J 1393 med plogtåg Trelleborg - Jordberga 1970 (Fordon: lok)

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, December 03, 2016, 22:28 (2694 dagar sedan)

I en annan tråd har ventilerats en del om snöplogar i Skåne. Den 9 januari 1970 fick J 1393 (SJ:s sista ånglok i ordinarie persontrafik) rycka in för att röja banan Trelleborg - Klagstorp - Jordberga. Det var nog mycket ovanligt att just J-lok användes i plogtåg men av mina noteringar verkar det som om allt vad distriktet hade i T21:or, E-lok och S1-lok var upptagna med tjänstgöring i andra plogtåg eller med godstågstjänst. Klagstorpslinjen var kanske inte heller prio 1? Från Trelleborg bestod plogtåget av tenderplog tjv 703 + J 1393 + spårrensare tjv 557. Tåget utgick från Malmö 10.40 men då med loket backgående och dragandes på i tur och ordning tjv 557 + 703. I Trelleborg växlades fordonen om. Jag och en järnvägsvän följde tåget hela vägen från Malmö till Klagstorp i en s.k. VW-bubbla. Här nedan ses två bilder tagna mellan Simlinge och Södra Åby. På den första bilden ser man hela tågsättet och denna sammansättning, d v s med plog + lok + spårrensare, var gängse under många år i Skåne. Loktyperna kunde variera men mestadels var det E/E2-lok och senare T2/T21. J-lok har jag bara sett denna enda gång i plogtåg. Som framgår av bilden är det inte mycket snö på åkern men så är det i Skåne. Det blåser och snön blandar sig med jord och lägger sig sedan i skärningar och på andra besvärliga ställen, där det kan torna upp sig höga drivor. På nästa bild har tåget först stannat en bit före vägkorsningen för att samla krav inför att forcera en driva som fanns där. Sedan brakade det löst! Jag tog bilden och kröp sedan ihop med kameran under mig. Sekunderna efteråt blev jag täckt av snö som plogen vräkte ut åt sidorna! Håll till godo.
[image]
[image]

J 1393 med plogtåg Trelleborg - Jordberga 1970

av 53 Wadsten, Sunday, December 04, 2016, 04:11 (2694 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Finns det någon/några bilder med plogtåg på Falsterbobanan.
Måste varit svårplogat på Skanörs ljung och vidare över Flommen mot Falsterbo där det ständigt yrde och blåste från havet.

J 1393 med plogtåg Trelleborg - Jordberga 1970

av Bo, Sunday, December 04, 2016, 08:06 (2694 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Hej Jan A W

Gud vilka häftiga bilder.

Spårrensaren har jag byggt samt J-loket i modell, så då fattas bara snöplogen.
Skulle gärna vilja låna bilden i andra sammanhang.

Vänligen
Bo

J 1393 med plogtåg Trelleborg - Jordberga 1970

av Littera JS, Sunday, December 04, 2016, 10:06 (2694 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Synnerligen trevligt att få se snöröjning med tenderplog !

J 1393 med plogtåg Trelleborg - Jordberga 1970

av LYR, Sunday, December 04, 2016, 13:57 (2693 dagar sedan) @ Littera JS

[image]

Dessa två tenderplogar kanske kan bidra till någon inf.
Bilden finns i hög upplösning. Kontakta mig via pm om intresse finns.
/LYR

J 1393 med plogtåg Trelleborg - Jordberga 1970

av Anders Sandgren, Sunday, December 04, 2016, 17:27 (2693 dagar sedan) @ LYR

[image]

Dessa två tenderplogar kanske kan bidra till någon inf.
Bilden finns i hög upplösning. Kontakta mig via pm om intresse finns.
/LYR

Det bortre har drag av H-tender, den hitre kan vara Kd eller DK, men det finns ju EJ-tendrar.

Tenderplog Qcy 945-0393

av K Lemming, Sunday, December 04, 2016, 18:07 (2693 dagar sedan) @ LYR

[image]

Dessa två tenderplogar kanske kan bidra till någon inf.
Bilden finns i hög upplösning. Kontakta mig via pm om intresse finns.
/LYR

Den främre ser ut att vara samma plog som Jonny Saljefeldt fångade på bild i Ystad 9 år senare.

