Pitebanan (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Christer Fredriksson, Wednesday, November 09, 2016, 21:53 (2696 dagar sedan)

Vilken länk i säkerhetskedjan klickade när ett lastat timmertåg och ett tomt timmertåg sammanstötte på denna linje, dvs mellan Piteå - Älvsbyn, för någon tid sedan?

Som tur var hade tomtåget raksträcka framför sig och föraren såg det lastade timmertåget i tid och kunde bromsa till stopp, vilket inte det lastade tåget kunde. Stora materiella skador som följd, framför allt på elloken.

Vilka skador uppstod på lok och vagnar?

Händelsen påminner om Lennhedenolyckan där ett tomt timmertåg och ett lastat timmertåg sammanstötte på en hög järnvägsbank över en liten tjärn i en kurva.
Denna gång var det dock diesellok som framförde tågen och orsaken var att Tkl i Borlänge tog miste på vilket timmertåg som hade inkommit före det han skickade iväg tomtåget. Timmertåget från Mora eller timmertåget från Vansbro.

Pitebanan

av Pelle Björkman, Wednesday, November 09, 2016, 22:28 (2696 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vilken länk i säkerhetskedjan klickade när ett lastat timmertåg och ett tomt timmertåg sammanstötte på denna linje, dvs mellan Piteå - Älvsbyn, för någon tid sedan?

Som tur var hade tomtåget raksträcka framför sig och föraren såg det lastade timmertåget i tid och kunde bromsa till stopp, vilket inte det lastade tåget kunde. Stora materiella skador som följd, framför allt på elloken.

Vilka skador uppstod på lok och vagnar?

Händelsen påminner om Lennhedenolyckan där ett tomt timmertåg och ett lastat timmertåg sammanstötte på en hög järnvägsbank över en liten tjärn i en kurva.
Denna gång var det dock diesellok som framförde tågen och orsaken var att Tkl i Borlänge tog miste på vilket timmertåg som hade inkommit före det han skickade iväg tomtåget. Timmertåget från Mora eller timmertåget från Vansbro.

Preliminära uppgifter säger att:
1) Tåget med timmer, från Arnemark/Älvsbyn, hade körtillstånd från Arnemark mot Piteå. Sträckan har Fjb.
2) Tåget från Piteå fick tillstånd att lämna Piteå genom att "gå mot stopp" pga förmodad "beläggning" en "beläggning" som senare visade sig vara ett tåg. Jmf med Statens Haverikommissions (SHK) utredning kring "nästan sammanstötningen" i Hillared.
Att tåget från Piteå kunde stanna före sammanstötningen kan hänföras till att föraren följde gällande regler.
SHK utreder även den här olyckan.

Pelle Björkman

Pitebanan

av Martin Långström, Thursday, November 10, 2016, 10:09 (2695 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Bägge tågen var dessutom lastade. Det ena, som var på väg mot Piteå var lastat med massaved (timmer) och det tåget som var på väg från Piteå var lastat med papper.

Pitebanan

av Christer Fredriksson, Thursday, November 10, 2016, 22:13 (2695 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Hur säkra är då FJB- och ATC-systemen om detta kunde ske?
Mänskliga faktorn tycks likväl vara en faktor man aldrig kan bortse ifrån!

Pitebanan

av Pelle Björkman, Friday, November 11, 2016, 07:11 (2695 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hur säkra är då FJB- och ATC-systemen om detta kunde ske?
Mänskliga faktorn tycks likväl vara en faktor man aldrig kan bortse ifrån!

ATC och Fjb systemen är enligt mitt förmenande säkra!
Som jag uppfattat det hela fungerade både ATC och Fjb enl plan.
I det aktuella fallet aktiverades felaktigt en "nödrutin" och då saknas vissa barriärer.
Den "mänskliga faktorn" kan man nog inte bortse från. Vare sig det gäller tåg, självkörande bilar, flygplan eller kärnkraft.
Pelle Björkman

Pitebanan

av Harald, Friday, November 11, 2016, 08:45 (2694 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Hur säkra är då FJB- och ATC-systemen om detta kunde ske?
Mänskliga faktorn tycks likväl vara en faktor man aldrig kan bortse ifrån!


ATC och Fjb systemen är enligt mitt förmenande säkra!
Som jag uppfattat det hela fungerade både ATC och Fjb enl plan.
I det aktuella fallet aktiverades felaktigt en "nödrutin" och då saknas vissa barriärer.
Den "mänskliga faktorn" kan man nog inte bortse från. Vare sig det gäller tåg, självkörande bilar, flygplan eller kärnkraft.
Pelle Björkman

Det är väl egentligen lite märkligt att ett beslut att åsidosätta ett besked från ett tekniskt säkerhetssystem kan tas av en enda person. Normalt är ju rutinerna sådana att minst två personer måste göra fel för att det ska bli farligt.

