Fordon åter från ENJ. Någon intresserad av K4 973? (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Tuesday, November 15, 2016, 16:20 (2712 dagar sedan)

Hej!
Sedan flera år har ångloket K4 973 samt vagnen C3a 1314 varit deponerade till ENJ. Fordonen stod länge i Krylbo lokstall, där en isärplockning gjordes av K4 973, samt tuber inskaffades. Tyvärr avstannade renoveringen.

ENJ har nu lämnat tillbaka depositionerna och de går ikväll i transport från Ängelsberg till Gävle i sakta mak.

Vi har inga planer för dessa fordon i vår egen verksamhet. Förhandlingar om C3a 1314 pågår med en förening, men är det någon som är intresserad av en deposition på K4 973? Hos oss hamnar loket mycket långt bak i renoveringskön.

Loket är rejält isärplockat och vi hoppas att alla delarna finns, men det kommer vi märka när de kommer till Gävle.

Det finns både små och stora tuber till loket i form av rör som ej är pressade. Vid en deposition kan vi tänka oss att skicka med dem.

Med vänlig hälsning Henrik R, SJVM

Fordon åter från ENJ. Någon intresserad av K4 973?

av Anders Svensson, Tuesday, November 15, 2016, 21:29 (2712 dagar sedan) @ HP

Med risk för att jag inte är helt informerad om den senaste utvecklingen så kan det ligga kvar delar tillhörande K4-loket i Krylbo lokstall. SKÅJ är i så fall bara tacksam för om den som vill överta loket också hämtar dessa delar... /Anders, SKÅJ

SJ Ke 973 saknade delar.

av Per-Åke Lampemo, Friday, November 18, 2016, 18:18 (2709 dagar sedan) @ Anders Svensson

Med risk för att jag inte är helt informerad om den senaste utvecklingen så kan det ligga kvar delar tillhörande K4-loket i Krylbo lokstall. SKÅJ är i så fall bara tacksam för om den som vill överta loket också hämtar dessa delar... /Anders, SKÅJ

En stor mängd vitala delar till Ångloket SJ Ke 973 finns inomhus hos SKÅJ vid Krylbo lokstall.

Exempelvis...sotskåps luckan...sand och ångdomen...delar av lokhytten med mera.

Mvh Per-Åke Lampemo

Någon intresserad av K4 973? Vilken panna nu i loket?

av BD, Wednesday, November 16, 2016, 14:48 (2711 dagar sedan) @ HP

Vad har lokets nuvarande panna för nummer?

Någon intresserad av K4 973? Vilken panna nu i loket?

av Anders Sandgren, Wednesday, November 16, 2016, 17:17 (2711 dagar sedan) @ BD

Om inget byte skett sedan SJ-tiden borde det vara K4 1679 (Örebro 1929, men vilket nr?).
Loket hade en sejour på VBHJ som nr 22. Var Ke/K3 vid återkomsten och blev K4 (med p1679) under 1953.

Några uppgifter om Ke/K3/K4 973 och pannorna 1050 och 1679

av BD, Wednesday, November 16, 2016, 18:26 (2711 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Om inget byte skett sedan SJ-tiden borde det vara K4 1679 (Örebro 1929, men vilket nr?).
Loket hade en sejour på VBHJ som nr 22. Var Ke/K3 vid återkomsten och blev K4 (med p1679) under 1953.

Panna 1679 litt Kh/K4 Ör tillv nr 156 1929 urtogs K4 961 24 sept 1952 och erhöll rev kl II i Ör dec 1952. Rapporterats inlagd i K4 973 feb 1953.

Ke 973 lev med panna 1050 Ljunggrens 390 1908 (loket tvnr ?)
Loket + panna till VBHJ nr 22. Ej omb till överhettning.
Åter till SJ som litt K3.
Pannan skrotningsbeslutad 9 dec 1952. Skrotad i Vs 1953.

Några uppgifter om Ke/K3/K4 973 och pannorna 1050 och 1679

av Anders Sandgren, Wednesday, November 16, 2016, 20:35 (2711 dagar sedan) @ BD

Om inget byte skett sedan SJ-tiden borde det vara K4 1679 (Örebro 1929, men vilket nr?).
Loket hade en sejour på VBHJ som nr 22. Var Ke/K3 vid återkomsten och blev K4 (med p1679) under 1953.


Panna 1679 litt Kh/K4 Ör tillv nr 156 1929 urtogs K4 961 24 sept 1952 och erhöll rev kl II i Ör dec 1952. Rapporterats inlagd i K4 973 feb 1953.

Ke 973 lev med panna 1050 Ljunggrens 390 1908 (loket tvnr ?)

Lokets tvno är 19, Ljunggrens torde haft skilda nummerserier för lok & pannor.

Ke 973 såldes 1935 till VBHJ tillsammans med Kh 1112 (omb 1924) vilket blev VBHJ 23. Året efter köpte dessutom VBHJ tre Cd-lok (618, 621 & 744 vilka blev 24, 26 resp 25). VBHJ förstatligades 1940 varför Ke/Kh borde återkommit som just det för att 1942 bli K3 resp K4.

Loket + panna till VBHJ nr 22. Ej omb till överhettning.
Åter till SJ som litt K3.
Pannan skrotningsbeslutad 9 dec 1952. Skrotad i Vs 1953.

Ke/K3/K4 973 tillverkningsnummer?

av BD, Wednesday, November 16, 2016, 20:39 (2711 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Ke 973 lev med panna 1050 Ljunggrens 390 1908 (loket tvnr ?)

Lokets tvno är 19, Ljunggrens torde haft skilda nummerserier för lok & pannor.

Vad grundar sig den uppgiften om nr 19 på?

