Spår av spår - Arenavägen (Bana)

av Anders Sandgren, Monday, January 23, 2017, 17:30 (2622 dagar sedan)

Nu är spåren i Arenavägen (Slakthuset, Stockholm) söder om Palmfeltsvägen rivna. SL flyttade banverksamheten till Hammarby under förra året.
Här har det gått även gått spårvagnar i ordinarie trafik (till 1946 om jag minns rätt, när Skanstullbrons blivande T-banespår öppnades) och sedan tomtrafik till och från Enskedehallen där bl.a mustanger förvarades fram till 1956.
För en vecka sedan var signalerna igång (lyste rött!) och betongslipers låg upptravade på grusbädden. I helgen var signalerna nedsläckta men kvar.
Söderut:
[image]
Norrut:
[image]

Litet OT men räknas ju som industrispår.

Spår av spår - Arenavägen

av 53 Wadsten, Tuesday, January 24, 2017, 06:56 (2621 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Gick möjligtvis våra fina Mustanger på detta spår natten mellan 2 och 3 september för 50 år sedan.

Spår av spår - Arenavägen

av 53 Wadsten, Tuesday, January 24, 2017, 09:35 (2621 dagar sedan) @ Micke A

Vart gick det spåret

Spår av spår - Arenavägen

av Överkörmästaren, Tuesday, January 24, 2017, 10:03 (2621 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vart gick det spåret

Det gick invid Palandergatan, från Hammarbybacken förbi Skärmarbrinks station (spårområdet finns fortfarande kvar utan spår) och in till Hammarbydepån.

Spår av spår - Arenavägen

av Anders Sandgren, Tuesday, January 24, 2017, 10:44 (2621 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Sista gången Mustanger gick i Arenavägen torde varit vid tömningen av Enskedehallen då vagnarna flyttades till Söderhallen. Spåret söder om banförrådet torde tagits bort därefter (Arenavägens södra del-Nynäsvägen-Sockenvägen). Motorvägen på denna sträcka byggdes 1958-59. Hut länge spåren i Sockenvägen och vidare låg kvar vet jag inte men dessa kan ju varit kvar längre även om de inte användes. Jag antar att spåren från Blåsuts stn till Nynäsvägen togs bort efter att T-banan öppnats, de hade använts sedan sept 1946 då linje 8 flyttade till nuv T-banespåren Skanstull-Blåsut.
Spårplan finns hos Gunnar Ekeving från 1952 där mycket av spåren finns kvar.
Det som kom att finnas kvar tills nu är alltså spåret från växel 514 via växel 544 (512, 542-543 försvann nog efter att Enskedehallen stängde och behovet av dubbelspår i Arenavägen upphörde). Spåren från v514 & 510 torde gått mot Hammarby backe / Palandergatan och torde varit trafikspår fram till sept 1946.
[image]

http://www.ekeving.se/r/SL/T1_Hamm_Slakt_1952.jpg

Spår av spår - Arenavägen

av Överkörmästaren, Tuesday, January 24, 2017, 12:57 (2621 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Sista gången Mustanger gick i Arenavägen torde varit vid tömningen av Enskedehallen då vagnarna flyttades till Söderhallen. Spåret söder om banförrådet torde tagits bort därefter (Arenavägens södra del-Nynäsvägen-Sockenvägen). Motorvägen på denna sträcka byggdes 1958-59. Hut länge spåren i Sockenvägen och vidare låg kvar vet jag inte men dessa kan ju varit kvar längre även om de inte användes. Jag antar att spåren från Blåsuts stn till Nynäsvägen togs bort efter att T-banan öppnats, de hade använts sedan sept 1946 då linje 8 flyttade till nuv T-banespåren Skanstull-Blåsut.
Spårplan finns hos Gunnar Ekeving från 1952 där mycket av spåren finns kvar.
Det som kom att finnas kvar tills nu är alltså spåret från växel 514 via växel 544 (512, 542-543 försvann nog efter att Enskedehallen stängde och behovet av dubbelspår i Arenavägen upphörde). Spåren från v514 & 510 torde gått mot Hammarby backe / Palandergatan och torde varit trafikspår fram till sept 1946.

