Kartor över Sundsvall (Arkiv/forskning/litteratur)

av Ingvar A, Monday, November 21, 2016, 14:00 (2712 dagar sedan)

Trafik-Nostalgiska Förlaget ligger nu i slutfasen för att ta fram den efterlängtade boken om Sundsvalls spårvägar. Vi har dock lite dåligt med kartunderlag över linjesträckningarna. Finns det någon bland forumets läsare som har tillgång till användbart kartunderlag, främst över Skönviksbanan (t.ex. generalstabskartan i 1:100 000) att använda som underlag för uppritning?
Kontakta mig om något lämpligt underlag kan få lånas.

Ingvar Anderson, TNF-redaktör E-post:ingvar@tnf.se

Kartor över Sundsvall, spårväg

av Gunnar Ekeving, Monday, November 21, 2016, 21:42 (2711 dagar sedan) @ Harald

Expropriationskartan kan laddas ned från Lantmäteriet.

Expropriationskartan är säkerligen den bästa kartan över Skönviksbanan!

Om man bara vill ha överblick över spårvägsnätet kan man i väntan på boken titta på en kartskiss från SJ-skriften om "vissa större statsbanestationer" utgiven 1938. Kartan är från 1937, innan spåren lagts om i en bukt ner till färjeläget vid Filland/Fillan, men det syns förstås i vilket fall inte på denna föga detaljerade karta.

Kartor över Sundsvall

av Christer Fredriksson, Monday, November 21, 2016, 17:02 (2712 dagar sedan) @ Ingvar A

Kontakta någon bokhandel i Sundsvall eller någon som säljer gamla kartor.

Kartor över Sundsvall

av Micael Lindgren, Monday, November 21, 2016, 17:19 (2712 dagar sedan) @ Ingvar A

Sundsvalls museum kanske?

Kartor över Sundsvall

av Lennart Strömquist, Tuesday, November 22, 2016, 08:42 (2711 dagar sedan) @ Ingvar A

Det hela beror på i vilken skala och med vilken noggrannhetsgrad man tänker presentera en karta över Skönviksbanan och vad man vill ha med. I nedanstående tråd ges en del förslag som jag tror är otillräckliga då tex Generalstabskartan är i skala 1:200000 och upprättad 1901 och då de modernare kartverken tillkom efter spårvägens nedläggning.

I tråden nämns omläggningen vid färjeläget som en avvikelse från expropriationskartan. Det finns fler. Omläggningar gjordes inför införandet av boggievagnarna och inför godstrafikens införande samt när SJ återuppbyggde spåret mellan Fillan och Tunadal. Bokhandlarna tror jag att vi kan glömma då åtminstone på de gamla kartor jag har spårvägen till Skönvik bara representeras av ett streck på en dålig kartskiss.

Tråkigt att denna förfrågan kommer så sent. För flera år sedan fick jag en förfrågan från bokens författare om jag kunde bidra med något om Skönviksbanan under SJ tiden, vilket jag gjorde med ett litet textbidrag, som kanske är med i boken. Som yrkesgeograf och vid den tiden närboende och observant, inte minst flerfaldig resenär med SJ:s växlingsätt till Johannedal, skulle jag ha kunnat bidragit mer redan då.

Då det är en förfrågan från ett kommersiellt bokförlag får Du gärna kontakta mig direkt så kan vi diskutera vidare. Vänligen Lennart Strömquist

Kartor över Sundsvall

av Harald, Tuesday, November 22, 2016, 10:14 (2711 dagar sedan) @ Lennart Strömquist

Hur banan gick vid färjeläget både före och efter omläggningen kan man spåra på den ekonomiska kartan från 1964 i form av vägar och fastighetsgränser. Det vågräta strecket kommer av att bilden är hopskarvad från två blad.

