MÖJ motorvagn X 4 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Kjell Friberg, Wednesday, January 04, 2017, 12:31 (2662 dagar sedan)

I Roland Hanssons förteckning över smalspåriga tjänstevagnar i Östergötland står att MÖJ X 4 utan närmare angivande av typ eller tillverkare blev VIII D 38 Bs tjv 38 i september 1952. Jag såg denna före detta motorvagn i Linköping runt 1960. Den var då tjänstevagnsgrå men tyvärr noterade jag inte vilket nummer den hade. Nu vill jag ha bekräftat eller dementerat om det rör sig om den före detta hässlehollmsmotorvagnen som blev tjänstevagn 38.

MÖJ motorvagn X 4

av Anders Jansson, Wednesday, January 04, 2017, 14:37 (2662 dagar sedan) @ Kjell Friberg

I Roland Hanssons förteckning över smalspåriga tjänstevagnar i Östergötland står att MÖJ X 4 utan närmare angivande av typ eller tillverkare blev VIII D 38 Bs tjv 38 i september 1952. Jag såg denna före detta motorvagn i Linköping runt 1960. Den var då tjänstevagnsgrå men tyvärr noterade jag inte vilket nummer den hade. Nu vill jag ha bekräftat eller dementerat om det rör sig om den före detta hässlehollmsmotorvagnen som blev tjänstevagn 38.

MÖJ motorvagn nr 4 ommärktes enligt tjänsterapport från 2 maskinsektionen under februari månad 1952 till Tjv nr 38 VIII D 38 bs. Vid för mig okänd tidpunkt senare överflyttad från 38 bs till 1 sis. Senare överförd till Roslagsbanan som Tjv nr 617555 I D 39 drs.

MÖJ 4 besiktigades hösten 1951 och då föreslogs slopning. Beskrivningen avser tveklöst Hässleholmsmotorvagnen. I en skrivelse daterad 9 februari 1952 beslutade Maskintekniska byrån att motorvagnen ej skulle inregistreras hos SJ utan slopas.