med mig" skulle vilja ha ett mer aktuellt och lättillgängligt verktyg än en tryckt bok!

Vänliga hälsningar
Rolf J

Ja, en elektronisk resurs tillgång via dator/platta/mobil är helt klart att föredra. Om inte annat mycket mer praktiskt för uppdateringar.

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Christer Fredriksson, Thursday, November 03, 2016, 19:41 (2730 dagar sedan) @ Kanal C

Har du glömt historiken!
Dvs att kunna gå tillbaka i tiden!

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Kanal C, Thursday, November 03, 2016, 20:17 (2730 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Har du glömt historiken!
Dvs att kunna gå tillbaka i tiden!

(Nu antar jag du ställer en fråga trots avsaknaden av frågetecken)

Nejdå, det går att lösa med de där hemska nya elektroniska sakerna.

T ex antingen att notera "Enligt en tidigare uppgift...", "Tidigare fanns..." (eller motsvarande) direkt i materialet, eller genom att spara en fryst version av materialet innan man uppdaterar.

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Jan Langstrom, Thursday, November 03, 2016, 18:37 (2730 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

BOK TACK för mig och många med mig!

Skulle vara intressant att veta hur många "många" är. Bara för att vi är intresserade av gamla grejor behöver vi väl inte stanna på det stadiet då mainframes från IBM var sista skriket.

Om jag skulle invända mot en nätupplaga av Järnvägsdata är det möjligen risken för att en massa arbete går förlorat om man inte sparar det på något permanent medium.

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Mattias Jansson, Thursday, November 03, 2016, 20:37 (2730 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Hej!

Boken Järnvägsdata är med rätta ett standardverk för alla järnvägshistoriskt intresserade. I ett inlägg nedan gör Ulf Diehl ett upprop för att skapa en arbetsgrupp för en ny utgåva av detta verk.

Jag undrar om ytterligare en tryckt version av boken som med sannolikhet är inaktuell på några punkter redan när den lämnar tryckeriet är rätt väg att gå. Det är ju så att merparten av dagens forskning sker med datorns hjälp vid skrivbordet eller med mobilens hjälp på fältet.

Jag föreslår därför att vi istället försöker bilda en arbetsgrupp för en helt digital version av Järnvägsdata.

Utan att ta ställning i sakfrågan så misstänker jag att "Järnvägsdata" är ett skyddat namn precis som "Svenska lok och motorvagnar" (med efterföljande kompletteringar) och det är alltså inte SJK som äger rättigheterna till dessa namn, utan böckernas författare.
Om det är som jag förmodar så kan ingen arbetsgrupp, eller SJK-styrelse, eller annan konstellation personer göra något utan att man först är överens med upphovsrättsinnehavaren om vad som ska göras och i vilken form.

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Kurt G Möller, Thursday, November 03, 2016, 21:03 (2730 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Allmän information: Bemälde Rolf Johansson är med till visshet gränsande sannolikhet densamme RJ som våren 1976, med assistans av bl a mig och Bengt Dahlberg, hjälpte till och räddade SJK ur en stor ledningsförvaltningskris, då hela styrelse byttes ut! Du, Rolf, var en av oss då, inte sant???!!!

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Rolf Johansson, Friday, November 04, 2016, 07:52 (2729 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Allmän information: Bemälde Rolf Johansson är med till visshet gränsande sannolikhet densamme RJ som våren 1976, med assistans av bl a mig och Bengt Dahlberg, hjälpte till och räddade SJK ur en stor ledningsförvaltningskris, då hela styrelse byttes ut! Du, Rolf, var en av oss då, inte sant???!!!

Stämmer Kurt. Jag har varit med i SJK sedan 1968, alltså inte lika länge som du men tillräckligt länge för att se många funktionärer komma och gå. Vill minnas att jag var revisor när Christer Fredriksson satt i styrelsen - men jag hoppas att det inte är därför han inte gillar mitt förslag :-)

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Christer Fredriksson, Friday, November 04, 2016, 09:07 (2729 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Ja det stämmer Rolf. Jag satt som sekreterare några år, med DvB som ordförande.

