SJ Bs 567 (Fordon: lok)

av lars t, Friday, December 09, 2016, 10:47 (2692 dagar sedan)

Var satt fordonsnumret, 567, på buffertplankorna på detta lok: över bufferterna, mellan dem eller fanns inga nummer på plankorna?

De bilder jag har visar tyvärr inte detta.

Lars

SJ Bs 567

av David Sohlberg, Friday, December 09, 2016, 17:35 (2692 dagar sedan) @ lars t

Var satt fordonsnumret, 567, på buffertplankorna på detta lok: över bufferterna, mellan dem eller fanns inga nummer på plankorna?

De bilder jag har visar tyvärr inte detta.

Lars

Om det duger med en bild på syskonet 568 så finns det bild i Samlingsportalen och där syns placeringen av numren.

[link=http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDA01010]http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBDA01010[/link]

SJ Bs 567

av David Sohlberg, Friday, December 09, 2016, 17:51 (2692 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Ser ut att vara boggielok.

Precis.

GBJ Bs 4 & SJ Bs 574

av Anders Sandgren, Friday, December 09, 2016, 18:07 (2692 dagar sedan) @ el_vikingo

Notera att loken hade vakuumbroms fram till år 1944 då den togs ner.

SJ Bs 567

av M Jacobson, Saturday, December 10, 2016, 15:07 (2691 dagar sedan) @ lars t

Var satt fordonsnumret, 567, på buffertplankorna på detta lok: över bufferterna, mellan dem eller fanns inga nummer på plankorna?

Bs 570 + 567 i Borås 1959. Foto: Börje Hedberg

[img]http://i830.photobucket.com/albums/zz228/MJa74/1959%20Bs%20570567%20Bs2.jpg[/img]

Mvh

M Jacobson

SJ Bs 567

av 53 Wadsten, Sunday, December 11, 2016, 06:19 (2690 dagar sedan) @ M Jacobson

Om vi bortser frän koppelstångsdriften hade väl Bs samma maskinella utrustning som Du. När skrotades maskinen, hur många ex tillverkades.

SJ Bs 567

av IH, Sunday, December 11, 2016, 08:54 (2690 dagar sedan) @ 53 Wadsten

SJ lok litt Bs och Bg var lok som övertogs när Borås-Alvesta Järnväg förstatligades. Det fanns 8 Bs och 2 Bg. Bs vär för snälltåg och Bg för godståg.

http://www.svenska-lok.se/motor.php?s=20&litra=Bs&typenr=

Loken var inte lika starka som D-loken som byggdes i mitten på 30-talet. Bs och Bg var lättare för att axeltrycket inte skulle bli för stort då de bara hade 4 axlar.

SJ Bs 567. Snarare H än D

av Leif B, Sunday, December 11, 2016, 11:32 (2690 dagar sedan) @ IH

SJ lok litt Bs och Bg var lok som övertogs när Borås-Alvesta Järnväg förstatligades. Det fanns 8 Bs och 2 Bg. Bs vär för snälltåg och Bg för godståg.

http://www.svenska-lok.se/motor.php?s=20&litra=Bs&typenr=

Loken var inte lika starka som D-loken som byggdes i mitten på 30-talet. Bs och Bg var lättare för att axeltrycket inte skulle bli för stort då de bara hade 4 axlar.

Har varken GBJ-bokden eller "Svenska ellok" tillgänglig men Bs/Bg var väl i stort sett Ha-lok tekniskt sett? Bl a hade de ju fyra små motorer i boggierna istället för två stora i maskinrummet som D-loken.

Möjligen hade Bs/Bg-loken en mer avancerad motorupphängning än Ha/Hb för att kunna gå fortare, men gångegenskaperna lär ändå varit dåliga när man närmade sig 100 km/h.

SJ Bs 567. Snarare H än D; njae...

av Sven Bårström, Sunday, December 11, 2016, 12:08 (2690 dagar sedan) @ Leif B

Bg-/Bs-loken är en intressant skapelse från 1935 - 38. De hade samma motorer som Ha - Hd - loken men var först i Sverige med hålaxeldrift, något som var gynnsamt med hänsyn till GBJ banöverbyggnad (som i och för sig inte var dålig vid den tiden: 41 kg räler var standard). Transformatorn var troligen lik D-lokens. Lokkorgen var något kortare än Dk-lokens stålkorg men i övrigt lika denna. Loken hade 17 tons axellast, alltså samma som D-loken och betydligt mer än H-maskinerna. Hålaxeldriften gjorde att maxlasterna på spåret blev mindre än de som följde av vanlig tasslagerdrift som Ha - Hc och senare Hg-loken hade.
GBJ var med hänsyn till kurvorna dimensionerad för sth 80 km/h, och vid den hastigheten lär Bs-loken ha gått ganska bra - dock sämre vid 90 - 100 km/h.
Bg-loken var växlade för 2/3 av Bs-lokens sth 100 km/h. I gamla uppgifter står sth 67,5 km/h för Bg - i senare 65 km/h.
I min barndom i Borås på 50-talet gick alla tio loken där. Mest på Bs - G men i någon mån också på Hr - Bs - Vb. Naturligtvis bör de också ha haft andra uppgifter i Göteborgsområdet.
GBJ skaffade från början 2 Bg och 7 Bs. 1938 tillkom ett Bs. Tillverkaren ville då offerera ett H-lok till GBJ, som dock var så nöjda med Bs att de ville ha ytterligare ett av dessa ganska udda lok.
Sven B

