Sv/v 70-tal: Morgonrusning i Djursholms Ösby (2). (Järnväg allmänt)

av JöL, Friday, February 08, 2008, 22:08 (5893 dagar sedan)

[image]
Tkl ger avgång till "tomtåg" mot Näsbypark.

Foto i Djursholms Ösby den 14 april 1976.

Sv/v 70-tal: Morgonrusning i Djursholms Ösby (2).

av JöL, Friday, February 08, 2008, 22:51 (5893 dagar sedan) @ JöL

Tilläggas kan att tkl som ger avgång på bilden och inlägget ovan om KHJ, har ett samband. 32 år går fort..... /JöL

Sv/v 70-tal: En jxp minns

av Ulf Pålsson, Saturday, February 09, 2008, 12:48 (5893 dagar sedan) @ JöL

Tilläggas kan att tkl som ger avgång på bilden och inlägget ovan om KHJ, har ett samband. 32 år går fort..... /JöL

Hmm ja, jag hade verkligen mer hår på den tiden ....

Djursholms Ösby (Djö) var verkligen en speciell station att jobba som tågklarerare på. Bilden väcker många minnen. Fotografen står vänd söderut, mot Stocksund (Ssu). Bakom fotografens rygg finns stationshuset, i kilen mellan spår 2 och spår 5.

En bra skiss över stationen finns på Gunnar Ekevings webbsida om Djö, en bit ner på sidan. Den visar situationen 1942 och det var faktiskt inte så väldigt mycket som hade ändrats fram till 1976. Följande ändringar hade gjorts:
- Spår 8 uppgraderades redan 1947 till tågspår. Infartssignal A 1/2 kompletterades så att den kunde visa "tre gröna" till spår 8.
- I norra änden byttes 1947 infartssignalen D 1/2 samt utfartssignalerna G och H från semaforer till huvudljussignal. En ny utfartssignal P inrättades från spår 8 (men både H och P var placerade bortom den tågvägsskiljande växeln, bredvid varandra till vänster om spåret. Spår 5 och 6 försågs med dvärgsignaler norrut, i höjd med utfartssignal G. 1947 års ändring innebar också att en tågväg skapades från spår 5 mot Ssu nedspår, via spår 6.
- Sidospårsförbindelsen söder om utfartssignal mellan spåren 6, 7 och 8 försvann någon gång; okänt när.
- Principen om hastighetssignalering även i utfartssignaler ledde till signal B, G och P ändrades 1968 till att visa "två gröna" (fast säo ändrades redan 1959 ...)
- Spåret till vagnhallen slopades någon gång 1973-74. Under ett antal år var växeln till vagnhallsspåret flyttad från spår 2 till spår 7; okänt när den ändringen skedde.
- Sidospårsanslutning från godsmagasinet söder ut till spår 3

Nu till Jörgens fotografi: Närmast i bild, det spår som tåget kommer på, är spår 2, huvudtågväg från Ssu ("en grön" i infartssignal A 1/2/3 från Ssu uppspår) och enda signalerade tågvägen för tåg mot Altorp (Alp) - Näsbypark. Till vänster om spår 2 syns spår 3, som användes av alla tåg från Alp mot Ssu. Strax utanför bilden till vänster fanns hävstångsställverket (av oss ungdomar kallat 'Ösverket') bredvid vilken utfartssignal C (för tåg från spår 3 mot Ssu nedspår) stod.

Till vänster om spår 3 syns det gamla godsmagasinet. Vid denna tid hade man inrättat sidospåren där som depå för elavdelningen. Elrevisionsbussen hade littera Qgz-ekxä, minns jag. (När jag började som ställverksvakt 1973, var elavdelningen kvar vid gamla vagnhallen, till vilken det då fanns en spårförbindelse från spår 7 åt höger bortom kurvan i fjärran, men det var alltså borta 1976.)

De korsningsväxlar som syns (en 'helengelsman' och en 'halvengelsman') som förbindelse mellan spår 2 och 3 samt till godsmagasinet, de var klotväxlar som var låsta med gröna låshävstänger i hävstångsställverket.

Till höger om tågklareraren syns växel 20, en med hävstång i Ösverket manövrerad linväxel. Den ledde i högerläge från spår 5 till den likaså linmanövrerade växel 21 som syns i spår 6 längre bort. Spår 5, som var sidotågväg vid infart från Roslags Näsby (Rnb) nedspår, användes till 1961 av den s.k. Ekebylådan (fast då var inte jag med ...) , den ensamma motorvagn som anslöt till och från Djursholmstågen och pendlade mellan Djö och Djursholms Ekeby (Dje). (Dje slopades som station 1972 .)

Till höger om spår 5 är alltså spår 6, huvudtågväg från Rnb nedspår. Infartstågvägen hade sin slutpunkt vid ett S-märke precis före gångvägskorsningen, omedelbart utanför bilden. På spår 5 hade infartstågvägen sin slutpunkt vid en dvärgsignal dv B som satt i en kontaktledningsstolpe till höger om fotografen, före växelspets för växel 20. Det fanns alltså utfartstågväg mot Ssu nedspår, förutom från spår 6, även från spår 5 via växel 20 i högerläge och växel 21. Dessa tågvägar hade en gemensam utfartssignal B, det är den som syns på avstånd, placerad till höger om spår 6.

Det var lite kul med växel 20: Trots att man sällan körde genom den måste den läggas om många gånger i timmen, eftersom den var skyddsväxel: Vid tågväg B från spår 6 till Ssu nedspår måste den ligga i vänsterläge, och vid tågväg A1 från Ssu uppspår till spår 2 måste den ligga i högerläge, som på bilden. Förutom växel 20 och växel 21 var även växlarna i norra änden av bangården mot Rnb linmanövrerade. De yttersta växlarna mot Ssu var dock elväxlar, okänt sedan när.

Spår 5 hade ingen regelbunden trafik, men på grund av spår- och växelkonfigurationen var det av praktiska skäl nödvändigt att använda spår 5 när det var enkelspårsdrift mot antingen Ssu eller mot Rnb.

(fortsättning följer, här börjar jag närma mig 5000-tecken-gränsen)