Rangering med smalspårskoppel (Fordon: allmänt)

av JYT, Friday, January 27, 2017, 00:05 (2645 dagar sedan)

Rangering vid normalspårvidd kan ju ske med knuff, själv-rull och buffertstopp, till tåg som kopplas ihop. Hur gjorde man vid smalspårsrangering där det inte ser ut att vara någon fjärding i kopplet som utgör en slags enkelbuffert? Det borde ju smälla i rejält om man gör likadant vid ihopkoppling med sådana koppel!

Rangering med smalspårskoppel

av K Lemming, Friday, January 27, 2017, 03:28 (2645 dagar sedan) @ JYT

Rangering vid normalspårvidd kan ju ske med knuff, själv-rull och buffertstopp, till tåg som kopplas ihop. Hur gjorde man vid smalspårsrangering där det inte ser ut att vara någon fjärding i kopplet som utgör en slags enkelbuffert? Det borde ju smälla i rejält om man gör likadant vid ihopkoppling med sådana koppel!

Smalspårskoppel av enkelbufferttyp finns det en hel del variationer på men jag är ganska säker på att dom flesta typer har någon form av fjädring. Dom vanligaste typerna har i a f fjädring, finns väl några enklare fjäderlösa buffertkoppeltyper på industribanor på 750 mm, 600 mm och liknande smala spårvidder.

Rangering med smalspårskoppel

av Stefan Skoglund, Friday, January 27, 2017, 11:00 (2645 dagar sedan) @ K Lemming

Rangering vid normalspårvidd kan ju ske med knuff, själv-rull och buffertstopp, till tåg som kopplas ihop. Hur gjorde man vid smalspårsrangering där det inte ser ut att vara någon fjärding i kopplet som utgör en slags enkelbuffert? Det borde ju smälla i rejält om man gör likadant vid ihopkoppling med sådana koppel!


Smalspårskoppel av enkelbufferttyp finns det en hel del variationer på men jag är ganska säker på att dom flesta typer har någon form av fjädring. Dom vanligaste typerna har i a f fjädring, finns väl några enklare fjäderlösa buffertkoppeltyper på industribanor på 750 mm, 600 mm och liknande smala spårvidder.

Dubbelkammarkopplen fjädrar enbart i dragriktningen (vad jag vet), så drunsar man ihop så smäller det.

Rangering med smalspårskoppel

av Dag Bonnedal, Friday, January 27, 2017, 12:57 (2645 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Rangering vid normalspårvidd kan ju ske med knuff, själv-rull och buffertstopp, till tåg som kopplas ihop. Hur gjorde man vid smalspårsrangering där det inte ser ut att vara någon fjärding i kopplet som utgör en slags enkelbuffert? Det borde ju smälla i rejält om man gör likadant vid ihopkoppling med sådana koppel!


Smalspårskoppel av enkelbufferttyp finns det en hel del variationer på men jag är ganska säker på att dom flesta typer har någon form av fjädring. Dom vanligaste typerna har i a f fjädring, finns väl några enklare fjäderlösa buffertkoppeltyper på industribanor på 750 mm, 600 mm och liknande smala spårvidder.


Dubbelkammarkopplen fjädrar enbart i dragriktningen (vad jag vet), så drunsar man ihop så smäller det.

Tror inte det, de centralkoppel jag har sett har en skruvfjäder innanför buffertbalken som trycks ihop både vid drag och tryck i kopplet.

Dag B

Rangering med smalspårskoppel

av Stefan Skoglund, Friday, January 27, 2017, 14:55 (2645 dagar sedan) @ Dag Bonnedal


Dubbelkammarkopplen fjädrar enbart i dragriktningen (vad jag vet), så drunsar man ihop så smäller det.


Tror inte det, de centralkoppel jag har sett har en skruvfjäder innanför buffertbalken som trycks ihop både vid drag och tryck i kopplet.

Dag B

Även äldre lok ? Typ blj 5.

Rangering med smalspårskoppel

av Dennis Hage, Friday, January 27, 2017, 21:59 (2644 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Hur funkade NKlJ kopplet. Det var annorlunda från alla de andra smalspårsbanorna.

Vekade var mer av den så kallade Amerikanska centralkopplet.

Rangering med smalspårskoppel - NKlJ

av BD, Saturday, January 28, 2017, 12:34 (2644 dagar sedan) @ Dennis Hage

Hur funkade NKlJ kopplet. Det var annorlunda från alla de andra smalspårsbanorna.

Vekade var mer av den så kallade Amerikanska centralkopplet.

Nej då, snarare liknar det i viss mån ett willisonkoppel (SA-3). Den stora skillnaden är att willisonkopplet har inbyggda låskilar medan NKlJ använde lösa.

Rangering med smalspårskoppel - NKlJ OT

av -RB-, Saturday, January 28, 2017, 14:50 (2644 dagar sedan) @ BD

Enligt uppgift från Karlstadspersonal kunde det vara ett elände att hitta kilar så det räckte till avgående NKlJ tåg .

mvh Rolf Berg

Rangering med smalspårskoppel - NKlJ

av Kjell Friberg, Saturday, January 28, 2017, 16:03 (2644 dagar sedan) @ BD

NKlJ:s koppel är av typen Berglund-Lindencrona.

Rangering med smalspårskoppel

av Dag Bonnedal, Saturday, January 28, 2017, 10:14 (2644 dagar sedan) @ Stefan Skoglund


Dubbelkammarkopplen fjädrar enbart i dragriktningen (vad jag vet), så drunsar man ihop så smäller det.


Tror inte det, de centralkoppel jag har sett har en skruvfjäder innanför buffertbalken som trycks ihop både vid drag och tryck i kopplet.

Dag B


Även äldre lok ? Typ blj 5.

Har inte krupit just under BLJ 5, det får ULJ:are svara på.
Men se bild på sid 117 i 49 års ångloklära. Den visar det dubbelverkande fjäderpaketet innanför balken. Principen fanns redan på gamla 1870-talslok
Ofjädrade knuffodrag har väl som sagts ovan bara funnits vid enklare industrispår.

Dag B

Tillägg:
Ibland satt fjäderpaketet långt in, innanför ett kraftigt tvärstag i ramen.
Då gäller det väl att stången från centralkopplet är lagom vek, så att den kröks utan att lokramen skadas vid en druns.

DB

Smalspårskoppel i 1949 års loklära

av Sune Nylén, Saturday, January 28, 2017, 10:50 (2644 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

I rubricerade finns på sidorna 114-117 utförlig beskrivning jämte ritningar
på de vanligaste en- och tvåkammarbufferterna.
:-) Sune:-)