Nässjöbild i "SJ personvagnar med träkorg"? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, December 01, 2016, 22:37 (2702 dagar sedan)

I den nyutkomna boken "SJ personvagnar med träkorg modell 1891 - 1908" av Thomas Tell m fl finns på sidan 91 en trevlig bild (från Thomas samling) som visar postutväxling, enligt uppgift i Nässjö år 1903. Men det är något som förvånar mig - bakom postvagnen syns tre semaforer på en signalbro. Gissningsvis så kallade vägsignaler som vid Malmö C och Stockholm C fanns en bit innanför infartsväxlarna för att informera om vilken tågväg som var lagd. Infartssignalen utanför yttersta växeln var envingad, och när den visade "kör" skulle föraren titta upp mot signalbron för att kolla att rätt tågväg var lagd.

Det intressanta är att jag aldrig sett någon uppgift om vägsignaler i Nässjö, snarare verkar det som om bangården var oförreglad och endast hade infartssignaler fram tills den elektriska signalsäkerhetsanläggningen kom till på 1920-talet. Då kom det i och för sig upp en signalbrygga med två semaforer (utfartssignaler), dock inte av samma utseende som på postutväxlingsbilden och inte i närheten av plattformarna.

Kan bilden på sidan 91 tänkas vara tagen i Malmö? Det skulle då kunna handla om de tre semaforer som syns längst till vänster på denna bild från Samlingsportalen. Samlingsportalens bild uppges vara tagen på 1920-talet, och den visar (utöver de tre vägsignalerna) en signalvinge (utfartssignal) och en spårspärrsignal som inte finns på Thomas bild, men signalsäkerhetsanläggningen byggdes ut på 1910-talet och det blev då fler signaler. Exakt hur signalerna var placerade 1903 vet jag inte, jag har bara tillgång till denna signalinstruktionsritning från 1914 (som stämmer överens med Samlingsportalens bild). Åtminstone ett av husen på den bilden ser ut att kunna finnas med även på Thomas bild.

Det skulle vara jätteroligt om det visar sig att Nässjö år 1903 verkligen hade en avancerad mekanisk signalsäkerhetsanläggning, men detta verkar högt osannolikt. Nästan inga knutpunktsstationer hade några mer omfattande sådana anläggningar förrän på 1920-talet eller senare. Det var för få tåg och för många tågvägar för att det skulle gå att räkna hem en sådan investering. Personal för tågvägsklargöring och tågvägsinspektion fanns i vilket fall till hands; under de ofta ganska långa tiderna utan in- eller utfarande tåg hade de andra arbetsuppgifter.

Thomas kanske kan lägga ut bilden?

Nässjöbild i "SJ personvagnar med träkorg"?

av danielb987, Thursday, December 01, 2016, 23:16 (2702 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det skulle vara jätteroligt om det visar sig att Nässjö år 1903 verkligen hade en avancerad mekanisk signalsäkerhetsanläggning, men detta verkar högt osannolikt. Nästan inga knutpunktsstationer hade några mer omfattande sådana anläggningar förrän på 1920-talet eller senare. Det var för få tåg och för många tågvägar för att det skulle gå att räkna hem en sådan investering. Personal för tågvägsklargöring och tågvägsinspektion fanns i vilket fall till hands; under de ofta ganska långa tiderna utan in- eller utfarande tåg hade de andra arbetsuppgifter.

Vad föranledde att man började bygga sådana anläggningar på 1920-talet?

Med vänlig hälsning
Daniel

Nässjöbild i "SJ personvagnar med träkorg"?

av Gunnar Ekeving, Thursday, December 01, 2016, 23:36 (2702 dagar sedan) @ danielb987

Vad föranledde att man började bygga sådana anläggningar på 1920-talet?


Med vänlig hälsning
Daniel

Ökad trafik och höjda löner

Malmöbild i "SJ personvagnar med träkorg"?

av Thomas Tell, Friday, December 02, 2016, 00:30 (2702 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag har okritiskt skrivit vad jag hittat men i bildrubriken skrivit ev. Nässjö
[image]
Visst tror jag också det är Malmö. Det är flera förändringar mellan min bild och Samlingportalens. På Samlingportalens är träplattformen bytt mot stenlagd, signalbrygga är bytt, det har rivits en byggnad och taket på byggnaden till höger verkar högre så de små "tornen" i hörnen verkar lägre över taket.
detta vykort ser man byggnaderna bakom postvagnen
/tell