Efterlysning element tågvärme (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Wednesday, November 30, 2016, 17:23 (2702 dagar sedan)

Hej!
I samband med elgenomgång Co9b 2798 så behöver vi få tag på ett element av typ D1 200. Det är 90 cm långt, 200 V och 500 W. Det är alltså en del i system för 1000 V tågvärme för 30 och 40-talsvagnar.

Någon som har något i gömmorna? Hör av er till undertecknad för affär. Även andra element och komponenter till äldre tågvärme, främst element, kan vara intressant.

[image]

Med vänlig hälsning Henrik R, SJVM

Efterlysning element tågvärme

av Kurt G Möller, Wednesday, November 30, 2016, 18:35 (2702 dagar sedan) @ HP

Intressant - man seriekopplade alltså äldre 200 V-kaminer i grupper om FEM st.

Gjordes alltid just DEN avvägningen?

Efterlysning element tågvärme

av Hazze, Wednesday, November 30, 2016, 23:41 (2702 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Intressant - man seriekopplade alltså äldre 200 V-kaminer i grupper om FEM st.

Gjordes alltid just DEN avvägningen?

Nej just denna kombination är det nog bara dessa vagnar med bara kupéer i som har ute i korridoren. Dom vanligaste jag har sett är längre och på 333v då med 3 i serie. Men det förekommer en hel uppsjö med olika effekter och spänningar.

Mvh Hasse SJVM

Efterlysning element tågvärme

av Per Ljungberg, Thursday, December 01, 2016, 09:56 (2702 dagar sedan) @ Hazze

Det är ju viktigt att alla seriekopplade element har samma resistans för att spänningsfördelningen ska bli riktig. Man kan jämföra hur det var med ljusstakarna med seriekopplade glödlampor. Även om lamporna var stämplade med samma spänning och watt-tal så kunde de lysa olika starkt om de var inköpta olika år eller var av olika fabrikat.
1000 V elvärme i de gamla vagnarna medför ofta problem. Bl.a. risk för kondens i kabelanslutningarna som ger kortslutningar om vagnarna står avställda utan värme.
PLj

Efterlysning element tågvärme

av Hazze, Thursday, December 01, 2016, 13:09 (2702 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det är ju viktigt att alla seriekopplade element har samma resistans för att spänningsfördelningen ska bli riktig. Man kan jämföra hur det var med ljusstakarna med seriekopplade glödlampor. Även om lamporna var stämplade med samma spänning och watt-tal så kunde de lysa olika starkt om de var inköpta olika år eller var av olika fabrikat.
1000 V elvärme i de gamla vagnarna medför ofta problem. Bl.a. risk för kondens i kabelanslutningarna som ger kortslutningar om vagnarna står avställda utan värme.
PLj

Det är ju därför vi efterlyser ett element av rätt sort......

Det största problemet vi har hittat när vi håller på det är kabeln mellan och dom som är i elementen där gummit "svettas" och gör att det blir en oljehinna ut ur kabeln som gör att det blir överslag. Men givetvis är fukt i ikke uppvärmda vagnar ett problem

Mvh Hazze SJVM

Efterlysning element tågvärme

av Jan Langstrom, Thursday, December 01, 2016, 15:15 (2702 dagar sedan) @ Hazze

Det är ju viktigt att alla seriekopplade element har samma resistans för att spänningsfördelningen ska bli riktig. Man kan jämföra hur det var med ljusstakarna med seriekopplade glödlampor. Även om lamporna var stämplade med samma spänning och watt-tal så kunde de lysa olika starkt om de var inköpta olika år eller var av olika fabrikat.
1000 V elvärme i de gamla vagnarna medför ofta problem. Bl.a. risk för kondens i kabelanslutningarna som ger kortslutningar om vagnarna står avställda utan värme.
PLj


Det är ju därför vi efterlyser ett element av rätt sort......

Det största problemet vi har hittat när vi håller på det är kabeln mellan och dom som är i elementen där gummit "svettas" och gör att det blir en oljehinna ut ur kabeln som gör att det blir överslag. Men givetvis är fukt i ikke uppvärmda vagnar ett problem

Mvh Hazze SJVM

MBV hade problem med överslag i kaminerna, men det löstes på ett enkelt sätt genom att hetta upp vagnarna till c:a 900 grader...

Skämt åsido, vi tyckte att det var en felkonstruktion att leda in gummiisolerade kablar till kaminernas insida (den typ som fanns under fönstren i 40-talsvagnarna, har inte typbeteckningen här just nu) och utsätta dem från strålningen från nära nog glödande element. Andra typer, som de långa smala under sätena med porslinsgenomföringar till utsidan, hade aldrig överslagsproblem. Vi funderade faktiskt allvarligt på att bygga om anslutningarna på den förra typen.

Efterlysning element tågvärme

av Anders Sandgren, Thursday, December 01, 2016, 15:33 (2702 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Annars var väl de riktigt dåliga elementen förhoppningsvis i vagnar litt E.

Efterlysning element tågvärme

av Pelle i Västerås, Thursday, December 01, 2016, 16:53 (2701 dagar sedan) @ HP

NBVJ har 2797 som sannolikt inte kommer att använda sin elvärme.
Är det korridorsidans element som saknas?
//Pele

Efterlysning element tågvärme

av Hazze, Thursday, December 01, 2016, 17:30 (2701 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

NBVJ har 2797 som sannolikt inte kommer att använda sin elvärme.
Är det korridorsidans element som saknas?
//Pele


Ja det är ute i korridoren som har ett element har gått sönder.

Efterlysning element tågvärme

av 53 Wadsten, Friday, December 02, 2016, 05:45 (2701 dagar sedan) @ Hazze

Vad har 60-talsvagnarna för typ av kaminer, givetvis thermostatstyrda av modell Billman.

Efterlysning element tågvärme

av Martin Långström, Friday, December 02, 2016, 12:36 (2701 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vad har 60-talsvagnarna för typ av kaminer, givetvis thermostatstyrda av modell Billman.

60-talsvagnarna har inte 1000-volt i elementen, utan dom har bara 220-volt, så där är elementen inte seriekopplade. Elementen ser dessutom inte ut på samma sätt som i de äldre vagnarna.

Efterlysning element tågvärme

av 53 Wadsten, Friday, December 02, 2016, 13:34 (2701 dagar sedan) @ Martin Långström

och drar väl då mindre ström.

Efterlysning element tågvärme

av Jan Langstrom, Friday, December 02, 2016, 14:33 (2701 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vad har 60-talsvagnarna för typ av kaminer, givetvis thermostatstyrda av modell Billman.


60-talsvagnarna har inte 1000-volt i elementen, utan dom har bara 220-volt, så där är elementen inte seriekopplade. Elementen ser dessutom inte ut på samma sätt som i de äldre vagnarna.


och drar väl då mindre ström.

Nej, de drar mera. För samma effekt, ju lägre spänning, desto större ström. Elementärt, min käre Wattson.

Efterlysning element tågvärme

av Kurt G Möller, Friday, December 02, 2016, 15:17 (2701 dagar sedan) @ Jan Langstrom

Fniss...