Tyvärr har jag inga svar på hur länge dessa plogar användes men tillåt mig att ge lite bakgrundsinformation.
Som Jan-Anders skriver här så var tenderplogar vanliga i Skåne tidigare.
Vad jag förstått användes de för normal snöröjning. De var alltså inte reserverade för till exempel skärningar.
Så här står det i SJK 27, Tjänstevagnar med UIC-nummer vid statens järnvägar 1967-1977 av Lars Koponen och Göran Rönn:
Qcy Tenderplog
Redan på 1880-talet byggdes plogvagnar av så kallad amerikansk modell för SJ. Fortfarande finns plogar av amerikansk modell, numera dock fast monterade på f d loktendrar. Sådana tenderplogar förekommer i Skåne i två och treaxliga varianter. Tendarna har barlastats. För arbetande tenderplog gäller 40 km/h som högsta tillåtna hastighet.
Enligt samma källa fanns det 1969 nio stycken tenderplogar i SJ tjänst. Tre av dem byggda på tendrar från skånska privatbanelok. Det vore intressant att veta om ombyggnaden skedde före förstatligandet.
Även om de Motala tillverkade plogarna som finns på bild nedan ser större ut så är jag tveksam till att kalla dem rejälare. 1800-tals plogarna hade ett ramverk av trä.
Motsvarande plogar tillverkades även av bland annat Randers i Danmark till DSB och som framgår av Jacobs inlägg och länk fanns de kvar mycket länge i Danmark.
Observera att bild Jvm.KCAC06876 från Samlingsportalen (nedan) inte visar en tenderplog utan en snöplog fast monterad på loket. En lösning som inte är lika flexibel som att ha plogen monterad på ett separat underrede men som drar nytta av lokets tyngd. Flera danska privatbanor hade för övrigt länge kvar ånglok i beredskap enbart för att kunna använda dem med påmonterad plog för snöröjning.