Nja, de måste väl ha varit trafikspår mycket längre än så, troligtvis till 1967 om de inte revs innan dess.

Däremot gick det ju inga spårvagnslinjer här efter 1946, om man bortser från ut- och ingående vagnar mot gamla enskedehallen fram till 1956. Folk fick kanske t o m åka med dessa mot avgift, eller hade det krävt förortsbiljetter som konduktörerna inte hade?

Spår av spår - Arenavägen

av Anders Sandgren, Tuesday, January 24, 2017, 13:42 (2621 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Sista gången Mustanger gick i Arenavägen torde varit vid tömningen av Enskedehallen då vagnarna flyttades till Söderhallen. Spåret söder om banförrådet torde tagits bort därefter (Arenavägens södra del-Nynäsvägen-Sockenvägen). Motorvägen på denna sträcka byggdes 1958-59. Hut länge spåren i Sockenvägen och vidare låg kvar vet jag inte men dessa kan ju varit kvar längre även om de inte användes. Jag antar att spåren från Blåsuts stn till Nynäsvägen togs bort efter att T-banan öppnats, de hade använts sedan sept 1946 då linje 8 flyttade till nuv T-banespåren Skanstull-Blåsut.
Spårplan finns hos Gunnar Ekeving från 1952 där mycket av spåren finns kvar.
Det som kom att finnas kvar tills nu är alltså spåret från växel 514 via växel 544 (512, 542-543 försvann nog efter att Enskedehallen stängde och behovet av dubbelspår i Arenavägen upphörde). Spåren från v514 & 510 torde gått mot Hammarby backe / Palandergatan och torde varit trafikspår fram till sept 1946.


Nja, de måste väl ha varit trafikspår mycket längre än så, troligtvis till 1967 om de inte revs innan dess.

Med trafikspår avsåg jag spår med linjetrafik. Frågan är om när spåren mellan Palandergatan och Arenavägen försvann, jag tror inte spåret fortsatte så långt förbi infarten men det kanske är fel, spåren kanske låg kvar längre. Men när Skanstullsbron öppnats (var det inte 1947 den öppnade för biltrafik?) så var nog spåren ivägen för för bilvägen.


Däremot gick det ju inga spårvagnslinjer här efter 1946, om man bortser från ut- och ingående vagnar mot gamla enskedehallen fram till 1956. Folk fick kanske t o m åka med dessa mot avgift, eller hade det krävt förortsbiljetter som konduktörerna inte hade?

Spår av spår - Arenavägen

av Överkörmästaren, Tuesday, January 24, 2017, 13:55 (2621 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Sista gången Mustanger gick i Arenavägen torde varit vid tömningen av Enskedehallen då vagnarna flyttades till Söderhallen. Spåret söder om banförrådet torde tagits bort därefter (Arenavägens södra del-Nynäsvägen-Sockenvägen). Motorvägen på denna sträcka byggdes 1958-59. Hut länge spåren i Sockenvägen och vidare låg kvar vet jag inte men dessa kan ju varit kvar längre även om de inte användes. Jag antar att spåren från Blåsuts stn till Nynäsvägen togs bort efter att T-banan öppnats, de hade använts sedan sept 1946 då linje 8 flyttade till nuv T-banespåren Skanstull-Blåsut.
Spårplan finns hos Gunnar Ekeving från 1952 där mycket av spåren finns kvar.
Det som kom att finnas kvar tills nu är alltså spåret från växel 514 via växel 544 (512, 542-543 försvann nog efter att Enskedehallen stängde och behovet av dubbelspår i Arenavägen upphörde). Spåren från v514 & 510 torde gått mot Hammarby backe / Palandergatan och torde varit trafikspår fram till sept 1946.


Nja, de måste väl ha varit trafikspår mycket längre än så, troligtvis till 1967 om de inte revs innan dess.

