Komplett ångfinka till salu (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Wednesday, December 14, 2016, 19:18 (2683 dagar sedan)

Hej!
Ångfinka S7 25722 är till salu till lämplig förening. S7 är alltså en boggiångfinka med korridor.

Vagnen är komplett och har använts i trafik av oss senast för några år sedan utan problem med vare sig vagn eller ångpanna. Anledningen att vi säljer den är att vi har en till och vi vill satsa på den.

Vagnen finns i Gävle och hämtas där av den som vill köpa den. Vid affär ska den hämtas senast 1 april.

Kontakta undertecknad om seriöst intresse finns.

Med vänlig hälsning Henrik R, SJVM

Komplett ångfinka till salu

av Ola Ahlström, Wednesday, December 14, 2016, 21:19 (2683 dagar sedan) @ HP

Noterar i vagnsförteckningen på Trafikverkets hemsida att det som det sägs i inlägget ovan finns två bevarade boggiångfinkor i samlingarna. Ser dock att det är den vagn som är "trafikvagn" som skall avyttras och inte den andra. Känns lite som felprioritering med tanke på alla (?) renoveringsobjekt som det nu arbetas med eller kanske skulle sättas igång istället när man har en "trafikvagn" i form av denna ångfinka.

Hoppas att trafikvagnen hittar ett hem och inte skrotas ut.

Ola Ahlström
Malmö

Komplett ångfinka till salu

av Hazze, Wednesday, December 14, 2016, 21:53 (2683 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Noterar i vagnsförteckningen på Trafikverkets hemsida att det som det sägs i inlägget ovan finns två bevarade boggiångfinkor i samlingarna. Ser dock att det är den vagn som är "trafikvagn" som skall avyttras och inte den andra. Känns lite som felprioritering med tanke på alla (?) renoveringsobjekt som det nu arbetas med eller kanske skulle sättas igång istället när man har en "trafikvagn" i form av denna ångfinka.

Hoppas att trafikvagnen hittar ett hem och inte skrotas ut.

Ola Ahlström
Malmö


Hade du sett skicket på dom båda så tror jag att du också ändrat uppfattning. Den andra är i stort sett med små medel trafikduglig och redo.

Mvh Hasse SJVM

Komplett ångfinka till salu

av Ola Ahlström, Wednesday, December 14, 2016, 22:16 (2683 dagar sedan) @ Hazze

Hade du sett skicket på dom båda så tror jag att du också ändrat uppfattning. Den andra är i stort sett med små medel trafikduglig och redo.
Mvh Hasse SJVM

Ok, men hade det i så fall inte ändå varit lämpligt att sälja den ännu icke trafikdugliga och låtit köparen göra det lilla arbete som krävs?

Skulle gärna ta del av en plan på vilka fordon, främst då vagnar, som det arbetas med och som ligger på tur för arbeten. Detta samtidigt som jag tror fordonsförteckningarna på Trafikverkets hemsida behöver lite uppdatering.

Ola Ahlström
Malmö

Komplett ångfinka till salu

av Hazze, Wednesday, December 14, 2016, 22:25 (2683 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Hade du sett skicket på dom båda så tror jag att du också ändrat uppfattning. Den andra är i stort sett med små medel trafikduglig och redo.
Mvh Hasse SJVM


Ok, men hade det i så fall inte ändå varit lämpligt att sälja den ännu icke trafikdugliga och låtit köparen göra det lilla arbete som krävs?

Skulle gärna ta del av en plan på vilka fordon, främst då vagnar, som det arbetas med och som ligger på tur för arbeten. Detta samtidigt som jag tror fordonsförteckningarna på Trafikverkets hemsida behöver lite uppdatering.

Ola Ahlström
Malmö

Denna finka är i ett bättre skick så gott som helt klar dessutom mycket bättre så då väljer vi att satsa på den. Det vi kommer göra är axelbyte mm.

Är det för alla vagnar eller bara trafikvagnar vi kör med du vill ha info om?

Mvh Hasse

Komplett ångfinka till salu

av Ola Ahlström, Wednesday, December 14, 2016, 22:40 (2683 dagar sedan) @ Hazze

Är det för alla vagnar eller bara trafikvagnar vi kör med du vill ha info om?

Mvh Hasse

Jag skulle önska mig två ting;

Dels uppdatering av fordonsförteckningarna på hemsidan
http://www.trafikverket.se/jarnvagsmuseum/samlingar-kunskap/jarnvagssamlingar/fordon/fo...
då dessa verkar gälla för 2014

Dessutom få veta hur planerna ser ut för renovering/återställning av vagnar ser ut idag. Att man jobbar med restaurangvagnen är bekant men det pratas också om Co4/Co5 och för några år sedan var det mycket tal om äldre tvåaxliga träklädda personvagnar.

Ola Ahlström
Malmö

Komplett ångfinka till salu

av R Zetterwall, Thursday, December 15, 2016, 09:04 (2683 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det finns väl en chans också att S7 25716 i Sundsvall är till salu? Bra ut bud.

Komplett ångfinka till salu

av Tobias B, Thursday, December 15, 2016, 09:11 (2683 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Är det för alla vagnar eller bara trafikvagnar vi kör med du vill ha info om?

Mvh Hasse


Jag skulle önska mig två ting;

Dels uppdatering av fordonsförteckningarna på hemsidan
http://www.trafikverket.se/jarnvagsmuseum/samlingar-kunskap/jarnvagssamlingar/fordon/fo...
då dessa verkar gälla för 2014

Dessutom få veta hur planerna ser ut för renovering/återställning av vagnar ser ut idag. Att man jobbar med restaurangvagnen är bekant men det pratas också om Co4/Co5 och för några år sedan var det mycket tal om äldre tvåaxliga träklädda personvagnar.

Ola Ahlström
Malmö

Det har inte nämnts så högljutt på det här forumet men CF4 3896 som residerat i verkstaden i Ängelholm är rimligt klar efter den varsamma uppfräschningen och har lämnat söderns nejder för ett nytt liv som trafikvagn i Gävle. Det finns bilder att beskåda via [link=https://www.facebook.com/Stallporten-261925460661765/?ref=hl]Facebook-sidan[/link] och [link=http://stallporten.jvmv.se/#home]Stallportsbloggen[/link].