CF4 3896 (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Monday, January 16, 2017, 13:16 (2629 dagar sedan)

[img]https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15385323_613515915502716_5064277706825922967_o.jpg?oh=2800c08dda27580926474164722239e8&oe=58DB3237[/img]

I december kunde CF4 3896 rullas ut från verkstaden efter renovering av vårt ideella gäng i Ängelholm. Enligt den utsökta boken om träpersonvagnar som nyss kom så har den "SJ standardkorg". Vagnen är byggd av Ljunggrens 1901 som NOJ C3c 550, men när SJ tog över vagnen åkte den i princip ögonaböj in på verkstad i Malmö och byggdes om till CF4 med denna korg.

Vagnen kom redan 1963 till Hultsfreds hembygdspark och fanns där ända till 2009. Tack vare taket och staketet där samt ständig tillsyn så var vagnen i huvudsak helt komplett med en korg och tak i mycket gott skick.

Vagnen finns nu i Gävle och det återstår att byta tågvärmekablar samt en hjulaxel så vi får två med ekrar,

Tack till er (främst Tell) för hjälp här på forumet om märkningen. Vår vän NOR kommer ordna rambalksmärkning under vintern.

Så igen så, ingen som har sett en bild på denna vagn på NOJ eller SJ-tiden?

Med vänlig hälsning Henrik R, SJVM

(Ursäkta stor bild, men den finns på vår Facebook, där jag kopierat adressen. Vet ej hur jag skalar ned den).

CF4 3896

av Klas Blomberg, Monday, January 16, 2017, 17:25 (2629 dagar sedan) @ HP

Ska det vara ekerhjul bara i ena änden?

CF4 3896

av Nils-Eric Sääf, Monday, January 16, 2017, 17:56 (2629 dagar sedan) @ Klas Blomberg

HP skrev. "Byta en hjulaxel så vi får 2 med ekerhjul!" Vad menar du ?

CF4 3896

av Klas Blomberg, Monday, January 16, 2017, 18:39 (2629 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Tack! Det var jag som läste slarvigt, hade mest bara ögon för den snygga bilden

CF4 3896 - NOJ BC 550-551

av Thomas Tell, Monday, January 16, 2017, 17:58 (2629 dagar sedan) @ HP

Ritning på ursprungsutförandet.
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/Ritningar/NOJ%20205%20BC%20551_zps7yq1i8b9.jpg[/img]
/tell

CF4 3896 - NOJ BC 550-551

av HP, Tuesday, January 17, 2017, 07:22 (2628 dagar sedan) @ Thomas Tell

Ritning på ursprungsutförandet.
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/Ritningar/NOJ%20205%20BC%20551_zps7yq1i8b9.jpg[/img]
/tell

Häftigt! Tack!/HP

CF4 3896

av Stefan Skoglund, Monday, January 16, 2017, 19:00 (2629 dagar sedan) @ HP

[img]https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/15385323_613515915502716_5064277706825922967_o.jpg?oh=2800c08dda27580926474164722239e8&oe=58DB3237[/img]

I december kunde CF4 3896 rullas ut från verkstaden efter renovering av vårt ideella gäng i Ängelholm. Enligt den utsökta boken om träpersonvagnar som nyss kom så har den "SJ standardkorg". Vagnen är byggd av Ljunggrens 1901 som NOJ C3c 550, men när SJ tog över vagnen åkte den i princip ögonaböj in på verkstad i Malmö och byggdes om till CF4 med denna korg.

Jag får säga grattis till Ängelholm-gänget (jag själv tog några timmar med nålhackan, dock så saknades energin till att med en vibrerande hacka i näven sitta hopkrupen på en pall mer än timma per kväll.)

Dock så fanns det ju annat som kunde göras de två kvällarna.

Och ja jag prövade en av kvällarna den ouppvärmda basängen inne i skolan... burr.