Banv och Stn anställda i Norrbotten. (Järnväg allmänt)

av Tommy Hendler, Sunday, January 15, 2017, 13:43 (2651 dagar sedan)

Har du några släktingar/känner du till någon som jobbat som banvakt/ stn- anställd i Norrbotten. Skriv en rad då jag just nu skriver en bok/häfte i ämnet just nu så berättar jag mer.
Fotografier sökes

Banv och Stn anställda i Norrbotten.

av Rasmus Axelsson, Sunday, January 15, 2017, 15:00 (2651 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Har du några släktingar/känner du till någon som jobbat som banvakt/ stn- anställd i Norrbotten. Skriv en rad då jag just nu skriver en bok/häfte i ämnet just nu så berättar jag mer.
Fotografier sökes

Det borde Ulrik Almberg känna till - han har redan gett ut flera häften med sådant.

Banv och Stn anställda i Norrbotten.

av Tommy Hendler, Sunday, January 15, 2017, 15:18 (2651 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag känner mkt väl till Ulrik Almberg och fått och tagit del av all hans dokumentation.
jag försöker ta det lite längre genom dokumentera alla som varit i stugorna och stationerna. Så långt det är möjligt!

Banv och Stn anställda i Norrbotten.

av goran.tidstam@telia.com, Sunday, January 15, 2017, 21:25 (2651 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Min morfar, Jonas Marklund född 1875, var banvakt vid malmbanan. Han flyttade sedan till Mattismyran som banvakt, och sedan till Niemisel. Min mor har jobbat på poststationen i Niemisel, och min far Enock Tidstam, född 1915, har jobbat på järnvägsstationen i Niemisel.

Banv och Stn anställda i Norrbotten.

av Tommy Hendler, Sunday, January 15, 2017, 22:14 (2651 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Nu börjar det ramla in intressanta saker! Jag har hittat bägge Morfar 1917-1921
i Mattismyran! Pappa din i Niemisel 1943-1944. Saknar några uppgifter på din mor!

Banv och Stn anställda i Norrbotten.

av goran.tidstam@telia.com, Monday, January 16, 2017, 08:02 (2651 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Hej Spännande!
Min mor hette Elsa Marklund och flyttade till Skåne efter att ha gift sig 1945

Banv och Stn anställda i Norrbotten.

av Klas Blomberg, Sunday, January 15, 2017, 22:04 (2651 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Min mormormorsmorfar hade någon form av lösare anställning på stationen i Skultorp i slutet på 1800-talet.
Släkttraditionen säger att han var erbjuden en fast anställning - om han gick med på att bli banvakt på stambanan genom Övre Norrland. Familjen tyckte inte det lät särskilt lockande, så istället flyttade de till Tidaholm och började på tändsticksfabriken.

Jag är lite nyfiken på hur mycket sanning det kan ligga i den traditionen. Var det bara löst prat, typ du skulle nog kunna få en tjänst..., eller fanns det verkliga erbjudanden? Skulle det kanske till och med kunna finnas något dokumenterat?

Banv och Stn anställda i Norrbotten.

av Tommy Hendler, Sunday, January 15, 2017, 22:20 (2651 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Hej
jag är nog inte rätt man att svara på det, men jag har ju lagt ner några år forskning och nog kan man ju se att det rör sig om " kontrakt" man skriver på
Nog tror jag min fick ta många hundår för att bli lovad en bättre tjänst så småningom. Det är ju otroligt vad dessa människor fått utstå i ödemarken, kyla ,trångboddhet, mkt dåligt betalt, m.m åtminstone vad det gäller banvakter.

Banv och Stn anställda i Norrbotten.

av Christer Fredriksson, Sunday, January 15, 2017, 23:02 (2651 dagar sedan) @ Tommy Hendler

Jag tror du har lite fel uppfattning om arbetet vid Malmbanan.

De flesta järnvägare där uppe sökte sig själva dit och stannade.
Visst var det hårt arbete för alla och strängt klimat, MEN friheten, naturen, fisket, jakten och vidderna samt sammanhållningen mellan järnvägsgubbarna vägde upp livet här nere. De flesta trivdes alldeles utmärkt ute i vidderna. Man var en storfamilj och ställde upp för varandra när helst det behövdes på alla sätt och vis.

Järnvägen gjorde mycket mera där uppe för sina anställda ute i vildmarken i banvaktsstugor och på stationerna. Tågen stannade på order vid de platser som så önskade efter tfn-samtal till Kiruna eller annan större station för ordergivning till förare. Detta gällde även för samerna som behövde in till centralorten.

Att försöka få dessa människor att flytta söderut har alltid visat sig svårt, det gäller både Norsk och Svensk personal i de flesta yrkeskategorier vid järnvägen. De ville helt enkelt inte ner till en massa folk, stress och opersonlighet.

Enda sättet att få ner dem var pga arbetsbrist då de förflyttades söderut om de hade lång tjänstetid kvar. Men så snart en plats blev ledig i norr sökte de sig tillbaka.

Jag vet många personer vid Ta, Ba och Ma som försökt att anpassa sig till ett yrkesliv här nere, men som haft svårt och flyttat tillbaka. Hur många Norska lokförare har inte blivit omplacerade söderut, men återvänt till den miljö de vill leva i.

Banv och Stn anställda i Norrbotten.

av Kjell Aghult, Monday, January 16, 2017, 15:26 (2650 dagar sedan) @ Tommy Hendler

.....mkt dåligt betalt, m.m åtminstone vad det gäller banvakter.

Det fanns ju få enskilda järnvägar i Norrland. Annars hade all personal sämre
villkor där, in i modern tid. TGOJ hade som särfall SJ-löner, men vid t ex
NBJ och NKlJ fick man nöja sig med ca 10 % lägre belopp (Bangrupp I). DONJ
och BLJ förstod även facken vara nedläggningsfall. Omkring 1965 ca 20 % under
SJ (Bangrupp II).

Mer jämförbar i Norrland är busstrafiken. Postens bussförare blev liksom SJ:s 1972 tjänstemannanställda, vid Posten med förste postiljons grad: Den näst lägsta. Så kom 1988 års trafikpolitik med upphandlingar, statens och kommunernas avtal underskreds lätt av privatsektorns. Ville man följa med i upphandlingen
fick man acceptera nytt avtal. Kjell F Olsson skildrar saken i sin trevliga bok "Postens gula bussar".

Än tycks skillnader råda: Örebro stadsbussförare (I Nobina) jämför gärna med kollegerna i Västerås, där landstinget kör självt. Man vill ha samma villkor nästa upphandling.

Banv och Stn anställda i Norrbotten.

av 53 Wadsten, Tuesday, January 17, 2017, 06:31 (2650 dagar sedan) @ Kjell Aghult

En fråga bara, varför hade de SJ anställda sämre villkor och löner i Norrland än kollegorna i södra delen av landet, de utförde samma jobb, men hade/har smre klimat om vintrern, mer slit m.ao.

Banv och Stn anställda i Norrbotten.

av Kjell Aghult, Tuesday, January 17, 2017, 06:37 (2650 dagar sedan) @ 53 Wadsten

En fråga bara, varför hade de SJ anställda sämre villkor och löner i Norrland än kollegorna i södra delen av landet, de utförde samma jobb, men hade/har smre klimat om vintrern, mer slit m.ao.

Samma villkor gällde över hela landet. i Norrland hade man länge också s k kallortstillägg.