Märkning av det dåvarande SJK-tåget (Fordon: vagnar)

av Carl-Erik Olsson, Tuesday, February 07, 2017, 16:54 (2625 dagar sedan)

I början av 1970-talet fick SJK från TGOJ ett antal träpersonvagnar att använda i sitt museitåg tillsammans med ångloket SJ Sb 1306. De märktes med bansignatur och nummer från de sedermera i TGOJ ingående banorna OFWJ (Oxelösund-Flen-Westmanlands jvg, till Valskog och Kolbäck), ÖKJ (Örebro-Köpings jvg) och FLJ (Frövi-Ludvika jvg). Dessa vagnar hyrdes först ut och såldes sedan till några lokala på 1970-talet bildade museiföreningar, FLJ BCo 19 till dåvarande HVJ, Helsingborgs Veteranjärnväg, ÖKJ Co 20 till SÅS, Stockholms Ånglokssällskap, OFWJ BCo 2 kom väl till det som sedan blev GBBJ, Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseum. Ytterligare några trävagnar anskaffades från TGOJ och SJ och de såldes också.
Vagnarna märktes alltså av SJK som ovan, men vid övertagandet hade de andra TGOJ-nummer sedan sammanslagningen av de ingående banorna till TGOJ 1930.
Nu är det en fordonshistorik på gång hos oss i SÅS och då är vi framförallt intresserade av ’ÖKJ 20’, vilket är den märkning som åsattes vagnen av SJK. Den är dock byggd av Kockums 1891, och då fanns inte ÖKJ, utan den måste ha levererats till dåvarande KHJ, Köping-Hults jvg, vars trafik inleddes 1856 Örebro-Dylta(Ervalla), till Arboga 1857 och Köping 1867. Enligt www.historiskt.nu knöts KHJ 1875 ihop med SWB (Stockholm-Westerås-Bergslagens jvg) i Köping och 1881 förklarade sig det ekonomiskt tyngda bolaget avstå från bygget av den ursprungligen planerade linjen från Örebro till lastplatsen Hult vid Vänern. För att rekonstruera KHJ föreslogs 1890 att ett nytt bolag Örebro-Köpings jvg AB skulle bildas, vilket 1 november 1897 övertog verksamheten från KHJ och den rullande materielen ommärktes med den nya signaturen. Detta bolag såldes samtidigt till Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösund, vilket drygt 30 år senare skulle medföra ytterligare ommärkning av materielen. Sträckan Örebro-Frövi såldes f ö 1 januari 1900 till staten, så att ÖKJ slutligen bara omfattade linjen Frövi-Köping.
Enligt den 2016 utkomna boken om TGOJ lok och vagnar av hrr E Sundström - C Fredriksson så borde då ’ÖKJ 20’ vid leveransen 1891 ha varit märkt KHJ Co 20. 1902 ombyggd till BCo 20, ’ÖKJ’ då enl ovan, och 1910 Co 20 igen. 1931 ommärkning till TGOJ Co 38, 1956 Bo 38, i vilket skick den sedan överläts till SJK. Den hade då, troligen 1940, omkorgats hos Kockums, med resultatet att sittplatsantalet minskade från 88 (enligt SJK:s nedfällbara märkskylt) till 78 (enligt kontrollräkning).
Vän av ordning undrar förstås då varför SJK märkte vagnen ÖKJ 20, alltså en signatur och ett nummer den nuvarande vagnskorgen aldrig haft? Egentligen borde denna korg ju ha varit märkt TGOJ 38, men det är faktiskt en viss fördel med ÖKJ-märkningen, då denna drar till sig viss uppmärksamhet så att man mer än en gång har frågat vad den betyder och kommit med de mest skilda gissningar, och åtminstone jag själv uppskattar folks uppmärksamhet och nyfikenhet i detta fall. TGOJ tror jag är mer bekant bland äldre resenärer, men någon sådan som minns ÖKJ är nog föga troligt?
Har någon av forumets skribenter med SJK-förflutet något att kommentera ang märkningen ovan vore jag tacksam!
/hälsar CEO från SÅS

Märkning av det dåvarande SJK-tåget

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 07, 2017, 18:06 (2625 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Det var TGOJ som märkte vagnarna åt SJK efter deras ursprungliga NUMMER ej litt, ty vagnarna hade undergått många små och stora ombyggnader fram till dess de slopades.

