Ystad 1958 (Historiskt material)

av Lennart Strömquist, Sunday, January 01, 2017, 16:56 (2643 dagar sedan)

[image]

Den bild bör vara från 1958 tack vare ltidigare datering med lokbild.

Länk till tidigare tråd

Fotoplats lokstallet


Mvh LSq

Ystad 1958

av Kjell Friberg, Sunday, January 01, 2017, 19:03 (2643 dagar sedan) @ Lennart Strömquist

Bilden är sannolikt ett par år äldre, inom intervallet 1954 - 1956. De två boggivagnarna har klassiffror vilka togs ned i och med klassreformen 1956. På bangården ses även ett par Ge-vagnar vilka kom 1954.

Ystad 1958

av Thomas Tell, Sunday, January 01, 2017, 20:46 (2643 dagar sedan) @ Kjell Friberg

De två boggivagnarna har klassiffror vilka togs ned i och med klassreformen 1956.

De avviker från det som bestämts. Klassiffrorna skulle sitta under fönsterhöjd på trä- och nitade vagnar samt mellan fönstren på svetsade stålvagnar. Här sitter de mellan fönstren på trävagnarna och det var ändå ganska vanligt, av någon anledning.
/tell

Ystad 1958

av Ola Ahlström, Sunday, January 01, 2017, 22:12 (2643 dagar sedan) @ Thomas Tell

Går det att identifiera personboggievagnarna?

Ola Ahlström
Malmö

Ystad tidigare än 1958

av Lennart Strömquist, Monday, January 02, 2017, 08:57 (2642 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Tack! Det där med klassbeteckningarna tänkte jag inte på! Jag har egentligen inte analyserat bilden förrän nu.
För min egen släkthistoria är det intressant med fraktgodsmagasinet, där min morfar var starionskarlsförman
under YEJ tiden.

LSq

Ystad 1958

av Patrik Eriksson, Sunday, January 01, 2017, 19:09 (2643 dagar sedan) @ Lennart Strömquist

Intressanta vagnar på bilden. En C3 med SJ logga har jag inte sett innan. G finkorna i förgrunden = äldre YJ vagnar?

Ystad 1958 - fördelning av godsvagnstyper

av Olof W, Monday, January 02, 2017, 12:51 (2642 dagar sedan) @ Lennart Strömquist

[image]

Trevlig bild. Jag funderar lite över hur godsvagnarna i bilden är fördelade på olika typer.
Normalt brukar man säga att öppna vagnar är mycket vanligare än slutna vagnar.

På denna bild hittar jag dock bara tre I-vagnar sist på ett spår, antagligen ställda där i väntan på sockerbetor och ett mindre antal O-vagnar av olika typer med eller utan last. Bilden domineras helt av godsfinkor.

Är det någon som kan förklara varför det finns så många finkor i Ystad vid denna tid? Ibland transporterade man säd i G-finkor, kan det vara förklaringen?

Vänliga hälsningar

Olof

Ystad 1958 - fördelning av godsvagnstyper

av Anders Olsson1, Monday, January 02, 2017, 21:45 (2642 dagar sedan) @ Olof W

Lite beroende på när bilden är tagen så hade bettransporterna upphört. Många av I-vagnarna ställdes upp på sidospår i väntan på skrotning. I princip hela sträckan Flädie - Fjelie på f d Lund-Bjärreds järnväg användes för denna uppställning. I Ystad behövdes spåren nog för trafikvagnar. Men även när man fortfarande transporterade betor fanns de flesta vagnarna på sockerbruksstationerna och andra landsbygdsstationer. Så även om Ystadsbanorna hade fler I-vagnar än G-vagnar så märktes detta nog inte i Ystad.

Ystad 1958 - fördelning av godsvagnstyper

av Per Ljungberg, Wednesday, January 04, 2017, 10:14 (2640 dagar sedan) @ Olof W

Är det möjligen en tvåaxlig ångfinka som står "ovanför" betvagnarna? I lokalgodstågen gick ofta många Gs/Gsh vagnar som styckegodsvagnar till olika stationer där man lastade gods till olika destinationer i olika vagnar. Kan det vara sådana vagnar man ser på bilden? Utgick många lokalgodståg från Ystad?
PLj

Ystad 1958 - fördelning av godsvagnstyper

av Thomas Tell, Wednesday, January 04, 2017, 10:38 (2640 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Är det möjligen en tvåaxlig ångfinka som står "ovanför" betvagnarna?
PLj

Det är en ångfinka litt F2d som står där. Den smala skjutdörren är avgörande.
/tell