Qcy 945-0393

Tenderplog Qcy 945-0393

av Bobo L, Monday, December 05, 2016, 08:46 (2693 dagar sedan) @ K Lemming

[image]

Dessa två tenderplogar kanske kan bidra till någon inf.
Bilden finns i hög upplösning. Kontakta mig via pm om intresse finns.
/LYR


Den främre ser ut att vara samma plog som Jonny Saljefeldt fångade på bild i Ystad 9 år senare.

Qcy 945-0393

Nitningen stämmer inte mellan de båda plogarna, som förvisso uppvisar en vänster- resp högersida. Nitningen kan dock antagas vara likadant utförd på resp plogs båda sidor.

Alltså är det troligen inte samma plog på båda bilderna.

Tenderplog Qcy 945-0393

av Kjell Friberg, Monday, December 05, 2016, 15:06 (2692 dagar sedan) @ Bobo L

På den främre plogen står klart och tydligt nummer 945 0391. Den bakre är mera svårtydd men kan vara 945 0394.

Tenderplog Qcy 945-0393

av Jan-Anders Wihrén, Monday, December 05, 2016, 16:06 (2692 dagar sedan) @ Kjell Friberg

På den främre plogen står klart och tydligt nummer 945 0391. Den bakre är mera svårtydd men kan vara 945 0394.

Qcy 945-0391 = f.d. tjv 695 1 bd, f.d. tender till lok K6 1558
Qcy 945-0393 = f.d. tvj 697 1 bd, f.d. tender till lok HHJ 12
Qcy 945-0394 = f.d. tjv 698 1 bd, f.d. tender till lok LLTJ 5.

Uppgifterna hämtade från SJK 27 Tjänstevagnar sid. 94. För plogen på mina bilder anger SJK 27 ingen f.d. men den fick nytt nr 945-0398. Möjligen någon som vet vilket lok denna tender tillhört?

Tenderplog Qcy 945-0393

av Ola Almquist, Monday, December 05, 2016, 19:08 (2692 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

På den främre plogen står klart och tydligt nummer 945 0391. Den bakre är mera svårtydd men kan vara 945 0394.


Qcy 945-0391 = f.d. tjv 695 1 bd, f.d. tender till lok K6 1558
Qcy 945-0393 = f.d. tvj 697 1 bd, f.d. tender till lok HHJ 12
Qcy 945-0394 = f.d. tjv 698 1 bd, f.d. tender till lok LLTJ 5.

Uppgifterna hämtade från SJK 27 Tjänstevagnar sid. 94. För plogen på mina bilder anger SJK 27 ingen f.d. men den fick nytt nr 945-0398. Möjligen någon som vet vilket lok denna tender tillhört?

I ÖSJ-bladet 1/2013 skriver Yngve Holmgren om den första tendersnöplogen som av allt att döma tillverkades på 1920-talet av MSJ:s verkstad på Östervärn. Tendern kom från ett f.d. SJ H-lok som aldrig fick något MSJ-nummer. ÖSJ:s verkstad i Tollarp byggde två tenderplogar 1930. Den ena är bevarad. MSJ-plogen fick aldrig något högt plogblad av SJ:s modell. Av allt att döma är det den som är den bakre på bilden ovan. Vad är känt om lok LLTJ 5?

M.v.h.
Ola

Tenderploga Qcy 945-0391-0398

av Anders Sandgren, Tuesday, December 06, 2016, 13:14 (2691 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

På den främre plogen står klart och tydligt nummer 945 0391. Den bakre är mera svårtydd men kan vara 945 0394.


