Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt (Byggnad)

av 53 Wadsten, Sunday, January 29, 2017, 06:56 (2637 dagar sedan)

Falsterbo stationshus ÄR sålt, fick detta bekräftat igår av min syster som bor där nere, vem köparen är visste hon inte, hennes sambo var med vid affären och utförde slutbesiktningen av fastigheten och vet mer. Återkommer med mer info under veckan(sambon är på semester).

(Min gamla hemstation finns inte mer:-( :-( :-( :-( Ny hemstation blev Stockholm Östra 1972-04-24 - 2006-10-10).

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt

av 53 Wadsten, Sunday, January 29, 2017, 10:34 (2637 dagar sedan) @ Niels Munch

Väck! med bilen från stationen, AJ! om mor Astrid i kiosken fick se sådant på perrongen, då hördes nog den rösten ända till Skanör:-D :-D

Översta bilden är tagen i augusti 1965, man har precis påbörjat byte av fönster och ytterdörrar i bottenvåningen.

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt

av BM, Monday, January 30, 2017, 11:22 (2636 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Hej, är man petig ser det väldigt slarvigt ut med cyklarna på plattformen på den äldre bilden.

På den äldre bilden finns inte "Hesa Fredrik" som sitter där på den nya bilden.

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt

av 53 Wadsten, Monday, January 30, 2017, 13:18 (2636 dagar sedan) @ BM

Cyklarna skall poletteras iväg med avgående tåg, vi ställde alltid upp avgående resgods vid stolpen, undantag regnväder.

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt + Hesa Fredrik

av Sune Nylén, Monday, January 30, 2017, 13:41 (2636 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Skall man vara riktigt petig, ja, i varje fall inte sprida felaktig kunskap till det uppväxande släktet, så var den riktige Fredrik- kan jag säga så utan att någon tar illa vid sig;-) ?? Jo, svampformad och hade en stigande och fallande, råmande sirénton. Inte långt ifrån där jag växte upp satt en sådan på taket till ett trevåningshus, så jag har hört dessa signaler åtskilliga gånger.
Hörde den också på TV häromkvällen i en dokumentär om andra världskriget. Vill minnas det var från Oslo.
Televerket provade dessa i Göteborg första helgfria måndagen i månaden klockan 15.00, dels genom att först sända ut signalen "flyglarm" och därefter "faran över". Då blev jag strax påmind om, dels att det var måndag och dels att klockan var tre.
Har själv varit med om sådant prov.
När man bytte ut dem mot horn vet jag ej, men någon i läsekretsen kanske har reda på detta.
:-) Sune

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt + Hesa Fredrik

av Torbjorn_Forsman, Monday, January 30, 2017, 14:10 (2636 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag har en känsla av att motordrivna sirener och tryckluftdrivna tyfoner fanns parallellt i många år, men de motordrivna var säkert avvecklade innan 70-talet då jag började bli medveten om sådana saker.

En fördel med trycklufttyfonerna ansågs vara att de inte var beroende av energi från elnätet eftersom tryckluften fanns lagrad lokalt i högtryckstuber (100-150 bar eller något sånt), det räckte med en fungerande telefonlinje för att larmet skulle kunna utlösas.

Och idag byter MSB allteftersom ut trycklufttyfonerna mot elektroniska horn. Förhoppningsvis med ett lokalt backupbatteri.

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt + Hesa Fredrik

av 53 Wadsten, Monday, January 30, 2017, 17:50 (2636 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Hesa Fredrik huserade förr på taket till Falsterbo gamla skola vid Skoltorget, lagom att väcka gästerna på pensionat Olympia på tomten intill.

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt + Hesa Fredrik

av Lokf_RB, Monday, January 30, 2017, 18:09 (2636 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Och idag byter MSB allteftersom ut trycklufttyfonerna mot elektroniska horn.

Jo tack, jag hade rast i Södertälje hamn när tutan på stationshustaket började snacka(!).
"Detta är ett test av signalen Viktigt meddelande. TUUUUUUUUT!".

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt + Hesa Fredrik

av 53 Wadsten, Tuesday, January 31, 2017, 03:45 (2635 dagar sedan) @ Lokf_RB

1:a måndagen i Mars, Juni, September och December klockan 15 hojtar Fredrik. Tror han har tystnat på sistonde och förfarandet upphört, eller....

________ _________ ________ ________ FARA! med 3 sekunders intervaller.
_______________________________________ FARAN UPPHÖRT.

Detta stod alltid på första eller sista sdan i gamla hederliga Telefonkatalogen.
Förfarandet med Fredrik kl 15 tillämpades samma tid i Hela riket.

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt + Hesa Fredrik

av BM, Tuesday, January 31, 2017, 08:07 (2635 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Nej, hesa Fredrik testas fortfarande fast lite mer sällan, första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt + Hesa Fredrik

av 53 Wadsten, Tuesday, January 31, 2017, 09:44 (2635 dagar sedan) @ BM

När hojtar han nuförtiden, vet någon vad signalerna betyder, kanske bara en gammal gubbe som undertecknad.