Med trafikspår avsåg jag spår med linjetrafik. Frågan är om när spåren mellan Palandergatan och Arenavägen försvann, jag tror inte spåret fortsatte så långt förbi infarten men det kanske är fel, spåren kanske låg kvar längre. Men när Skanstullsbron öppnats (var det inte 1947 den öppnade för biltrafik?) så var nog spåren ivägen för för bilvägen.

Hur tänker du nu? Dessa spår fanns naturligtvis kvar, hur skulle t ex spårvagnarna annars ha kommit till och från Enskedehallen efter tunnelbanefieringen?

Spåren korsade Nynäsvägen utan särskilda märkvärdigheter, det var en gatukorsning med trafiksignaler där det idag är en planskild korsning mellan gatorna.

Det som jag är lite osäker på är om de var i bruk ända till 1967 eller om det kanske var lite tidigare, typ 1964 eller så.

Däremot gick det ju inga spårvagnslinjer här efter 1946, om man bortser från ut- och ingående vagnar mot gamla enskedehallen fram till 1956. Folk fick kanske t o m åka med dessa mot avgift, eller hade det krävt förortsbiljetter som konduktörerna inte hade?

Spår av spår - Arenavägen

av Anders Sandgren, Tuesday, January 24, 2017, 14:07 (2621 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Sista gången Mustanger gick i Arenavägen torde varit vid tömningen av Enskedehallen då vagnarna flyttades till Söderhallen. Spåret söder om banförrådet torde tagits bort därefter (Arenavägens södra del-Nynäsvägen-Sockenvägen). Motorvägen på denna sträcka byggdes 1958-59. Hut länge spåren i Sockenvägen och vidare låg kvar vet jag inte men dessa kan ju varit kvar längre även om de inte användes. Jag antar att spåren från Blåsuts stn till Nynäsvägen togs bort efter att T-banan öppnats, de hade använts sedan sept 1946 då linje 8 flyttade till nuv T-banespåren Skanstull-Blåsut.
Spårplan finns hos Gunnar Ekeving från 1952 där mycket av spåren finns kvar.
Det som kom att finnas kvar tills nu är alltså spåret från växel 514 via växel 544 (512, 542-543 försvann nog efter att Enskedehallen stängde och behovet av dubbelspår i Arenavägen upphörde). Spåren från v514 & 510 torde gått mot Hammarby backe / Palandergatan och torde varit trafikspår fram till sept 1946.


Nja, de måste väl ha varit trafikspår mycket längre än så, troligtvis till 1967 om de inte revs innan dess.

Med trafikspår avsåg jag spår med linjetrafik. Frågan är om när spåren mellan Palandergatan och Arenavägen försvann, jag tror inte spåret fortsatte så långt förbi infarten men det kanske är fel, spåren kanske låg kvar längre. Men när Skanstullsbron öppnats (var det inte 1947 den öppnade för biltrafik?) så var nog spåren ivägen för för bilvägen.


Hur tänker du nu? Dessa spår fanns naturligtvis kvar, hur skulle t ex spårvagnarna annars ha kommit till och från Enskedehallen efter tunnelbanefieringen?

Javisst, du har rätt. Åtm fram till 1956 torde de använts för denna trafik. Inte omöjligt att de användes längre, men då för att komma till banförrådet vid slakthuset. Om det nu inte bara var T-baneverksamhet där och spårvägens banförråd var någon annanstans. Det gick ju dock att nå Arenavägen via T-banespåren men det är ju mer komplicerat då man måste gå via Skärmarbrinks spårområde.

Spåren korsade Nynäsvägen utan särskilda märkvärdigheter, det var en gatukorsning med trafiksignaler där det idag är en planskild korsning mellan gatorna.

Det som jag är lite osäker på är om de var i bruk ända till 1967 eller om det kanske var lite tidigare, typ 1964 eller så.

Däremot gick det ju inga spårvagnslinjer här efter 1946, om man bortser från ut- och ingående vagnar mot gamla enskedehallen fram till 1956. Folk fick kanske t o m åka med dessa mot avgift, eller hade det krävt förortsbiljetter som konduktörerna inte hade?