Qcy 945-0391 = f.d. tjv 695 1 bd, f.d. tender till lok K6 1558

Lok 1558 var inte K6 utan K13, senare KA5. Tender 1558 hade däremot litt K6. Loket var fd YEJ/YJ 11, fd MYJ 17.
Nitningen på 9450391 stämmer bra med originaltendern till YEJ 11, det är rak nitlinje som viker av lodrätt på slutet för kolboxen, 0393 har liksom H-tendern böjd nitrad för kolboxen. Loket fick nog en annan tender när det blev enmanslok med genomgång i tendern. Kanske var det YEJ 10's tender, detta lok hade byggts om till tanklok med enmansbetjäning.
Inget tyder på att fd H-tendern blev enmanstender.

Qcy 945-0393 = f.d. tvj 697 1 bd, f.d. tender till lok HHJ 12
Qcy 945-0394 = f.d. tjv 698 1 bd, f.d. tender till lok LLTJ 5.

Uppgifterna hämtade från SJK 27 Tjänstevagnar sid. 94. För plogen på mina bilder anger SJK 27 ingen f.d. men den fick nytt nr 945-0398. Möjligen någon som vet vilket lok denna tender tillhört? 9450391 skall en tender som avkopplades från YJ 11 1939 och då blev plog YJ 2011, senare SJ tjv 695.

LOK anger i "Ånglok vid sverigen normalspåriga ensklda järnvägar" att 945-0398 var fd SH H 176 tender men har samtidigt en bild på 94500391 (del 2 s237) med en tenderplog i Hässleholm 1999 som definitivt är den bakre på bilden, dvs en fd H-tender. Förvisso kan ju MSJ sålt tender H 176 till YJ någon gång och att dessa 1939 gjort plog av den, men troligen kom den via MSJ till SJ.

LLTJ 5 var ett NOHAB-lok från 1897 och torde haft underliggande fjäderpaket.

Trafiken på TRJ BÖJ 1970

av Patrik Eriksson, Sunday, December 04, 2016, 17:56 (2693 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Gick det u h t någon trafik på Klagstorp och Jordberga vintern 1970/1971? Trafiken på dessa platser måste väl ha varit väldigt säsongsbetonad. Spannmålslager i Klagstorp samt transporter till sockerbruket i Jordberga. Vilken typ vid denna tidpunkt är okänt för mig.

Trafiken på TRJ BÖJ 1970

av Gunnar Olson, Sunday, December 04, 2016, 22:43 (2693 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Gick det u h t någon trafik på Klagstorp och Jordberga vintern 1970/1971? Trafiken på dessa platser måste väl ha varit väldigt säsongsbetonad. Spannmålslager i Klagstorp samt transporter till sockerbruket i Jordberga. Vilken typ vid denna tidpunkt är okänt för mig.

Jag vet inte vad det gick för järnvägstransporter till/från sockerbruket i Jordberga vintern 70/71 men under icke kampanj sker det vid ett betbruk utlastning från lager av strösocker, råsocker (till raffinaderiet i Arlöv) Betfor eller Vallfor och melass. Under betkampanj kommer det in betor (fr.o.m mitten av 50-talet nästan enbart landsvägsledes), kalksten och diverse kemikalier. Till Jordberga kom det även betsaft från saftstationen i Gärsnäs (kanske dock inte så långt fram som 1970) Under betkampanjen lastas förutom samma varor som under icke kampanj ut betsaft till Arlöv.

Trafiken på TRJ BÖJ 1970

av 53 Wadsten, Monday, December 05, 2016, 04:17 (2693 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Någon som vet hur länge Hököpinge sockerbruk var i drift med järnvägstransporter.

Trafiken på TRJ BÖJ 1970

av Anders Olsson1, Monday, December 05, 2016, 10:29 (2693 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Det gick inte betsaft från Gärsnäs till Jordberga, den gick till Köpingebro som låg betydligt närmare. Däremot utlastas ju varor från sockerbruk hela året. Det gäller ännu från Örtoftabruket som lastar tankvagnar varje vecka utom möjligen mitt i sommaren. Förutom Jordberga sockerbruk och spannmålslagren i Klagstorp fanns ju även träfirman i Gislövs f d station som hade godstransporter.