Ke/K3/K4 973 tillverkningsnummer?

av Anders Sandgren, Wednesday, November 16, 2016, 20:53 (2711 dagar sedan) @ BD

Det finns flera listor som anger detta nummer, bl.a SJK 2 och Yngve Holmgrens "Ångloken vid Sveriges Statsbanor". Ljunggrens byggde 38 lok & ångvagnar, det första "riktiga" loket var SCJ 5 "Trolle-Ljungby" 1899 (som slutade sina dagar som HKJ 1) efter två ångvagnar och alltså torde ha nr 3.
Men då loket finns kvar finns det ju en möjlighet kontrollera det hela. Det kan ju finnas Ljunggrens-stansar på loket eller kanske rentav tillverkarskyltar finns kvar någonstans.
B&P-loken (utom Prins August) har B&P's nummer på vevstakar, koppelstänger & slidrörelse.

Ke/K3/K4 973 tillverkningsnummer?

av Ulf Diehl, Wednesday, November 16, 2016, 22:18 (2711 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Finns det någon stans är det säkert SJ:s nummer, så det löser inte problemet med ev. omkastade tillverkningsnummer.
Ulf Diehl

Ke/K3/K4 973 tillverkningsnummer?

av Anders Sandgren, Wednesday, November 16, 2016, 22:43 (2711 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Varifrån kommer den ursprungliga listan? Är den en kronologisk uppställning eller finns det en förlaga, typ liggare som använts? I vissa fall finns ju tillverkarskyltar bevarade med numren. Finns det några bevarade tillverkarskyltar med nr från Ljunggrenslok i närheten tidsmässigt?
Det är ju inte givet att Ljunggrens stansade detaljer med tillverkningsnummer. B&P synes ha gjort det, men det här ligger 30-40år senare. Står det ett högt nummer (t.ex 973) så är det ju klart vems det är. Står det 22 torde det vara en kvarvarande VBHJ-stans (mindre troligt, SJ torde tagit bort dem på den tiden), står det ett annat lågt nummer runt 19 så kan det vara Ljunggrens nummer.
F 1200 har inget NOHAB-nummer vad jag minns men väl ett antal SJ- och DSB-nummer då delarna kommer från mer än ett lok. Men loket plockades nog ihop av delar från olika lok när det återfördes.
Risken är att stansarna på delarna i svensktillverkade SJ-lok från 1900-talet redan hos tillverkaren blev loknumret och att tillverkarens nummer bara fanns på tillverkarskylt och pannskylt, den senare då ibland med eget tillverkningsnummer.

På B&P-stansarna är det ju litet enklare med indentifikationen då dessa oftast är på vänster- eller högerdelar märkta med t.ex LDxxx (Left Driver), RLxxx (Right Lead) etc medan SJ-stansarna börjar med W resp H. Det vore instressant att titta på Ca 198 som också torde ha L/R.

Fordon åter från ENJ. Någon intresserad av K4 973?

av Lokfvns, Thursday, November 17, 2016, 17:21 (2710 dagar sedan) @ HP

Finns det på JVM i Gävle, eller någon annanstans något E, E2, B-lok eller annat som är till försäljning eller på annat sätt "övertaliga".

Syftet är uppställning under tak.

Mvh

Fordon åter från ENJ. Någon intresserad av K4 973?

av Mattias Jansson, Thursday, November 17, 2016, 18:26 (2710 dagar sedan) @ Lokfvns

Finns det på JVM i Gävle, eller någon annanstans något E, E2, B-lok eller annat som är till försäljning eller på annat sätt "övertaliga".

Syftet är uppställning under tak.

Mvh

Det här hade passat betydligt mycket bättre som en egen ny tråd, då det inte i något som helst avseende handlar om rubricerat lok.

Fordon åter från ENJ. Någon intresserad av K4 973?

av Lokfvns, Monday, December 05, 2016, 19:17 (2692 dagar sedan) @ HP

Hej

Då frågar jag så här, är loket löpdugligt?

Vilken sth?

Vid ett rent köp, vilket pris betingar maskinen som den är idag?

Mvh

Fordon åter från ENJ. Någon intresserad av K4 973?

av Lokfvns, Wednesday, December 21, 2016, 20:16 (2676 dagar sedan) @ HP

Då frågar jag igen, om jag dyker upp med plånboken, hur många kronor lättare blir den efter ett K4-köp?

Är maskinen löpduglig overksam i tåg och i så fall i vilken STH.

Den väger runt 30ton och är 8m lång?

Med vänlig hälsning

Fordon åter från ENJ. Någon intresserad av K4 973?

av Mattias Jansson, Wednesday, December 21, 2016, 20:33 (2676 dagar sedan) @ Lokfvns

Då frågar jag igen, om jag dyker upp med plånboken, hur många kronor lättare blir den efter ett K4-köp?

Är maskinen löpduglig overksam i tåg och i så fall i vilken STH.

Den väger runt 30ton och är 8m lång?

Med vänlig hälsning

Jag tror att det är bättre att skicka ett mail:

http://www.trafikverket.se/jarnvagsmuseum/publik-trafik/Kontakta-oss/Trafikpersonal/

Fordon åter från ENJ. Någon intresserad av K4 973?

av Lokfvns, Friday, December 23, 2016, 14:57 (2674 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Mycket märkligt då frågan ställdes här.

Fordon åter från ENJ. Någon intresserad av K4 973?

av GuHe, Friday, December 23, 2016, 16:32 (2674 dagar sedan) @ Lokfvns

Mycket märkligt då frågan ställdes här.

Vad är märkligt?
Frågan som ställdes var:
är det någon som är intresserad av en deposition på K4 973?
alltså inte ett köp av K4 973
Vill du gå längre och köpa loket är det ju ägaren (JVM) som bestämmer priset ,inte ett antal forumister :D