Spår av spår - Arenavägen

av Överkörmästaren, Tuesday, January 24, 2017, 15:45 (2621 dagar sedan) @ Harald

Spåren med kontaktledning fanns kvar till slutet. Det var ju förbindelsen mellan banförrådet och spårvägen i innerstaden. Håkan Trapp var där med sin kamera 1963.

[image]

Bild från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/snoplogning-sandstuvagen-1963-ploglok-79065/

Men här verkar man ha byggt en planskild korsning, när gjorde man det och vad är det egentligen för riktning som bilden är tagen i?

Spår av spår - Arenavägen

av Harald, Tuesday, January 24, 2017, 17:25 (2621 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Spåren med kontaktledning fanns kvar till slutet. Det var ju förbindelsen mellan banförrådet och spårvägen i innerstaden. Håkan Trapp var där med sin kamera 1963.

[image]

Bild från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/snoplogning-sandstuvagen-1963-ploglok-79065/


Men här verkar man ha byggt en planskild korsning, när gjorde man det och vad är det egentligen för riktning som bilden är tagen i?

Jag kollade inte så noga, men när du nu sådde tvivel om bilden fick jag titta noggrannare. Spårvägsmuseet har lurat mig. Jag sökte med "Sandstuvägen" och fick bland annat den här bilden, men den är tagen på Rutger Fuchsgatan ser jag nu. Det är Skanstullsbron och underfarten för Älvsborgsgatan man ser. Men att spåren mellan Hammarbybacken och Slakthuset fanns kvar är jag dock helt säker på.

Spår av spår - Arenavägen

av Överkörmästaren, Tuesday, January 24, 2017, 19:01 (2621 dagar sedan) @ Harald

Spåren med kontaktledning fanns kvar till slutet. Det var ju förbindelsen mellan banförrådet och spårvägen i innerstaden. Håkan Trapp var där med sin kamera 1963.

[image]

Bild från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/snoplogning-sandstuvagen-1963-ploglok-79065/


Men här verkar man ha byggt en planskild korsning, när gjorde man det och vad är det egentligen för riktning som bilden är tagen i?


Jag kollade inte så noga, men när du nu sådde tvivel om bilden fick jag titta noggrannare. Spårvägsmuseet har lurat mig. Jag sökte med "Sandstuvägen" och fick bland annat den här bilden, men den är tagen på Rutger Fuchsgatan ser jag nu. Det är Skanstullsbron och underfarten för Älvsborgsgatan man ser. Men att spåren mellan Hammarbybacken och Slakthuset fanns kvar är jag dock helt säker på.

Haha, jag satt en bra stund och tittade på gamla flygfoton m m men fick inte ihop det, men att det skulle kunna vara ända borta vid Skanstull slog mig aldrig!

Kunskapsteori är ju svårt, men ibland är allt de här positionsbestämningarna på t ex Samlingsportalen och Spårvägsmuseet lite väl tvärsäkert uttryckta? Utan att förringa det stora jobb som görs med detta, säkert ideellt, så kan man väl tycka att man skulle kunna sätta ett frågetecken här och där för säkerhets skull. :-)

Spår av spår - Arenavägen

av Anders Sandgren, Wednesday, January 25, 2017, 09:50 (2620 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Informationen är ju inte nödvädigtvis felaktig, man kan tolka det som en alternativ sanning (med hänvisning till aktualiteter i ett annat och större land västerut).

Spår av spår - Arenavägen

av Anders Sandgren, Wednesday, January 25, 2017, 10:15 (2620 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Med undantag för Gullmarsplan som var planskild redan när Skanstullsbron invigdes för biltrafik (28/9-1947, spårvägsbron hade öppnats 3/9-1946) så blev plankorsningarna planskilda under perioden 1961-71. Det torde avse Sofielundsplan (cirkulationsplats) och Sockenvägen och vidare söderut men även de plankorsningar som fanns mellan Gullmarsplan och Sofielundsplan. På SS-kartan från 1962 ser det ut som två plankorsningar men kartan är mycket grov och kan innehålla fel.
Annars kan ma ju tycka att det hade varit bra att passa på att göra plankorsningen med nuv Arenavägen när man gjorde broarna över T-banespåren (fast de var spårvagnsspår 1947-50). Men det är inte säkert att det gjordes. Möjligen passade man på och gjorde det i samband med att Söderstadion byggdes.
Det finns bilder på spårvägsmuseet från Gullmarsplan och söderut men det går inte att se med någon tydlighet hur just denna del ser ut.