Det var således omöjligt att märka dem enligt deras rätta utförande. Hur man än gjort har det blivit fel någon stans;
korg, kupéer, salonger, sittplatser, belysning, värme, broms, mm.

Märkning av det dåvarande SJK-tåget

av Leif B, Tuesday, February 07, 2017, 20:51 (2625 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det var TGOJ som märkte vagnarna åt SJK efter deras ursprungliga NUMMER ej litt, ty vagnarna hade undergått många små och stora ombyggnader fram till dess de slopades.

Det var således omöjligt att märka dem enligt deras rätta utförande. Hur man än gjort har det blivit fel någon stans;
korg, kupéer, salonger, sittplatser, belysning, värme, broms, mm.

Det är väl dessutom möjligt att TGOJ inte ville att vagnarna skulle vara TGOJ-märkts och kanske uppfattas som TGOJ:s trafikvagnar?

Märkning av det dåvarande SJK-tåget

av Lennart Petersen, Tuesday, February 07, 2017, 20:54 (2625 dagar sedan) @ Leif B

Det var TGOJ som märkte vagnarna åt SJK efter deras ursprungliga NUMMER ej litt, ty vagnarna hade undergått många små och stora ombyggnader fram till dess de slopades.

Det var således omöjligt att märka dem enligt deras rätta utförande. Hur man än gjort har det blivit fel någon stans;
korg, kupéer, salonger, sittplatser, belysning, värme, broms, mm.


Det är väl dessutom möjligt att TGOJ inte ville att vagnarna skulle vara TGOJ-märkts och kanske uppfattas som TGOJ:s trafikvagnar?

Det är nog tänkbart.
Men det kan ju sägas att vagnarna förblev inregistrerade hos TGOJ som alltså svarade för det säkerhetsmässiga hos dem.

Märkning av det dåvarande SJK-tåget

av Lennart Petersen, Wednesday, February 08, 2017, 02:21 (2625 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det var TGOJ som märkte vagnarna åt SJK efter deras ursprungliga NUMMER ej litt, ty vagnarna hade undergått många små och stora ombyggnader fram till dess de slopades.

Det var således omöjligt att märka dem enligt deras rätta utförande. Hur man än gjort har det blivit fel någon stans;
korg, kupéer, salonger, sittplatser, belysning, värme, broms, mm.


Det är väl dessutom möjligt att TGOJ inte ville att vagnarna skulle vara TGOJ-märkts och kanske uppfattas som TGOJ:s trafikvagnar?


Det är nog tänkbart.
Men det kan ju sägas att vagnarna förblev inregistrerade hos TGOJ som alltså svarade för det säkerhetsmässiga hos dem.

Som en liten egendomlighet så kom dessa vagnar med i första upplagan av SPM , SPM72,trots att de egentligen borde räknats som museifordon.
Det nämns också i förordet till boken och att orsak är att vagnarna var inregistrerade hos ett trafikföretag. 1972 fanns f.ö bara tre trafikföretag som hade personvagnar och motorvagnssläp nämligen SJ,TGOJ och SSnJ (Saltsjöbanan)

Märkning av det dåvarande SJK-tåget

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 07, 2017, 21:40 (2625 dagar sedan) @ Leif B

TGOJ ville att SJK skulle få en vagn från varje TGOJ bana och vi valde ut de bästa kvarvarande.
Jag var själv med tillsammans med bl.a. Ragnar Odéen (Stockholm) och Bertil Söderholm (Hållsta) att välja ut vagnarna.

Invigningsresan till Oxelösund var en trevlig resa. För trevlig för vissa som hade smakat för mycket av de bruna vätskorna jag fick bära ombord från TGOJ-kontoret. Nåväl på den tiden fanns ju plattformstruck och vagn att tillgå för transport till Resgodsex fvb taxi till hotell!

Sedan höll vi 3 personerna i upprustning av vagnarna utomhus på TGOJ verkstadsområde i Eskilstuna, utan el-anslutningar, bara handverktyg användes.
Det var en försäkringsfråga.
Där lade man många helgers fritid under flera år i ur och skur, men trevligt var det!

