Ombyggd 2 axlad tender av äldre snitt (Järnväg allmänt)

av gynther54, Wednesday, January 18, 2017, 16:11 (2627 dagar sedan)

Skum 2 axlad tender till BJ N3 lok med rak front med invändiga motvevar. Det är svår att få tag i tilreklig info om denna tender.
Den måste vara en ombyggd på ett senare datum då den vart anpassad
till OFWJ hytt, Men hur mycket. Denna tender i modell har jag inte något som helst underlag till, verken bilder eller ritningar eller annan info.
Innan jag går vidare i bygget kanske man ska fråga bättre vetande om någon sitter inne med mer info om denna tender. Kolboxen är ovanligt stor i förhornade
tendern och vattenmängden. Senaste tanken som slog mig är att den var vedeldad
men varför då så gedigen konstruerad kolbox som ofta var någon extra provisorisk påbyggnad under kriget. Alla ombyggnader vart nog inte dokumenterade på bild eller dyl. Om inte det går, så får man anta att alt inte var ombyggt av olika skäl. Då får man ta till sannolika antaganden. Gammal tender hade en påfyllnad av vatten av ett runt rör med lock i bakändan av tendern som är troligt eller sannolikt i detta avsände. Är det någon som vet ytterdiameter och någon bild på detta så kan jag svarva till en. Jag har hitta en ritning på liknade tender men lite suddiga siffror som är svårlästa.
Tack på förhand MvH Thomas G

[image]

Ombyggd 2 axlad tender av äldre snitt

av Thomas Tell, Wednesday, January 18, 2017, 22:03 (2627 dagar sedan) @ gynther54

Är det någon som vet ytterdiameter och någon bild på detta så kan jag svarva till en. Jag har hitta en ritning på liknade tender men lite suddiga siffror som är svårlästa.
Tack på förhand MvH Thomas G

Hittade ett par ritningar.
Ytterdiameter på röret 460 mm och locket några cm till.
/tell

Ombyggd 2 axlad tender av äldre snitt

av gynther54, Wednesday, January 18, 2017, 23:27 (2627 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack Thomas T Får se om jag hinner starta svarven i kväll.

Ombyggd 2 axlad tender av äldre snitt

av gynther54, Thursday, January 19, 2017, 00:12 (2627 dagar sedan) @ M.Svenson

Tack.. Mycket lik är den. har för mig att jag läste C3 C7 loken fick stå som donator med tendrar till andra lok
Men det är mycket luddigt så jag kan ha fel?