Varför jag helst vill ha tryckta alster är pga. kommande forskning och den erfarenhet jag har av forskning inom järnvägssektorn från dåtid till nutid.

Det är mycket svårt att forska och få fram fakta och detaljer sedan datorerna gjorde sitt intåg i verksamheterna, det sparas allt för lite dokument som betraktas som arbetshandlingar. Med dessa försvinner möjligheten att gå tillbaka och söka detaljer, man måste helst komma över en arbetskopia av dokumenten för att få de svar man vill, och det är både svårt och tidsödande och måste ske inom en rimlig tid innan de försvinner i "runda arkivet"

Det papperslös kontoret ger föga möjlighet att få fram fakta från gången tid.
Detta gäller all form av forskning och inte minst för ritningar i alla former som sällan sparas utan bara uppdateras med möjligtvis angivet ändringsdatum.

Så Rolf, jag har absolut inget emot dig, utan respekterar dig i högsta grad för det du uträttat / uträttar för vår järnvägshistoria!

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Rolf Johansson, Friday, November 04, 2016, 17:01 (2729 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Christer: Respekten är synnerligen ömsesidig, särskilt med tanke på allt historiskt material du grävt fram och förevisat på detta forum.

I sak håller jag också med dig om att det tryckta ordet har längre beständighet än diverse digitala format. Det är av samma skäl som jag faktiskt fortfarande fotograferar en del på analog film och sparar mina negativ noga.

I just fallet Järnvägsdata är jag egentligen inte ute efter att avskaffa boken, utan jag vill ha ett annat och mer lättöverskådligt sök- och visningsformat av de uppgifter som redan finns där. Enda vägen som jag ser det är då att digitalisera faktauppgifterna och använda en databasbaserad kartpresentation. Jag efterlyser alltså inte en ny bok Järnvägsdata utan ett bättre sätt att presentera innehållet.

Vänligen,

Rolf J

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Kurt G Möller, Friday, November 04, 2016, 16:25 (2729 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Stämmer, Kurt. Jag har varit med i SJK sedan 1968, alltså inte lika länge som du men tillräckligt länge för att se många funktionärer komma och gå. Vill minnas att jag var revisor när Christer Fredriksson satt i styrelsen - men jag hoppas att det inte är därför han inte gillar mitt förslag :-)

Tack för det. Jag minns att 76-77-78 års styrelse rätade upp den läckande SJK-skutan ganska snart; bl a införde vi återkommande träffar i Sthlm med alla våra klubbmästare, vilket blev mckt uppskattat...

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Lennart Petersen, Friday, November 04, 2016, 17:47 (2729 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Stämmer, Kurt. Jag har varit med i SJK sedan 1968, alltså inte lika länge som du men tillräckligt länge för att se många funktionärer komma och gå. Vill minnas att jag var revisor när Christer Fredriksson satt i styrelsen - men jag hoppas att det inte är därför han inte gillar mitt förslag :-)


Tack för det. Jag minns att 76-77-78 års styrelse rätade upp den läckande SJK-skutan ganska snart; bl a införde vi återkommande träffar i Sthlm med alla våra klubbmästare, vilket blev mckt uppskattat...

En viktig sak i sammanhanget var kanske att trots turbulens i föreningen så utkom tidningen TÅG ordentligt efter tidtabell. Och den har sedan den började komma ut varit den stora sammanhängande länken i föreningen.
Många på avstånd från föreningsstämmorna (det är ju en minoritet som är där) märkte nog inte så mycket av turbulensen när bara TÅG (stavades så då) kom regelbundet i brevlådan.