Märkning av det dåvarande SJK-tåget

av Lennart Petersen, Tuesday, February 07, 2017, 20:51 (2625 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

I början av 1970-talet fick SJK från TGOJ ett antal träpersonvagnar att använda i sitt museitåg tillsammans med ångloket SJ Sb 1306.

En liten detalj men det var 1969 som SJK fick vagnarna i gåva av TGOJ .
Invigningsresa blev Eskilstuna-Oxelösund T.o.R 26/10 med TGOJ M3b-61 , min första SJK resa. Ångloket Sb-1306 inköptes 1972 efter en insamling av medlemmarna med invigningsresa 72-09-02

Märkning av det dåvarande SJK-tåget, bild.

av Ulfe, Wednesday, February 08, 2017, 14:05 (2624 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Kan inte låta bli att lägga in en bild på invigningståget som min bror tagit vid en fotokörning.

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-4f73136e0252478f62abcba8aae49e6c58989780b5c5c.jpg/version-d1c1ea268f0393b7c64be4b428db606a/[/img]

Märkning av det dåvarande SJK-tåget, bild.

av Christer Fredriksson, Wednesday, February 08, 2017, 14:10 (2624 dagar sedan) @ Ulfe

Det var mycket krångel innan vi fick tillåtelse till denna fotokörning, då vi efter att ha släppt av resenärerna var tvungna att backa förbi en blocksignal.

Det var många samtal vi hade med berörda ansvariga på TGOJ innan vi fick tillåtelse till denna. Man var tvungna att göra vissa ingrepp i CTC-systemet för att detta skulle kunna medges, men det gick till slut tack vare vänligt sinnade TGOJ-tjänstemän.

Märkning av det dåvarande SJK-tåget, bild.

av Ulf Broman, Thursday, February 16, 2017, 11:00 (2616 dagar sedan) @ Ulfe

Kan inte låta bli att lägga in en bild på invigningståget som min bror tagit vid en fotokörning.

[img]http://data.bloggplatsen.se/bild/filnamn-4f73136e0252478f62abcba8aae49e6c58989780b5c5c.jpg/version-d1c1ea268f0393b7c64be4b428db606a/[/img]

Efter samråd med min bror så är vi bägge övertygade om att bilden är tagen i trakten av Mellösa (på den klassiska fotoplatsen), dvs mellan Eskilstuna och Flen, och inte mellan Flen och Nyköping (som det stått i bilden).
Men, det är lika roligt att se bilden ändå, speciellt som jag var med på resan.

Märkning av det dåvarande SJK-tåget

av 53 Wadsten, Wednesday, February 08, 2017, 14:32 (2624 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Gick inte premiärresan med Sb 1306 1972 Kristianstad Karlskrona Tur o Retur.
Jag var själv med på BKB-resan, åkte Y3 från Malmö till Cr(enda gången).

Märkning av det dåvarande SJK-tåget

av Lennart Petersen, Wednesday, February 08, 2017, 16:58 (2624 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Gick inte premiärresan med Sb 1306 1972 Kristianstad Karlskrona Tur o Retur.
Jag var själv med på BKB-resan, åkte Y3 från Malmö till Cr(enda gången).

Enligt 25-års boken så var första resa med Sb-1306 1972-09-02 Stockholm-Stålboga T.o.R samt Eskilstuna-Flen T.o.R
Det här var dock ingen egentlig SJK-resa utan Extravaganza med 600 deltagare och man åkte båt ena vägen.
1972-09-17 kördes Kristianstad-Karlskrona T.o.R och resereportage finns i TÅG 8/72
I Juli hade loketet gjorts i ordning och provkörts Hästveda-Hässeleholm samt för egen maskin tagit sig till Stockholm.

Märkning av det dåvarande SJK-tåget

av Christer Fredriksson, Wednesday, February 08, 2017, 17:19 (2624 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det var en rolig resa!