Spår av spår - Arenavägen

av Harald, Wednesday, January 25, 2017, 11:06 (2620 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Före 1961 var alla korsningar söder om Gullmarsplan i plan. Åren 1961-71 breddades Nynäsvägen till sex körfält och då gjordes också alla korsningar planskilda. Källa: Arne Dufwa, "Trafik, broar, tunnelbanor, gator", Uppsala 1986, ISBN 91-38-09115-1

Jag skulle tippa att korsningen med Sandstuvägen byggdes om efter nedläggningen av spårvägen, men det skulle väl förvåna om inte SSS gjorde utfärder på dessa spår så länge det det gick, så signaturen AGR på SSS Forum borde kunna ge ett exaktare svar. En utfärd finns i alla fall beskriven i denna tråd men den är nog ganska tidig. Där finns i alla fall en bild som bekräftar min minnesbild att båda spåren söderut i Sandstuvägen fanns kvar.

Tillägg: Tråden jag länkar till ligger på en intern del av forumet, upptäckte jag, så jag länkar till några bilder.

Korsningen Nynäsvägen-Sandstuvägen (nuvarande Arenavägen)

Sandstuvägen norrut från Slakthuset

Sandstuvägen söderut vid Slakthuset

Spår av spår - Arenavägen

av Harald, Tuesday, January 24, 2017, 13:15 (2621 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Min något osäkra minnesbild från 60-talet är att båda spåren fanns kvar då. Det östra låg i gatan, som då hette Sandstuvägen, medan det västra låg vid sidan av gatan och förmodligen var det enda som användes.

Spår av spår - Arenavägen

av V1, Saturday, January 28, 2017, 16:47 (2617 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Varför behövs inte detta spår för lokaltrafiken längre?

Spår av spår - Arenavägen

av Överkörmästaren, Saturday, January 28, 2017, 17:05 (2617 dagar sedan) @ V1

Varför behövs inte detta spår för lokaltrafiken längre?

Den s k Slakthusdepån med banförråd, lastningsmöjligheter, verkstad och uppställning för tunnelbanans arbetsfordon är nu nedlagd och verksamheten flyttad till Hammarbydepån.

Därmed har den sista funktionen försvunnit för detta märkliga spår, som väl bäst beskrivs som ett kvarblivet spårvägsspår med anslutning till tunnelbanans anläggning...

Spår av spår - Arenavägen

av -RB-, Thursday, January 26, 2017, 00:32 (2619 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Också OT men levererades inte många T-bane vagnar om inte på detta spår i så fall på näraliggande spår ? . När SÅS började köra ångtåg och vände utanför dagens T-station "Globen" (då var det ännu "Isstadion" ) vill jag minnas att det var ett icke använt dubbelspår bredvid det spår som användes . Och ganska snart efteråt blev spåren ombyggda till enkelspår vid en uppsnyggning/vägbreddning ?

mvh Rolf Berg

Spår av spår - Arenavägen

av Anders Sandgren, Thursday, January 26, 2017, 13:21 (2619 dagar sedan) @ -RB-

Också OT men levererades inte många T-bane vagnar om inte på detta spår i så fall på näraliggande spår ? . När SÅS började köra ångtåg och vände utanför dagens T-station "Globen" (då var det ännu "Isstadion" ) vill jag minnas att det var ett icke använt dubbelspår bredvid det spår som användes . Och ganska snart efteråt blev spåren ombyggda till enkelspår vid en uppsnyggning/vägbreddning ?

mvh Rolf Berg

Enligt spårplanen är det SJ spår som utgår från spåret i nuv Arenavägen in i slakthusområdet och det kan vara så att SL's banförråd låg som ett sidospår till SJ's spår. När slakthusbanan konverteras till spårväg så antar jag att hela kvarvarande området blev SL's spår. Man kan undra om detta spår tillkom på 40-talet för att få denna förbindelse inför T-banan. Kreaturstrafiken från Söder Mälarstrand till Slakthuset gick vad jag sett in vid Palmfeltsvägen och hade ingen koppling till SJ's spår.

