WL1 (Fordon: vagnar)

av PO LUNDQVIST, Friday, December 09, 2016, 20:29 (2694 dagar sedan)

HEJ PÅ ER ALLA JÄRNVÄGS DIGGARE.
Jag måste säga att sovvagnen WL1 som SJ körde med på LAPPLANDSPILEN NORDPILEN och även nattågen mellan STOCKHOLM - MALMÖ - STOCKHOLM samt GÖTEBORG - STOCKHOLM - GÖTEBORG
Men inte vad jag kommer i håg på linjen MALMÖ - OSLO - MALMÖ.

Den stilen och den komforten var allt man kunde önska sig
När man skulle åka LAPPILEN S752 från Malmö till Luleå var det först utformat som en sittvagns kupé för 3 personer.
Sedan steg bäddarlaget på i Nässjö och klev av i Katrineholm. Sedan fortsatte man upp mot Västmanland och Avesta där Göteborgs delen av LAPPILEN mötte upp. Så blev dubbleringståg upp till Ånge där vagnar mot Östersund Storlien skulle hängas av. Sedan stannade tåget på en plats vid namn Nyåker där klev det nordliga bäddarlaget på så när man nådde Bastuträsk där bäddarna klev av var åter sovvagnen sittvagn.

Nästa storstopp var Boden och där delades tåget så Luleåvagnarna gick baklänges ut från station och sedan fortsatte LAPPILEN dock ej som snälltåg så tåget hade endast beteckningen 752. Det var många småstopp på väg till Narvik så när de lämnade Boden vid 14- tiden på eftermiddagen ankom tåget först 22:00 till slutstationen Narvik. För att åter åka söderut kl. 07:00 nästa morgon. I vissa tidtabeller avgick tåget t o m redan 06:15. Hastigheten är väldigt begränsad på många delar av järnvägen i fjällvärlden

Detta tyckte jag var en rolig upplevelse som via min far som var från Piteå gjorde att vi ofta hälsade på släkten.

Ett minne fån Vännäs när vi reste söderut var att Frälsningsarmén stod uppställda på perrongen och spelade för de tågresande också kunde man slänga pengar i en hatt. Tåget stod i ca 20 minuter då vagnar från Umeå kulle kopplas på.
PO LUNDQVIST

WL1

av 53 Wadsten, Saturday, December 10, 2016, 03:55 (2694 dagar sedan) @ PO LUNDQVIST

Trevlig intressant läsning, WL1 tillverkades så sent som 1965 med bäddmadrasser från NK.
Vagnarna var i första hand avsedda att gå på Stockholm-Luleå-Kiruna.
Dessa tillsammans med WL3, (levererade 1953-55 för trafiken på Stockholm-Helsingborg F-København H) hade den bästa sovvagnskomfort SJ kunde erbjuda långt in på 1980-talet, med "BREDA" sängar, övriga sovvagnar hade bäddar "smala som operationsbord" som en Tågmästare uttryckte det.

Omkring 1968/70 började omloppen för WL1 ändras, mycket riktigt som du skriver gick de i S 751/52 Lapplanspilen Malmö C-Luleå-Kiruna, samt som vagn 70 i nattsnälltågen 201/202 Stockholm-Malmö-Stockholm, bokade alltid in mig i 70.

S 201 avgick från spår 10 Stockholm C 23.00, ankomst Malmö spår 1 06.00.
202 ---"-- från -"- 7 Malmö C 23.40, Ank Stockholm 07.40.