Märsta vagnar (Järnväg allmänt)

av Jörgen, Saturday, January 14, 2017, 08:52 (2649 dagar sedan)

Frågan har garanterat diskuterats förut men jag ställer frågan iallafall.

Hur kommer det sig att det sparades/finns ett antal Yp vagnar (av Hilding Carlsson modell) kvar i livet, på olika museiföreningar, men inga Märsta vagnar kvar?

Var Märsta vagnarna skrot färdiga innan museiföreningar tog fart på allvar?

Märsta vagnar

av Granis, Saturday, January 14, 2017, 09:10 (2649 dagar sedan) @ Jörgen

Var Märsta vagnarna skrot färdiga innan museiföreningar tog fart på allvar?

Nej. I o f s relativt begrepp, men SJ hade slopat dom (YBo4p runt 1967 och YBo4t när persontrafiken Karlshamn- Vislanda lades ned 1970) och de/ den enda som fanns kvar in på 1970-talet var just litt YBo4t, d v s spårvidd 1067 mm. Och nån sån museibana har vi aldrig haft (tyvärr). Och när försök kom i gång vid 70-talets mitt (genom "Järnvägsföreningen 1067" ) hade den skrotats några år tidigare, trots vissa "bevarandeförsök" i Karlshamn. Om detta har vi skrivit en del på detta forum tidigare (pröva "sökfunktionen" ).

Att bygga om rälsbussen till 891 mm spårvidd var det ingen förening som hade resurser/ intresse för runt 1970. Och det är väl egentligen inte mycket att säga om det, det var nog inget enkelt jobb; några "Hildingbussar", litt YBo5, spårades förvisso om från 891 mm till 1067 mm (men aldrig tillbaka väl?) men ingen "Märstabuss" (väl?).


/ L G

Märsta vagnar...

av Granis, Saturday, January 14, 2017, 09:30 (2649 dagar sedan) @ Granis

... Står t ex en del i [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=123692]detta[/link] inlägg.

/ L G

Märsta vagnar

av yngve nilsson, Saturday, January 14, 2017, 12:51 (2649 dagar sedan) @ Granis

Orsaken till att den YBo4t som fanns i Karlshamn inte blev bevarad var att det inter fanns tillräckligt många intresserade som ville bekosta vagnen utan då gick den tyvärr till skrotplatsen istället.Även de YB05t som då stod i Karlshamn gick samma väg.

Märsta vagnar

av Micke Carlsson, Saturday, January 14, 2017, 13:21 (2649 dagar sedan) @ yngve nilsson

Man får ju också betänka att det var relativt moderna fordon. X10 som går allt närmare graven nu är ju dubbelt så gamla mot vad de här rälsbussarna var då. Nostalgi som drivkraft behöver lite distans för att väckas till liv.

Märsta vagnar

av 53 Wadsten, Saturday, January 14, 2017, 14:19 (2649 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Du menar inte att de fina X10:orna är på fallrepet.

Märsta vagnar

av IH, Saturday, January 14, 2017, 14:39 (2649 dagar sedan) @ 53 Wadsten

SL pendeltåg X10 kommer inom kort att tas ur trafik. De flesta är över 30 år gamla. Det finns några som endast är ungefär 25 år gamla.

X10p på roslagsbanan kommer att vara kvar ett antal år till.

Märsta vagnar

av 53 Wadsten, Saturday, January 14, 2017, 15:20 (2649 dagar sedan) @ IH

X10p är inte lika gamla, jag var med på provkörningarna våren 1990, vi testade fordonen på raksträckan mellan Frösunda och Ekskogen.

Man får tydligen inte nämna några namn här.

Märsta vagnar

av Anders Johansson, Sunday, January 15, 2017, 12:43 (2648 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Då har de redan överlevt Märstabussarna med 6år!

Märstabussarna var i många avseenden sämre än YBo5p/t och det var helt säkert därför de inte överlevde.

Märsta vagnar

av Sven Bårström, Sunday, January 15, 2017, 15:13 (2648 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Berätta gärna lite mer ingående för oss som inte är särskilt insatta i X10p-fordonens egenskaper.
Varför bör de säljas utomlands?
Sven B

Märsta vagnar

av 53 Wadsten, Sunday, January 15, 2017, 15:53 (2648 dagar sedan) @ Sven Bårström

Bättre det än klippsaxen, troligen sista ASEA-produkten på svenska spår.
Bortser man från den trista inredningen är de trevliga att åka med.

Märsta vagnar

av Lennart Petersen, Sunday, January 15, 2017, 17:22 (2648 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Bättre det än klippsaxen, troligen sista ASEA-produkten på svenska spår.
Bortser man från den trista inredningen är de trevliga att åka med.

Nu börjar det bli virrigt med X10p och X10 i varannat inlägg.
Men för normalspåriga X10 hos SL så gäller att dom kommer att bli övertaliga senast när Citybanan invigs men några kommer att stå i reserv någon tid.
Sedan blir det sannolikt skrot. Det är osannolikt med någon köpare utomlands och knappast heller att någon i Sverige vill ha dem så det får bli skrot.

Märsta vagnar

av Anders Sandgren, Sunday, January 15, 2017, 18:20 (2648 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Om jag förstått det hela får de inte gå i citybanan. Om det bara har med plattformsdörrarna eller även på annat, t.ex att ena delen är motorlös är jag osäker på.
Då övriga X11-14 nog är under avveckling inom några år är nog bästa nyttan att de får bli organdonatorer. Även om korgarna är olika så borde boggier och elsystem gå att använda.

SL X10 (inte längre Märsta vagnar)

av Måns Johannesson, Sunday, January 15, 2017, 19:44 (2648 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Om jag förstått det hela får de inte gå i citybanan. Om det bara har med plattformsdörrarna eller även på annat, t.ex att ena delen är motorlös är jag osäker på.

Förutom att plattformsdörrarna inte passar så klarar inte handbromsen för att hålla tåget i backarna. Då handbromsen bara tillsätts i den vagn man är i måste handbromsen i en enhet kunna hålla hela tåget (fyra enheter).

Kanske lyckas man sälja enstaka enheter men jag tvivlar. Vagnarna är trots allt rätt gamla och har gått i rätt hård trafik, de kräver nog även en del ombyggnad för att duga (WC, trappsteg, bekvämare inredning) vilket knappast är lönsamt på så gamla fordon. UL har ju tittat på dem och även provkört Uppsala-Sala men verkar vad jag förstår inte vara intresserade längre.

/MJ

Märsta vagnar

av 53 Wadsten, Monday, January 16, 2017, 04:27 (2648 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Denna övertalighet beror tilll stora delar på att X10 inte kan stanna vid Odenplan pg.a perrongdörrarna. X10p är inte direkt släktingar maskinellt, de har dock samma tillverkare, ABB och Hägglunds.

Märsta vagnar

av Johan L, Monday, January 16, 2017, 19:08 (2647 dagar sedan) @ Jörgen

För ett antal år sedan så blev jag väldigt väldigt glad, det stod en motorvagn av Märsta typ med släp i en lada och boggierna fanns också kvar!

Inlägget fanns att läsa i detta forum eller om det var postvagnen.

Jag var glad en hel [b]förmiddag[/b], tills jag insåg att den dagens datum var 1 april!