Pitebanan

av Kjell Aghult, Friday, November 11, 2016, 09:01 (2694 dagar sedan) @ Harald

Det är väl egentligen lite märkligt att ett beslut att åsidosätta ett besked från ett tekniskt säkerhetssystem kan tas av en enda person. Normalt är ju rutinerna sådana att minst två personer måste göra fel för att det ska bli farligt.

Detta har alla lokala och "fjärrade" tkl fått leva med i alla tider: Vid tillåtelse till förare att passera "stopp" är hen ensam ansvarig för att hinder inte finns. (Obs att hen ofta arbetar ensam). Ibland finns dokumentation (t ex arbetsgrafen) att återfalla på. Vad jag vet har inget land kunnat lösa problemet annorlunda.

Pitebanan

av Christer Fredriksson, Friday, November 11, 2016, 10:38 (2694 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Skulle detta inte kunna försvåras/förhindras genom att;

om en beläggning av en spårledning övergått till en beläggning av efterföljande spårledning, så FÅR/KAN aldrig ett tåg kunna avgå till en belagd spårledning utan FLERA manuella kontroller/tfn-samtal/mm, alla lok har ju bl.a. radio-tfn och strömmen kan ju brytas genom automatik samt kan genom manuella åtgärder medge spänning vid exceptionella tillfällen.

Jag bara spånar lite!

Pitebanan

av Kjell Aghult, Friday, November 11, 2016, 16:35 (2694 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Skulle detta inte kunna försvåras/förhindras genom att;

om en beläggning av en spårledning övergått till en beläggning av efterföljande spårledning, så FÅR/KAN aldrig ett tåg kunna avgå till en belagd spårledning utan FLERA manuella kontroller/tfn-samtal/mm, alla lok har ju bl.a. radio-tfn och strömmen kan ju brytas genom automatik samt kan genom manuella åtgärder medge spänning vid exceptionella tillfällen.


Man kontrollerar rutinmässigt, att "tåget flyttar sig normalt" (Får också med tiden en viss magkänsla för takten på detta). Då och då
(t ex vid var 4.-5. station) antecknar man vid "strecket" passertiden (Rättidig passage´ringas´). Man tittar oftare om en tänkt kombination längre fram skall stämma.

Vid automatdrift - ren "passagekörning" - iakttar man hur tåget successivt signalerar sig igenom stationerna. Även om man sysslar med annat, t ex telefonsamtal. Simultanförmågan testas vid uttagningsproven.

Slutsignalkontroll slopades i princip i 1979 års Säo, utom i några specialfall. Veterligen har den aldrig begärts återuppväckt. Sista vagn skall ha verksam tryckluftbroms. "Går ett tåg av" på fjb-panelen ("Tappar" en spårledning)
antar man därför spårledningsfel.

Även sofistikerade tekniklösningar måste kunna kringgås manuellt vid
teknikfel.

Vi får avvakta utredningen.

Pitebanan. Jfr Bad Aibling

av Leif B, Friday, November 11, 2016, 09:03 (2694 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Vilken länk i säkerhetskedjan klickade när ett lastat timmertåg och ett tomt timmertåg sammanstötte på denna linje, dvs mellan Piteå - Älvsbyn, för någon tid sedan?

Som tur var hade tomtåget raksträcka framför sig och föraren såg det lastade timmertåget i tid och kunde bromsa till stopp, vilket inte det lastade tåget kunde. Stora materiella skador som följd, framför allt på elloken.

Vilka skador uppstod på lok och vagnar?

Händelsen påminner om Lennhedenolyckan där ett tomt timmertåg och ett lastat timmertåg sammanstötte på en hög järnvägsbank över en liten tjärn i en kurva.
Denna gång var det dock diesellok som framförde tågen och orsaken var att Tkl i Borlänge tog miste på vilket timmertåg som hade inkommit före det han skickade iväg tomtåget. Timmertåget från Mora eller timmertåget från Vansbro.


Preliminära uppgifter säger att:
1) Tåget med timmer, från Arnemark/Älvsbyn, hade körtillstånd från Arnemark mot Piteå. Sträckan har Fjb.
2) Tåget från Piteå fick tillstånd att lämna Piteå genom att "gå mot stopp" pga förmodad "beläggning" en "beläggning" som senare visade sig vara ett tåg. Jmf med Statens Haverikommissions (SHK) utredning kring "nästan sammanstötningen" i Hillared.
Att tåget från Piteå kunde stanna före sammanstötningen kan hänföras till att föraren följde gällande regler.
SHK utreder även den här olyckan.

Pelle Björkman

Det är alltså i princip samma typ av misstag som vid olyckan i Bad Aibling den 9 februari i år.

Pitebanan. Jfr Bad Aibling

av Kjell Aghult, Friday, November 11, 2016, 09:26 (2694 dagar sedan) @ Leif B

Det är alltså i princip samma typ av misstag som vid Bad Aibling i år.

Såvitt jag kan förstå, ja (Hoppas dock inget dataspel!).
Fjtkl "bokföring" är den s k arbetsgrafen, som förs liknande en miltär stridsledningskarta med allehanda tidsnoteringar och symboler (Jag har upplevt båda).