SJ Bs 567. Snarare H än D; njae...

av Kjell Friberg, Sunday, December 11, 2016, 12:44 (2690 dagar sedan) @ Sven Bårström

Loken kanske kan ses som udda av SJ som vid den tiden kräktes blod så fort enkelaxeldrift kom på tal och därför satsade på "beprövad" koppelstångsdrift. Lok i samma generation med uppbyggnad som Bs/Bg fanns i alpländerna och utvecklades där istället för att ses som något katten släpat in. De jag tänker på är de österrikiska 1045/1145/1245 och även 1040 samt de schweiziska Be4/4 vilka överlevde GBJ-loken med marginal. Nu kanske någon protesterar att SJ skaffade H-lok men dessa var en billighetskonstruktion för sämre banor och kan närmast liknas vid förvuxna spårvagnar, undantagandes Hd som hade en annan boggikonstruktion men dessa lok byggdes efter en tid om till det förenklade utförandet med större ofjädrad vikt på axlarna.

SJ Bs 567. Snarare H än D; njae...

av Sven Bårström, Sunday, December 11, 2016, 14:58 (2690 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det ligger naturligtvis mycket i vad Kjell Friberg skriver. Enkelaxeldrift var förvisso inte någon prioriterad lösning inom SJ, även om det under 20- och tidigt 30-tal konstruerats Ö-lok med axelanordning Bo.

Men ändå tog man fram de tasslagrade Ha, Hb, Öc- och Öd-loken under 30-talet, sammantaget omkring 80 lok. Ha, Hb och Öc hade axellaster under 13 ton. Hd kom 1942 som första prov med hålaxellok vid SJ, och de 41 hålaxelloken litt F och M kom 1942 - 49 resp 1944 - 45. Under 40-talet kom ju också de tasslagrade Hc- och Hg-loken (och Hg2 till SDJ) med axellaster upp till 16 ton.

Men det fanns förvisso en ganska dominerande inställning inom SJ att koppelstångsdrift i allmänhet lämpade sig bäst, och den uppfattningen hade visst genomslag ända till omkring 1970, då de sista Dm- och Dm3-loken levererades. Det fanns på 50-talet till och med uppfattningen att Da-lok med koppelstänger skulle kunna byggas för 135 km/h, vilket dock inte blev verklighet trots prov med Dr-lok i 120 km/h och Dr2-lok från BJ för 110 km/h.

På 50-talet slog enkelaxeldriften igenom på allvar med Ma-loken till SJ och TGOJ, Bt-loken till TGOJ och Hg-loken till SJ och TGOJ och de första Ra-loken till SJ.

Vi ska komma ihåg, att SJ under åren 1945 - 1951 inte skaffade några koppelstångslok, bortsett från ett antal Ub för växling. Men de fick en renässans genom Da- och Ud-loken från 50-talet och Dm/Dm3 från 50-talet och framåt. Jag kan inte SJ interna överväganden, men anskaffningen av Da-loken 1952 - 1957 måste ha givit livliga diskussioner... Vid den tiden stod ju koppelstångs- och enkelaxeldriften tydligt mot varandra.

De enkelaxlade loken litt B och H och Ö skaffades huvudsakligen för banor med lägre axellaster än 17 ton med dynamiska tillskott från "vevande" koppelstänger som länge var det normala på huvudlinjerna. Bg/Bs-loken med hålaxlar och jämnt vridmoment var förvisso fördelaktiga vid den tiden.

Sven B

SJ Bs 567. Snarare H än D; njae...

av lars t, Sunday, December 11, 2016, 16:36 (2690 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tack allesammans!

Lars

SJ Bs 567. Snarare H än D; njae... Be 4/4?

av Leif B, Sunday, December 11, 2016, 17:16 (2690 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Loken kanske kan ses som udda av SJ som vid den tiden kräktes blod så fort enkelaxeldrift kom på tal och därför satsade på "beprövad" koppelstångsdrift. Lok i samma generation med uppbyggnad som Bs/Bg fanns i alpländerna och utvecklades där istället för att ses som något katten släpat in. De jag tänker på är de österrikiska 1045/1145/1245 och även 1040 samt de schweiziska Be4/4 vilka överlevde GBJ-loken med marginal. Nu kanske någon protesterar att SJ skaffade H-lok men dessa var en billighetskonstruktion för sämre banor och kan närmast liknas vid förvuxna spårvagnar, undantagandes Hd som hade en annan boggikonstruktion men dessa lok byggdes efter en tid om till det förenklade utförandet med större ofjädrad vikt på axlarna.

