Havrebanan = hummerbanan? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Wednesday, January 18, 2017, 16:23 (2626 dagar sedan)

UVHJ kallades på sin tid ibland "havrebanan". Mycken havre från Västgötaslätten
skeppades till England via Uddevalla. Till foder åt ponnyhästarna i kolgruvegångarna.

Antologin "Sjövägen till Sverige" (Universus, 2016) redovisar en mängd sjöfartsdata, både civila och militära. Till de förra hör bl a fisket. Även det
mest exklusiva, hummerfångsten.

Ursprungligen exporterades hummern, men från ca 1840 började en inhemsk marknad uppstå: En köpstark kundkrets i t ex Stockholm och ångbåtstransporter dit
påbörjades. En nyckelperson var köpmannen Johannes Corneliusson i Havstenssund.
Sedan UVHJ öppnats i sin helhet 1867, flyttade han över hummerfrakterna till det snabbare tåget (UVHJ nämns särskilt). Det ömtåliga godset kördes med hästskjuts till Uddevalla hamn stn.

Några specifika transportdetaljer finns förstås inte i en översiktsbok som denna,
När hummerfrakterna övergick till bil är alltså okänt.

Havrebanan = hummerbanan?

av s svensson, Wednesday, January 18, 2017, 21:50 (2626 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag har ett minne av att i unga år ha sett en fisklåda som läckte vatten och innehöll en eller två humrar.
Jag skulle nog tro att transport av skaldjur skedde i samma utsträckning som fisklådor.
På andra delen av 60 talet började det vara vanligt att fiskhandlare hämtade sina lådor själva. Naturligtvis en period där båda transportslagen förekom. Jag tänker då på att Göteborgs fiskhamn och Bua fiskhamn (utanför Värö) var hamnar som fiskhandlare ofta hämtade fisk och skaldjur i från. Sedan kan ju avståndet göra sitt till.