Ring, efter 30 år i BJs tjänst? (Historiskt material)

av Emelie, Tuesday, January 24, 2017, 15:34 (2646 dagar sedan)

Hej!

Museet har fått en ring i gåva som av stämplarna att döma består av förgyllt silver och är tillverkad av hovjuvelerare Lars Olhans i Falun 1948. Som ni ser är den dekorerad med Bergslagernas Järnvägars firmamärke och BJ.
Är det någon som känner till ifall dessa ringar beställdes privat av den enskilde anställde eller om de förekom som gåva till den anställde efter flera år i tjänst? Ringens första ägare började arbeta som lokomotivputsare vid BJ redan 1918 så en tanke är att han kan ha fått den efter 30 år i tjänst på BJ likt den statliga utmärkelsen NOR. Senare avancerade han till lokreparatör.

Hälsningar,
Emelie Svensson, antikvarie, Sveriges Järnvägsmuseum

[image]
(Ursäkta den dåliga skärpan!)

Ring, efter 30 år i BJs tjänst?

av Jan-Anders Wihrén, Tuesday, January 24, 2017, 20:31 (2646 dagar sedan) @ Emelie

Var det inte så att den statliga utmärkelsen NOR (= Nit och redlighet i rikets tjänst) tidigare gavs efter 25 år men ändrades till 30 år?

Ring, efter 30 år i BJs tjänst?

av Gunnar Håkansson, Wednesday, January 25, 2017, 08:55 (2645 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Var det inte så att den statliga utmärkelsen NOR (= Nit och redlighet i rikets tjänst) tidigare gavs efter 25 år men ändrades till 30 år?

Det har nog alltid varit 30 år, dock endast 25 år för den som skulle pensioneras eller sluta av liknande skäl (exempelvis SJ:s övertagande). Ursäkta det sista gäller förstås medaljen för långvarig och trogen tjänst, som ersatte NOR för EJ.

Ring, efter 30 år i BJs tjänst?

av -RB-, Wednesday, January 25, 2017, 14:42 (2645 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

När SJ bolagiserades gjordes en övergångsvariant : De som hade 25 - 30 års anställning kunde få NOR , klockor eller glas mm enligt tidigare praxis . Sedan försvann NOR och efter 25 års anställning fick man lite mindre (och billigare ?) saker att välja på .

OT några "24 åringar" blev mobbade av "gamlingarna " som hann få enligt tidigare praxis .

mvh Rolf Berg

Ring, efter 30 år i BJs tjänst?

av Micke Carlsson, Tuesday, January 24, 2017, 21:33 (2646 dagar sedan) @ Emelie

Den har ju stora likheter med de "mästarringar" som förekom vid den tiden om man var utbildad i ett hantverksyrke. Mästarringen fick man vad jag förstår betala själv men det var väl synd att inte ha en, om man nu hade "rätt" (enl Kungl Maj:t förordning av den 11 okt 1940) att bära en. Jag har min morfars mästarbrev och mästarring bevarade, och det är väldigt flotta saker. En rörmokare kanske inte var som mest betjänt av en guldring heller, men men.

Så det kan vara en minnesgåva fast jag associerar nog mer till ett "statustecken" för en yrkesman, och särskilt vid den tiden, så jag vill flagga för den möjligheten.

Fast... årtalet 1948 kanske mest av allt signalerar att det är en minnesgåva med anledning av förstatligandet av BJ?

Ring, efter 30 år i BJs tjänst?

av Överkörmästaren, Tuesday, January 24, 2017, 21:42 (2646 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Den har ju stora likheter med de "mästarringar" som förekom vid den tiden om man var utbildad i ett hantverksyrke. Mästarringen fick man vad jag förstår betala själv men det var väl synd att inte ha en, om man nu hade "rätt" (enl Kungl Maj:t förordning av den 11 okt 1940) att bära en. Jag har min morfars mästarbrev och mästarring bevarade, och det är väldigt flotta saker. En rörmokare kanske inte var som mest betjänt av en guldring heller, men men.

Så det kan vara en minnesgåva fast jag associerar nog mer till ett "statustecken" för en yrkesman, och särskilt vid den tiden, så jag vill flagga för den möjligheten.

Fast... årtalet 1948 kanske mest av allt signalerar att det är en minnesgåva med anledning av förstatligandet av BJ?

Hur behandlade man dem som efter lång tids tjänst på en EJ övergick till SJ vid ett förstatligande, och så att säga uppnådde 30 år vid järnvägen efter detta?

Ring, efter 30 år i BJs tjänst?

av Anders Sandgren, Tuesday, January 24, 2017, 21:47 (2646 dagar sedan) @ Emelie

Var det inte också så att bolagen passade på att avtacka sin personal i samband med förstatligandet vilket för BJ's del är just 1948? HNJ hade dylikt i samband med deras förstatligande några år tidigare, där var det bl.a Pro Patrias medalj för de som de med minst 25 års tjänst samt en extra månadslön till befattningshavare med minst 10års tjänst och i motsvarande grad mindre för de med kortare.

Ring, efter 30 år i BJs tjänst?

av Sune Nylén, Thursday, January 26, 2017, 08:21 (2644 dagar sedan) @ Emelie

Hej!

Museet har fått en ring i gåva som av stämplarna att döma består av förgyllt silver och är tillverkad av hovjuvelerare Lars Olhans i Falun 1948. Som ni ser är den dekorerad med Bergslagernas Järnvägars firmamärke och BJ.
Är det någon som känner till ifall dessa ringar beställdes privat av den enskilde anställde eller om de förekom som gåva till den anställde efter flera år i tjänst? Ringens första ägare började arbeta som lokomotivputsare vid BJ redan 1918 så en tanke är att han kan ha fått den efter 30 år i tjänst på BJ likt den statliga utmärkelsen NOR. Senare avancerade han till lokreparatör.

Hälsningar,
Emelie Svensson, antikvarie, Sveriges Järnvägsmuseum

[image]
(Ursäkta den dåliga skärpan!)

Att ringen tillverkats av BJ för att delas ut bland de anställda är knappast troligt. 1948! Ja, men BJ upphörde som privat bolag den 30/6 1947.
Knappast tillverkade man så dyra saker till en lokreparatör, det är också den enda ring jag någonsin sett. Det borde ju också stått t.ex. BJ 1872 - 1947 e.d. på den
Olhans ja! Robert Olhans var 1 ste stationsskrivare i Falun 1947. Han var född 1907. Kanske tillverkade guldsmeden Olhans, broder kanske, den till honom som ett minne till 40 års dagen. Lite sent kan tyckas, men i alla fall.
Ringen påminner också om en ingenjörsring. Har själv en av liknande modell.
Tänkbart också att det kan vara en ring som gjorts av en elev som mästararbete för att erhålla mästarbrev inom guldsmedsyrket.
Det är ju heller inte säkert att den som ringen kommer från nu, är den ursprunglige ägaren.
Minnesskriften från 1949 nämner heller inget om att dylika ringar lämnats ut.
:-) Sune