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt + Hesa Fredrik

av Sune Nylén, Tuesday, January 31, 2017, 13:44 (2635 dagar sedan) @ David Sohlberg

Jo, alla sådana där instruktioner är väl bra, men vem kommer ihåg sådana broschyrer, och kollar på text TV sid 100 eller 599 eller vad det nu stod???.
Ljuder en sådan signal idag går 90 % ut och frågar vad som står på.
De vill ju inte gå miste om något intressant. Resterande har förmodligen missat signalen eller inte varit hemma.
De s.k. myndigheterna har väl i alla år försökt att göra så gott de kan,
men tyvärr räcker inte deras förmåga till, vilket jag är den förste att beklaga.
Under kriget satt det en instruktion i vindstrappan från Luftskyddschefen att det på varje vind skulle finnas en låda med sand, 50 liter vill jag minnas, och tvenne skyfflar.
Varje fastighet hade en vice luftskyddschef, vanligen vicevärden, och några handplockade män, som skulle bistå honom.
Tanken var att om en brandbomb föll genom taket skulle dessa rusa upp, täcka bomben med sand och bära ut den.
Det behövs ju ingen större fantasi och tankeverksamhet för att inse att om en sådan där fosforbomb föll från 500 m höjd, även om den bara vägde 50 kg, så skulle den med god marginal passera samtliga bjälklag i huset och brisera i källaren. Åtminstone i ett trevånings trähus av den typ som jag växte upp i.
:-) Sune

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt + Hesa Fredrik

av David Sohlberg, Thursday, February 02, 2017, 09:45 (2633 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jo, alla sådana där instruktioner är väl bra, men vem kommer ihåg sådana broschyrer, och kollar på text TV sid 100 eller 599 eller vad det nu stod???.
Ljuder en sådan signal idag går 90 % ut och frågar vad som står på.

Med tanke på att det informeras på TV, ibland kommer i samhällsinformationen i lådan och då och då som reklam på olika webbsidor så tror jag nog att de flesta har koll.

En rolig/intressant sak är att man sedan 2016 kan vara med och uppge om man hörde sin närmaste "Hesa Fredrik" när testet genomfördes. Dels kan man se var tutorna finns, dels får myndigheten koll på vilka som fungerade och inte.

https://www.krisinformation.se/nyheter/2016/mars/dags-att-testa-var-kriskarta-igen

De vill ju inte gå miste om något intressant. Resterande har förmodligen missat signalen eller inte varit hemma.
De s.k. myndigheterna har väl i alla år försökt att göra så gott de kan,
men tyvärr räcker inte deras förmåga till, vilket jag är den förste att beklaga.
Under kriget satt det en instruktion i vindstrappan från Luftskyddschefen att det på varje vind skulle finnas en låda med sand, 50 liter vill jag minnas, och tvenne skyfflar.
Varje fastighet hade en vice luftskyddschef, vanligen vicevärden, och några handplockade män, som skulle bistå honom.
Tanken var att om en brandbomb föll genom taket skulle dessa rusa upp, täcka bomben med sand och bära ut den.
Det behövs ju ingen större fantasi och tankeverksamhet för att inse att om en sådan där fosforbomb föll från 500 m höjd, även om den bara vägde 50 kg, så skulle den med god marginal passera samtliga bjälklag i huset och brisera i källaren. Åtminstone i ett trevånings trähus av den typ som jag växte upp i.
:-) Sune

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt

av Bengt1435, Thursday, February 02, 2017, 09:59 (2633 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Falsterbo stationshus ÄR sålt, fick detta bekräftat igår av min syster som bor där nere, vem köparen är visste hon inte, hennes sambo var med vid affären och utförde slutbesiktningen av fastigheten och vet mer. Återkommer med mer info under veckan(sambon är på semester).

(Min gamla hemstation finns inte mer:-( :-( :-( :-( Ny hemstation blev Stockholm Östra 1972-04-24 - 2006-10-10).

Vad kan en sådan vacker byggnad ha betingat för pris?
Blev det privatsålt eller någon annan offentlig köpare? Återkom gärna när du vet mera

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt

av David Sohlberg, Thursday, February 02, 2017, 10:16 (2633 dagar sedan) @ Bengt1435

Falsterbo stationshus ÄR sålt, fick detta bekräftat igår av min syster som bor där nere, vem köparen är visste hon inte, hennes sambo var med vid affären och utförde slutbesiktningen av fastigheten och vet mer. Återkommer med mer info under veckan(sambon är på semester).

(Min gamla hemstation finns inte mer:-( :-( :-( :-( Ny hemstation blev Stockholm Östra 1972-04-24 - 2006-10-10).


Vad kan en sådan vacker byggnad ha betingat för pris?
Blev det privatsålt eller någon annan offentlig köpare? Återkom gärna när du vet mera

En enkel googling gav bland annat det här..

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-01/nu-ar-det-klart-de-tar-over-falsterbo-stationshus

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt

av Nils-Eric Sääf, Thursday, February 02, 2017, 13:23 (2633 dagar sedan) @ David Sohlberg

"en enkel" googling är det något som är speciellt för oss gamlingar? Eller bara en skällsord för att vi inte klarar något svårt. Tack för ordet.

Stationshuset i Falsterbo ÄR sålt

av David Sohlberg, Thursday, February 02, 2017, 13:41 (2633 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

"en enkel" googling är det något som är speciellt för oss gamlingar? Eller bara en skällsord för att vi inte klarar något svårt. Tack för ordet.

Nej. Menade mest att det gick enkelt att googla. Jag har för mig att jag använde "falsterbo stationshus nya ägare" (fast utan "" ).