Med "schweiziska Be4/4" syftar du de lok som [link=https://de.wikipedia.org/wiki/SAAS_Be_4/4]Secheron byggde åt privatbanorna BT och EBT-gruppen[/link]? (Jag frågor eftersom samma littera kan användas på hlet olika lok vid olika banor, t ex denna [link=https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Be_4/4]SBB Be 4/4[/link] som dock var mycket senare.)

SJ Bs 567. Snarare H än D; njae... Be 4/4?

av Kjell Friberg, Sunday, December 11, 2016, 17:47 (2690 dagar sedan) @ Leif B

Det gäller just privatbaneloken eftersom de är samtida med Bg/Bs.

Snarare H än D; njae... Be 4/4?

av BD, Monday, December 12, 2016, 15:01 (2689 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Det gäller just privatbaneloken eftersom de är samtida med Bg/Bs.

De var dessutom direkta förebilder till Bsg elschema. Har för länge sedan jämfört och konstaterat det.

Beskrivning av loken, inkl huvudschem med slirskydd, finns i Statsbaneingenjören.

Tyvärr är det nummret och ytterligare ett utlånat till någon som jag inte vet vem det är.
Om innehavaren läser detta är jag tacksam om jag kan få häftena skannade. Häftena i sig är tämligen ointressanta om de finns i digital form så de kan behållas.

SJ Bs 567. Snarare H än D; njae... Tack!

av Leif B, Sunday, December 11, 2016, 17:17 (2690 dagar sedan) @ Sven Bårström

Bg-/Bs-loken är en intressant skapelse från 1935 - 38. De hade samma motorer som Ha - Hd - loken men var först i Sverige med hålaxeldrift, något som var gynnsamt med hänsyn till GBJ banöverbyggnad (som i och för sig inte var dålig vid den tiden: 41 kg räler var standard). Transformatorn var troligen lik D-lokens. Lokkorgen var något kortare än Dk-lokens stålkorg men i övrigt lika denna. Loken hade 17 tons axellast, alltså samma som D-loken och betydligt mer än H-maskinerna. Hålaxeldriften gjorde att maxlasterna på spåret blev mindre än de som följde av vanlig tasslagerdrift som Ha - Hc och senare Hg-loken hade.
GBJ var med hänsyn till kurvorna dimensionerad för sth 80 km/h, och vid den hastigheten lär Bs-loken ha gått ganska bra - dock sämre vid 90 - 100 km/h.
Bg-loken var växlade för 2/3 av Bs-lokens sth 100 km/h. I gamla uppgifter står sth 67,5 km/h för Bg - i senare 65 km/h.
I min barndom i Borås på 50-talet gick alla tio loken där. Mest på Bs - G men i någon mån också på Hr - Bs - Vb. Naturligtvis bör de också ha haft andra uppgifter i Göteborgsområdet.
GBJ skaffade från början 2 Bg och 7 Bs. 1938 tillkom ett Bs. Tillverkaren ville då offerera ett H-lok till GBJ, som dock var så nöjda med Bs att de ville ha ytterligare ett av dessa ganska udda lok.
Sven B

Intressant! Tycker i så fall att man skulle kunna kalla Bs för en korsning mellan Ha och D?

SJ Bs 567. Snarare H än D

av Per Ljungberg, Monday, December 12, 2016, 17:03 (2689 dagar sedan) @ Leif B

Jag vet inte hur loken gick på den kurviga Boråsbanan. Men på senare år slingrade de ordentligt på rakare spår. De gick ofta i lokaltågen Göteborg-Alingsås där jag kunde bekanta mig med dem och några av dess förare. Någon förare skämtade om att han ville ha kilometerersättning i sidled!
Det gick också rykten om att på GBJ:s tid fanns det dämpare som skulle motverka slingringen. Men SJ ansåg att dämparna var för dyra i underhåll och tog därför bort dem. Är detta sant?
Boggierna var alltid ganska oljebemängda. Loken hade ju glidlager och det skvätte väl en del olja. Det lär ha inträffat en del bränder i boggierna när "lagrad" olja fattat eld. Förmodligen p.g.a glödande delar från bromsblock.
En gång kom ett Bs-draget lokaltåg in på stationen med glödande hjulringar på en axel. Det var handbromsen som inte varit lossad. Det fanns tydligen ingen förregling vid tillsatt handbroms. Denna gången blev det trots detta ingen boggibrand.Jag minns att det knäppte ganska mycket när hjulringen svalnade.
PLj

SJ Bs 567. Snarare H än D

av 53 Wadsten, Tuesday, December 13, 2016, 23:48 (2688 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Bs hade vad jag förstår samma gångegenskaper på rakspår som Roslagsbanans elektrolok Bbp 3251-52, samt Bdp 3254-55. Dessa slingrade i sidled.