LAMCO-vagnar tillverkade av Ferrostaal (Järnväg allmänt)
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/17.jpg~original[/IMG]
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/18.jpg~original[/IMG]
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/19.jpg~original[/IMG]
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/20.jpg~original[/IMG]
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/08a.jpg~original[/IMG]
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/21.jpg~original[/IMG]
[b]
Denna vagntyp användes förmodligen ute i dagbrotten. På den tiden fanns inte dagens jättestora gummihjulade bjässar och stora grävmaskiner.[/b]
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/22.jpg~original[/IMG]
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/07a.jpg~original[/IMG]
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/03a.jpg~original[/IMG]
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/05a.jpg~original[/IMG]
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/06a.jpg~original[/IMG]
[size=large][b]Vilken bana är nedanstående vagn avsedd för?[/b][/size]
Bånggruvan i Liberia använde scharfenbergkoppel men kanske de senare bytte till Willison? Vid SJ prov med olika koppel i Uttrans grusgrop som Vincent Wallgren gjorde i början av 1960-talet lär scharfenbergkopplen varit de första att gå sönder.
[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/EJ/TGOJ/LAMCO/07b.jpg~original[/IMG]