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Jan Langstrom, Thursday, November 03, 2016, 21:36 (2730 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Utan att ta ställning i sakfrågan så misstänker jag att "Järnvägsdata" är ett skyddat namn precis som "Svenska lok och motorvagnar" (med efterföljande kompletteringar) och det är alltså inte SJK som äger rättigheterna till dessa namn, utan böckernas författare.
Om det är som jag förmodar så kan ingen arbetsgrupp, eller SJK-styrelse, eller annan konstellation personer göra något utan att man först är överens med upphovsrättsinnehavaren om vad som ska göras och i vilken form.

Känns som en knivig fråga. Det verkar som om Mattias syftar på Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Undrar om titeln kan anses ha nått verkshöjd, speciellt som det verkar svårt att komma fram till en annorlunda titel eftersom det handlar om just järnvägsdata.

Jag skulle inte få ge ut en diktsamling med titeln "Dikter" bara för att någon gjort det för 130 år sedan (och sen inte dött förrän för 69 år sedan)?

Möjligen är 49 § tillämplig som handlar om kataloger. I så fall finns det en gräns på 15 år.

Men jag har inte lusläst lagen och betraktar mig inte som expert. IANAL som man säger på andra sidan pölen. Däremot har jag åsikter om upphovsrätt, men det är en annan potatis.

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det absolut rätt väg att gå?

av Arne, Friday, November 04, 2016, 01:28 (2730 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Utan att ta ställning i sakfrågan så misstänker jag att "Järnvägsdata" är ett skyddat namn precis som "Svenska lok och motorvagnar" (med efterföljande kompletteringar) och det är alltså inte SJK som äger rättigheterna till dessa namn, utan böckernas författare.
Om det är som jag förmodar så kan ingen arbetsgrupp, eller SJK-styrelse, eller annan konstellation personer göra något utan att man först är överens med upphovsrättsinnehavaren om vad som ska göras och i vilken form.


Känns som en knivig fråga. Det verkar som om Mattias syftar på Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. Undrar om titeln kan anses ha nått verkshöjd, speciellt som det verkar svårt att komma fram till en annorlunda titel eftersom det handlar om just järnvägsdata.

Jag skulle inte få ge ut en diktsamling med titeln "Dikter" bara för att någon gjort det för 130 år sedan (och sen inte dött förrän för 69 år sedan)?

Möjligen är 49 § tillämplig som handlar om kataloger. I så fall finns det en gräns på 15 år.

Men jag har inte lusläst lagen och betraktar mig inte som expert. IANAL som man säger på andra sidan pölen. Däremot har jag åsikter om upphovsrätt, men det är en annan potatis.

Jag är inte heller en advokat (I Am Not A Lawyer) men jag tror inte du kan tala om verkshöjd för exempelvis titlar på böcker som i ditt exempel 'Dikter'. Enskilda ord eller mer allmänt hållna meningar som namn på en bok om olika historiska järnvägsdata kan normalt sett inte skyddas av Upphovsrätten.

Däremot så kan man säkert skydda boktiteln med att registrera namnet och/eller designen på namnet hos Patent- och registreringsverket (PRV). Så här skriver Bolagsverket om det hela:

Designskydd, patent och varumärkesskydd

Om du vill försäkra dig om att rätten till din produkt är skyddad måste du göra en registrering hos Patent- och registreringsverket (PRV). Du kan söka designskydd (benämns även mönsterskydd), varumärkesskydd eller patent.

Det är i sammanhanget intressant att se hur Absolut Vodka och Absolute Music kommit överens om att dela på ordet Absolut(e) i deras respektive marknadsföringar. Absolut Vodka har även kommit till en uppgörelse med brittiska Absolute Radio som tidigare var känd under namnet Virgin Radio. Men det finns också exempel på tvister där artister som Magnus Uggla varit tvungna att ändra sina skivtitlar etc. om man använt ord som Absolut(e) i namnet.

Ny upplaga av Järnvägsdata - är det rätt väg att gå?

av Olle E, Thursday, November 03, 2016, 22:31 (2730 dagar sedan) @ Rolf Johansson

+1