Trafiken på TRJ BÖJ 1970

av Jan-Anders Wihrén, Monday, December 05, 2016, 15:12 (2692 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Det gick inte betsaft från Gärsnäs till Jordberga, den gick till Köpingebro som låg betydligt närmare. Däremot utlastas ju varor från sockerbruk hela året. Det gäller ännu från Örtoftabruket som lastar tankvagnar varje vecka utom möjligen mitt i sommaren. Förutom Jordberga sockerbruk och spannmålslagren i Klagstorp fanns ju även träfirman i Gislövs f d station som hade godstransporter.

Plogtåget hade också med sig 5 öppna godsvagnar Trg - Gislöv (Göv). Efter Göv endast plog + lok + spårrensare. Bifogar en bild som togs före Gislöv. Det bör väl vara en banvaktstuga man ser, men vilken? Har kollat på Banvakt.se och det verkar bara finnas en på sträckan (med rivsningsbelut redan på 1940-talet!). Kan det ändå vara den?
[image]

Trafiken på TRJ BÖJ 1970

av Anders Olsson1, Monday, December 05, 2016, 20:47 (2692 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det fanns en banvaktsstuga vid Mellanköpinge som såldes till Trelleborgs kommun 1971. Troligen revs den när det nya industriområdet här tillkom.

Trafiken på TRJ BÖJ 1970

av Anders Olsson1, Tuesday, December 06, 2016, 09:36 (2692 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Det är lite märkligt med banvaktsstugan i Mellanköpinge. Tittar man på spårplanen för Mellanköpinge på bangårdar.se ligger stugan norr om spåret. Mitt intryck av Jan Anders bild är att den ligger söder om spåret. Jag tittade på de historiska flygfotona på Eniro och där ser man tydligt huset på Jan Anders bild. Det nuvarnade spåret mot Trelleborg ABs östra anläggning går rakt igenom huset. Hela detta område gjordes om när Kontinentbanan lades om och terminalen här byggdes.

Trafiken på TRJ BÖJ 1970

av Ola Almquist, Tuesday, December 06, 2016, 10:39 (2692 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Det är lite märkligt med banvaktsstugan i Mellanköpinge. Tittar man på spårplanen för Mellanköpinge på bangårdar.se ligger stugan norr om spåret. Mitt intryck av Jan Anders bild är att den ligger söder om spåret. Jag tittade på de historiska flygfotona på Eniro och där ser man tydligt huset på Jan Anders bild. Det nuvarnade spåret mot Trelleborg ABs östra anläggning går rakt igenom huset. Hela detta område gjordes om när Kontinentbanan lades om och terminalen här byggdes.

SJ byggde några nya banvaktstugor i Skåne på 1940-talet. Kan detta vara en av dessa?

M.v.h.
Ola

Trafiken på TRJ BÖJ 1970

av Harald, Monday, January 23, 2017, 12:38 (2643 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är lite märkligt med banvaktsstugan i Mellanköpinge. Tittar man på spårplanen för Mellanköpinge på bangårdar.se ligger stugan norr om spåret. Mitt intryck av Jan Anders bild är att den ligger söder om spåret. Jag tittade på de historiska flygfotona på Eniro och där ser man tydligt huset på Jan Anders bild. Det nuvarnade spåret mot Trelleborg ABs östra anläggning går rakt igenom huset. Hela detta område gjordes om när Kontinentbanan lades om och terminalen här byggdes.


SJ byggde några nya banvaktstugor i Skåne på 1940-talet. Kan detta vara en av dessa?

M.v.h.
Ola

Det verkar troligt. De finns en avsöndringshandling från 1928 när TRJ säljer en del av sin mark i Mellanköpinge. På kartan i den ligger banvaktsstugan i samma läge som på bangårdsritningen. På den ekonomiska kartan från 1960-talet finns inget hus där men ett i samma läge som på bilden.

J 1393 med plogtåg Trelleborg - Jordberga 1970

av chfahlgren, Monday, January 23, 2017, 11:26 (2643 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ville bara säga ett stort tack till lokvännen Jan_Anders för så härliga bilder,
tänk vad dessa relativt små J-maskiner kunde göra i snöröjningen.Härliga bilder
tack än en gång.Vänlig Hälsning JVM-vän nr 92 från Falun.