Tanklok 1 D2 (Järnväg allmänt)

av Johan Tengroth, Tuesday, December 06, 2016, 22:14 (2670 dagar sedan)

Såvitt jag kunnat utröna har det aldrig vid någon svensk järnväg funnits något ånglok med axelföljd
1D 2. Men har det någonsin funnits några planer på att bygga ett sådant lok?

Tanklok 1 D2

av BD, Wednesday, December 07, 2016, 05:18 (2669 dagar sedan) @ Johan Tengroth

Såvitt jag kunnat utröna har det aldrig vid någon svensk järnväg funnits något ånglok med axelföljd
1D 2. Men har det någonsin funnits några planer på att bygga ett sådant lok?

I Firefox: Bilden anpassas till skärmen vid högerklickning på bilden och sedan klicka på "Visa bild".
Visar bilden i stort format för att den intresserade bättre ska kunna studera detaljer.

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Nohab/D-RITN/D7897.jpg~original[/IMG]

Tanklok 1 D2

av Christer Fredriksson, Wednesday, December 07, 2016, 06:56 (2669 dagar sedan) @ BD

Vilket år är ritningen gjord?

Tanklok 1 D2

av BD, Wednesday, December 07, 2016, 10:57 (2669 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Vilket år är ritningen gjord?

Vet inte och går inte att läsa. Möjligen, om N&H ritningsliggare för D-serien finns kvar, kan man få fram datum. Förmodar att ritningen är gjord 1900 - 1905.

Du kan titta på de förslagsritningar som finns på [size=large][b][link=http://s25.photobucket.com/user/bengts/library/Nohab/D-RITN?sort=9&page=1]länken.[/link][/b][/size] Kanske går det då att få fram en precisering.

Ritningarna är f ö copyfree och kan användas enligt önskan.

Tanklok 1 D2

av Ola Almquist, Wednesday, December 07, 2016, 12:49 (2669 dagar sedan) @ BD

Vilket år är ritningen gjord?


Vet inte och går inte att läsa. Möjligen, om N&H ritningsliggare för D-serien finns kvar, kan man få fram datum. Förmodar att ritningen är gjord 1900 - 1905.

Du kan titta på de förslagsritningar som finns på [size=large][b][link=http://s25.photobucket.com/user/bengts/library/Nohab/D-RITN?sort=9&page=1]länken.[/link][/b][/size] Kanske går det då att få fram en precisering.

Ritningarna är f ö copyfree och kan användas enligt önskan.

Jag skulle säga omkring 1902. Var finns dessa förslagsritningar? Jag tror inte att det är i Runbergerska samlingen på landsarkivet i Göteborg.

M.v.h.
Ola

Tanklok 1´D2´

av BD, Wednesday, December 07, 2016, 13:04 (2669 dagar sedan) @ Ola Almquist

Jag skulle säga omkring 1902. Var finns dessa förslagsritningar? Jag tror inte att det är i Runbergerska samlingen på landsarkivet i Göteborg.

M.v.h.
Ola

Det är stora fotografier kopierade från Svantes negativ som jag skannat. Det var Stig Nybergs fotograf som gjorde fotografierna.

Tanklok 1´D2´

av Ola Almquist, Wednesday, December 07, 2016, 15:42 (2669 dagar sedan) @ BD

Jag skulle säga omkring 1902. Var finns dessa förslagsritningar? Jag tror inte att det är i Runbergerska samlingen på landsarkivet i Göteborg.

M.v.h.
Ola


Det är stora fotografier kopierade från Svantes negativ som jag skannat. Det var Stig Nybergs fotograf som gjorde fotografierna.

OK. Det är inte alla original som finns kvar. Jag har inte kollat NOHAB:s arkiv serie J6 (mikrofilmade ritningar) men där finns det nog inte så mycket järnvägsmateriel. Svante hade säkert koll.
M.v.h.
Ola