Jag åkte konduktör på denna resa! Glömmer aldrig vattentagningen i Et, trädgårdsslang, det var oroligt med tanke på tåglägena. Mycket sen avgång från Et kunde ställa till problem, mötande tåg och bemannade stationer, men Davidsson och Lind grejade det hela. Röken från Sb-n låg som smetad efter vagnstaken och det susade så fint från Sb 1306! Vad hastighetsmätaren visade skall man ej nämna, den svängde bra mellan ytterlägena.

Det gick undan mot Södertälje och Stockholm. Davidsson gav order om "UT rätt tid" till de i tjänst varande Tkl, så vi ej blev hängande! Lite sena blev dock några mötande tåg!

Alla Extravaganza-resorna var roliga resor, jag var Konduktör på alla dessa resor. Det var fest bland resenärerna!

Märkning av det dåvarande SJK-tåget

av 53 Wadsten, Thursday, February 09, 2017, 10:00 (2623 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Har EJ tidningen TÅG.
Ralph Davidson och Per-Erik Lind var två synnerligen skickliga ångloksförare, vilka lärt upp många av dagens förare på ånglok.

Märkning av det dåvarande SJK-tåget

av Lennart Petersen, Saturday, February 11, 2017, 16:45 (2621 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det var en rolig resa!

Jag åkte konduktör på denna resa! Glömmer aldrig vattentagningen i Et, trädgårdsslang, det var oroligt med tanke på tåglägena. Mycket sen avgång från Et kunde ställa till problem, mötande tåg och bemannade stationer, men Davidsson och Lind grejade det hela. Röken från Sb-n låg som smetad efter vagnstaken och det susade så fint från Sb 1306! Vad hastighetsmätaren visade skall man ej nämna, den svängde bra mellan ytterlägena.

Det gick undan mot Södertälje och Stockholm. Davidsson gav order om "UT rätt tid" till de i tjänst varande Tkl, så vi ej blev hängande! Lite sena blev dock några mötande tåg!

Alla Extravaganza-resorna var roliga resor, jag var Konduktör på alla dessa resor. Det var fest bland resenärerna!

Här fick vi ju i vart fall ett litet reportage , tack :-) , efter 44år.
Jag tittade igenom TÅG för 72 och inte en rad som resereportage finns nämnd om Extravaganza trots att det var premiär för SJK Sb-1306 med resande och trots att SJK var medarrangör. Dock finns arrangemanget annonserat i TÅg 6/72 och 600 biljetter a 50:- såldes. Man fick välja mellan ut ångbåt och hem ångtåg eller tvärtemot och det ingick även ÖSLJ bussresor till Malmköping och Spårvagn. Ett antal föreningar och institutioner medverkade och inte minst Dagens Nyheter som medarrangör bidrog nog till att det blev slutsålt.

Märkning av det dåvarande SJK-tåget

av Christer Fredriksson, Saturday, February 11, 2017, 17:13 (2621 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Tyvärr så svalnade allmänhetens intresse med åren, varför arrangemanget upphörde.
Att köra både lördag och söndag var mycket drygt för oss SJK-are som var med, mycket långa dagar med mycket folk.

Glömmer aldrig när Lind och Davidsson lovade en inte ringa berusad person som kom ned på plattformen i Stockholm och frågade om han fick åka med på loket ut till Hagalund. Han var mycket propert klädd i kostym slips och vit skjorta.

Visst sa Pelle Lind, men bara om du drar sotskåpet när vi kommer ut, och det lovade han och även gjorde! Gissa hur han så ut när han lämnade Hagalund!

Märkning av det dåvarande SJK-tåget

av 53 Wadsten, Sunday, February 12, 2017, 07:13 (2621 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Mitt första och ENDA skolk ägde rum en vårdag 1972, jag gick då andra/sista året på Västberga Yrkesskola. Något ånglok(vet ej vilket och varför) skulle provköras Hagalund-Upplands Väsby Tur o Retur, den hygglige Davidson hade lovat mig telefonledes att åka med på maskinen, smet iväg på en rast till Solna station
där Davidson mötte upp på perrongen med maskinen på utsatt klockslag.

Det var en fröjd att se Davidson vid regulatorn, glad som ett barn på självaste juleafton, han njöt verligen av det hela. det var en kul resa.

Minns inte om far fick reda på skolket, kanske fick jag mig en "Lavett".