Det hela beror på i vilken skala och med vilken noggrannhetsgrad man tänker presentera en karta över Skönviksbanan och vad man vill ha med. I nedanstående tråd ges en del förslag som jag tror är otillräckliga då tex Generalstabskartan är i skala 1:200000 och upprättad 1901 och då de modernare kartverken tillkom efter spårvägens nedläggning.
I tråden nämns omläggningen vid färjeläget som en avvikelse från expropriationskartan. Det finns fler. Omläggningar gjordes inför införandet av boggievagnarna och inför godstrafikens införande samt när SJ återuppbyggde spåret mellan Fillan och Tunadal. Bokhandlarna tror jag att vi kan glömma då åtminstone på de gamla kartor jag har spårvägen till Skönvik bara representeras av ett streck på en dålig kartskiss.
Tråkigt att denna förfrågan kommer så sent. För flera år sedan fick jag en förfrågan från bokens författare om jag kunde bidra med något om Skönviksbanan under SJ tiden, vilket jag gjorde med ett litet textbidrag, som kanske är med i boken. Som yrkesgeograf och vid den tiden närboende och observant, inte minst flerfaldig resenär med SJ:s växlingsätt till Johannedal, skulle jag ha kunnat bidragit mer redan då.
Då det är en förfrågan från ett kommersiellt bokförlag får Du gärna kontakta mig direkt så kan vi diskutera vidare. Vänligen Lennart Strömquist