[image]

Kartor över Sundsvall

av Lennart Strömquist, Tuesday, November 22, 2016, 10:50 (2711 dagar sedan) @ Harald

Hej,

Alldeles rätt! Ekonomiska kartan är en bra källa när en järnväg/spårväg är bortplockad men ligger kvar som en järnvägsfastighet. Tyvärr framgår inte linjeomkäggningarna mellan Sund och Gångviken på samma sätt då det dåvarande/nuvarande spåret kvarligger. I de områden där järnvägsmarken vid karteringstillfället tagits i anspråk för andra ändamål (Sträckan Tivolibron - Tunadal) ger inte heller fastighetsbeteckningarna någon vink om spårets läge. Expropriationshandlingarna för Skönviksbanan ger bara lnjeföringen från skiljeväxeln från Ortvikenlinjen.

Mitt svar ovan visar att det finns ingen "quick fix" för att få till en bra karta. De är bara en fråga om tid och resurser. Som geograf är jag kanske yrkesskadad och extra petig men även den spårburna historien bör skildras så korrekt som möjligt.

Mvh Lennart

Kartor över Sundsvall

av Harald, Tuesday, November 22, 2016, 13:55 (2711 dagar sedan) @ Lennart Strömquist

Var det inte gatuspår mellan Tivolibron och skiljeväxeln? I så fall räcker det ju att man har en karta som visar det gamla gatunätet. Mellan skiljeväxeln och Bydalen kan man få en rätt bra uppfattning om var banan gick, i vart fall från början, genom expropriationskartan. Jag gjorde så att jag klippte ut en bit av 1964 års ekonomiska karta och passade in den på flygbilden i Google Earth. Det går rätt bra om man tar med en del av det oförändrade gatunätet på ömse sidor om motorvägen. Sedan finns det några hållpunkter på 1964 års karta, bl.a. kan man identifiera platsen för skiljeväxeln och en del av banans sträckning uppe vid Bydalen liksom en del av riksvägens gamla sträckning. Med hjälp av dem passade jag in blad 1 och 2 av expropriationskartan över den ekonomiska kartan. Sedan släckte jag lagret med den ekonomiska kartan och kunde se expropriationskartan halvgenomskinlig över flygbilden. Naturligtvis blir det här ungefärligt, men det ger i alla fall en uppfattning om var banan gick. Motorvägsbygget har väl ändå utplånat alla spår av banan, så något behov av att exakt identifiera sträckningen i terrängen finns knappast. Om den gick på den ena eller andra sidan om det vita strecket på motorvägen kan väl göra detsamma. Mellan Bydalen och Tunadal kan det vara lite knepigare för det finns inte så många hållpunkter, men är det inte så att Johannedalsvägen är byggd i banans gamla sträckning?

Kartor över Sundsvall

av Lennart Strömquist, Tuesday, November 22, 2016, 14:51 (2711 dagar sedan) @ Harald

Spåret efter Tivolibron var inte gatuspår. Det följde emellertid höger sida av det som då i Sköns Köping hette Trafikkgatan. Vid Heffners lämnade spåret Trafikgatan, passerade tätt förbi Sköns kommunalhus för att åter följa Trafikgatan (numer Norra Vägen) till Bydalen.

Det var ett intressant GIS experiment du gjorde genom överlägg på Google. Jag tror inte gatunätet på den västra sidan spårvägen har förändrats särskilt mycket.

LSq

Kartor över Sundsvall

av Hans W, Tuesday, November 22, 2016, 15:52 (2711 dagar sedan) @ Lennart Strömquist

Jag har inte något bidra med mer än en from förhoppning att ni hellre sinkar boken genom att lägga ner lite extra möda på just kartunderlaget, inklusive visande av linjeomläggningarna, då just detta är så omöjligt att få reda på själv. (Jag har också laborerat med ekonomiska kartan över Skön, men har för dålig lokalkännedom för att lyckas.)

Kartor över Sundsvall

av Lennart Strömquist, Tuesday, November 22, 2016, 16:31 (2711 dagar sedan) @ Hans W

Detta är ju en önskan till denna tråds upphovsman som tillsammans med sitt förlag och författarna får ta ställning till vilken karta, vilken detaljeringsgrad och skala man anser sig behöva för att illustrera texten. Det kräver som sagt en hel research om man skall komma fram till högre detaljeringsgrad.

Passa på att titta på denna film från 1945
Film från Skönviksbanan
Mvh LSq