LAMCO-vagnar tillverkade av Ferrostaal (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, January 15, 2017, 17:19 (2652 dagar sedan)

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/17.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/18.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/19.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/20.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/08a.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/21.jpg~original[/IMG]
[b]
Denna vagntyp användes förmodligen ute i dagbrotten. På den tiden fanns inte dagens jättestora gummihjulade bjässar och stora grävmaskiner.[/b]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/22.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/07a.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/03a.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/05a.jpg~original[/IMG]

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/06a.jpg~original[/IMG]

[size=large][b]Vilken bana är nedanstående vagn avsedd för?[/b][/size]

Bånggruvan i Liberia använde scharfenbergkoppel men kanske de senare bytte till Willison? Vid SJ prov med olika koppel i Uttrans grusgrop som Vincent Wallgren gjorde i början av 1960-talet lär scharfenbergkopplen varit de första att gå sönder.

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/07b.jpg~original[/IMG]

LAMCO-vagnar tillverkade av Ferrostaal

av -RB-, Sunday, January 15, 2017, 19:38 (2651 dagar sedan) @ BD

Resterna av Bong Iron Mining använde "Schaku" både år 2007 och 2010 .
Sen tog Kineserna över och det verkar vara tyst efter och ska ha återstartat under 2014 . Men jag hittar ingen bild på detta .Ej heller de "gamla" Bong loken från Krauss-Maffei och Brown Boveri , dieselelektriska lok med en "V100" motor och korg från DB E10/E40 vägandes 110 ton om jag inte minns fel från ett reportage i en tysk tidning på 70 ev 80-talet .

http://www.internationalsteam.co.uk/trains/liberia01.htm

mvh Rolf Berg

LAMCO-vagnar tillverkade av Ferrostaal

av Ola Almquist, Sunday, January 15, 2017, 22:59 (2651 dagar sedan) @ -RB-

Ej heller de "gamla" Bong loken från Krauss-Maffei och Brown Boveri , dieselelektriska lok med en "V100" motor och korg från DB E10/E40 vägandes 110 ton om jag inte minns fel från ett reportage i en tysk tidning...

[link=http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4648443]Dessa?[/link]

[link=http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?30,6389664]En annan tråd[/link].

M.v.h.
Ola

Bong länkar

av -RB-, Monday, January 16, 2017, 01:13 (2651 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack , det var dessa lok . Men det stämde inte med vikt eller motor (kanske om loken är 2 motoriga) . Och tack för de andra länkarna .

mvh Rolf Berg

LAMCO-vagnar tillverkade av Ferrostaal

av Björn D, Sunday, January 15, 2017, 21:55 (2651 dagar sedan) @ BD

Det fanns aldrig några spår i gruvan som ursprungligen låg uppe på ett berg. Malmen lastades i stora dieselelektriska truckar med hjälp av elektriskt driva grävmaskiner. Truckarna förde sedan malmen till en kross. Därefter transporterades malmen via transportband till malmsilos för att slutligen lastas i malmvagnarna.
De tippbara vagnar som fanns användes för andra ändamål som banarbete och för bl.a. fyllnadsarbeten i samband med byggandet av pirar och kajer.
Men det var rejäla malmtåg man körde. Mot slutet av LAMCO-tiden körde man 120-vagnars tåg och varje vagn vägde lastad 120 ton, så bara tågets vagnvikt var 14400 ton vartill tillkom fyra lok á 180 ton, vilket innebar en tågvikt på 15120 ton.

Björn D