Nog var det så att detta var förbindelsen mellan SJ och SS åtm från T-banetiden. Tidigare fanns det en förbindelse i Solna där man tog sig över till SS spår till dåvarande huvudverkstaden i Råsunda. De flesta spårvagnarna utom A13/B13 (gick på egna hjul) gick upplastade på godsvagnar. När mustangerna levererades tror jag att de lastades på flakvagn i Södra Hammatbyhamnen för att sedan transporteras via skansbron-södra stationen till Solna för att där överföras till SS spår fvb Råsundahallen.
I princip hade man kanske kunnat bygga en anslutning från Hammarby backe direkt in på GM men det gjordes inte. Var Södra hammarbyhamnens spår vi Hammarbyvägen elektrifierat?

Spår av spår - Arenavägen

av 53 Wadsten, Thursday, January 26, 2017, 15:43 (2619 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vilken väg gick våra Fina Mustanger ut från Ringvägen till Heden i Hammarby natten mellan den 2 och 3 September 1967 för vidarebefodran till slakt i Högdalen. 3 timmar senare fick Sverige Högertrafik.

Fina vagnar som gick upp i RÖK:-( :-(

På söndagen skramlade Leylandbussarna fram på Valhallavägen med ett förfärligt oväsen, kalla och obekväma var de också.

Spår av spår - Arenavägen

av Anders Sandgren, Thursday, January 26, 2017, 17:05 (2619 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Rutger Fuchsgatan - Skansbron - Hammarby backe upp till strax innan T-banebron där växeln in till Hammarbyhallen var. Sedan parallellt med T-banan fram till grindarna in på T-baneområdet, in på spårvägens hallspår in på hallområdet, sedan ut på heden. Sista tåg ut var nog A1 92 med öppna SNS-släpet C5 386 med honoratiores resp musikkår. De skrotades inte. Dessförinnan passerade A25 456 och B25 984 (eller är det fel?) samma väg men med sämre öde.

Det gällde att dra åt handbromsen vid växel och grindarna, annars 'tappade' man tåget. Det lär ha hänt med ett tågsätt med A25+B29 (transport från Brännkyrka, ingen trafikvagnskoppling) som stack iväg nedåt Hammarbykanalen. De trodde först att det gått i kanalen men det hade åkt ända upp på Ringvägen där det stod och väntade...

Spår av spår - Arenavägen

av 53 Wadsten, Thursday, January 26, 2017, 18:35 (2619 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Gick Mustangerna för EGEN maskin ända ut till Heden på natten. Sista vagn vid liv lär enligt ovan varit A25 456.

Göteborg och Norrköping körde som vanligt vidare med sina spårvagnar, här i stan blev det nytt tonnage med M67.

Spår av spår - Arenavägen

av Överkörmästaren, Saturday, January 28, 2017, 17:59 (2617 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Gick Mustangerna för EGEN maskin ända ut till Heden på natten. Sista vagn vid liv lär enligt ovan varit A25 456.

Nja, de gick väl åtminstone en bit in på vagnhallsområdet i Hammarby för egen maskin. Den absolut sista biten ut på Heden bör de nog ha bogserats av någon lokomotor e d?

Spår av spår - Arenavägen

av 53 Wadsten, Saturday, January 28, 2017, 18:58 (2617 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Siste spårvagnsföraren Rune Skoglövs rosor från SISTA spårvagnen i innerstaden som blev linje 7 satt kvar i hytten på söndagen då undertecknad till sammans med barndomskompisen Björn tog oss ut dit för att titta på de fina mustangerna en sista gång.