Järnvägsbommar (Järnväg allmänt)

av Bo, Sunday, December 04, 2016, 16:59 (2698 dagar sedan)

Jag söker underlag för modellsyfte att få tillgång till ritning för helbommar, halvbommar, rörbommar, samt bomhus.

Finns det något underlag för detta.

Vänligen
Bo

Järnvägsbommar

av Svante Andersson, Monday, December 05, 2016, 21:31 (2697 dagar sedan) @ Bo

Är detta ett bomhus?

[image]

SA

Järnvägsbommar

av 53 Wadsten, Tuesday, December 06, 2016, 06:09 (2696 dagar sedan) @ Svante Andersson

Så trevligt att se och höra ett äkta ÅSSA-driv, de år "odödliga", får de bara olja
går de som urverk i alla väder. Min granne har jobbat på ÅSSA i 40 år och svarvade driven/kuggara till dessa bommar, vi minns tillsammans.

Järnvägsbommar

av Bo, Tuesday, December 06, 2016, 17:32 (2696 dagar sedan) @ Svante Andersson

Är detta ett bomhus?

[image]

SA

Man kan undra, eller är det en järnvägssvamp.;-)

/Bo

Järnvägsbommar

av K Lemming, Tuesday, December 06, 2016, 18:51 (2696 dagar sedan) @ Bo

Är detta ett bomhus?

[image]

SA


Man kan undra, eller är det en järnvägssvamp.;-)

/Bo

Öhhhh, va?

Järnvägsbommar

av Svante Andersson, Tuesday, December 06, 2016, 22:58 (2696 dagar sedan) @ K Lemming

Är detta ett bomhus?

[image]

SA


Man kan undra, eller är det en järnvägssvamp.;-)

/Bo


Öhhhh, va?

Humor på ett sätt som bara BoA förstår...

Järnvägsbommar

av 53 Wadsten, Wednesday, December 07, 2016, 04:10 (2695 dagar sedan) @ Svante Andersson

"Svensk industri" av högsta klass, LME står de på kopplingsboxen på stolpen till vänster, d.vs LM Ericsson.

Järnvägsbommar

av Nils-Eric Sääf, Saturday, December 10, 2016, 13:58 (2692 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Bomdrivet tillverkat av ÅSSA . Står det på skylten . I ÅSSA museet här i Åtvidaberg finns det mycket fina saker vill jag lova.
Jag kollar med jämna mellanrum.

Järnvägsbommar

av Svante Andersson, Saturday, December 10, 2016, 15:56 (2692 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

[image]

Men vi har fortfarande inte fått besked från BoA om vad ett bomhus är. :-D

SA

Järnvägsbommar

av Nils-Eric Sääf, Saturday, December 10, 2016, 16:56 (2692 dagar sedan) @ Svante Andersson

Ligger inte det mellan Gävle och Uppsala.Eller är det ett del av Gävle ?????

Järnvägsbommar

av Svante Andersson, Saturday, December 10, 2016, 19:03 (2692 dagar sedan) @ Bo

Svante Huga Huga

Jag som trodde att det var ett periskop ifrån främmande makter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bomhus

Menade du Svante ett bomdriv.;-)

/Bo

Din humor kanske går fram på ditt vanliga hemmaforum... men inte här. Så var nu god att förklara vad du menade med bomhus i ditt första inlägg?

SA

Järnvägsbommar

av Christer Fredriksson, Saturday, December 10, 2016, 21:53 (2692 dagar sedan) @ Svante Andersson

Skall vi kalla det för: bomdrivhus i stället?
Det är ju skydd för bomdrivarna!

Järnvägsbommar

av Svante Andersson, Saturday, December 10, 2016, 22:51 (2692 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Skall vi kalla det för: bomdrivhus i stället?
Det är ju skydd för bomdrivarna!

Ja, vi kan kalla det så... för att vi vet att så är fallet. Men startar man en tråd med en fråga som är lite luddig är det ganska otacksamt att flamsa till fortsättningen med något som inte har med ämnet att göra om man får en hövlig fråga om det man skriver.

SA

Järnvägsbommar

av 53 Wadsten, Sunday, December 11, 2016, 02:33 (2691 dagar sedan) @ Svante Andersson

ÅSSA/Facit-muséet står tillsammans med Jvm i Gävle som Prio ett sommaren 2017.

Järnvägsbommar

av Bo, Sunday, December 11, 2016, 09:03 (2691 dagar sedan) @ Svante Andersson

Skall vi kalla det för: bomdrivhus i stället?
Det är ju skydd för bomdrivarna!


Ja, vi kan kalla det så... för att vi vet att så är fallet. Men startar man en tråd med en fråga som är lite luddig är det ganska otacksamt att flamsa till fortsättningen med något som inte har med ämnet att göra om man får en hövlig fråga om det man skriver.

SA

Frågan var inte alls luddigt ställt, men vill man få det till detta så kan man få mycket att vara luddigt.
Flamset får du stå för själv, du kunde formulerat dit svar annorlunda då du var fullt med det klara vad det rörde sig om.


De finns andra jämförelse inom mig eget yrke tex.
En låskista i en dörr heter även låshus, se detta endast som en parentes.
Hade jag fått frågan i ämnet så hade jag begripit vad det handlade om.

/Bo

Järnvägsbommar

av Bo, Sunday, December 11, 2016, 09:04 (2691 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Skall vi kalla det för: bomdrivhus i stället?
Det är ju skydd för bomdrivarna!

Vi förstår åtminstone vad det är frågan handlade om.

/Bo

Järnvägsbommar

av Överkörmästaren, Sunday, December 11, 2016, 11:09 (2691 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Skall vi kalla det för: bomdrivhus i stället?
Det är ju skydd för bomdrivarna!

Bomdrivhus måste väl vara ett drivhus där det växer järnvägsbommar?