Besiktning av rullande materiel (Fordon: allmänt)

av tagtarzan, Friday, February 10, 2017, 10:52 (2626 dagar sedan)

Har lite undringar kring besiktning av rullande materiel. Hur gick det till? Vet att det finns besiktningsprotokoll i Väg och Vattenbyggnadsstyrelsens arkiv i Riksarkivet. Har inte hunnit kika på dessa och vill veta lite mer innan jag besöker Riksarkivet. Var de enskilda järnvägarna skyldiga att skicka in uppgifter för all ny materiel (lok, vagnar m.m.)? När blev dessa besiktningar ett krav? Krävde väg och vattenbyggnadsstyrelsen att man skickade in vissa dokument? Gjordes fysiska besiktningar av lok/vagnar eller utgick man från inskickat material? Besiktades även äldre materiel kontinuerligt på plats hos järnvägsbolagen?

Besiktning av rullande materiel

av Christer Fredriksson, Friday, February 10, 2017, 11:07 (2626 dagar sedan) @ tagtarzan

Försök till svar:

Var de enskilda järnvägarna skyldiga att skicka in uppgifter för all ny materiel (lok, vagnar m.m.)?

Svar JA.

När blev dessa besiktningar ett krav?

Redan från de första järnvägarna på 1850-talet, liksom för kanaler, vägan, hamnar, mm.

Krävde väg och vattenbyggnadsstyrelsen att man skickade in vissa dokument?

Ja vid större ombyggnader samt årsredogörelser för all rullande materiel samt banan.

Gjordes fysiska besiktningar av lok/vagnar JA eller utgick man från inskickat material? Berodde på omständigheterna.

Besiktades även äldre materiel kontinuerligt på plats hos järnvägsbolagen?

Vid behov, fordonshandlingarna avgjorde detta.

Vissa större banor hade av VoV godkända besiktningsmän som besiktigade efter hand utan att någon åkte ut från VoV.

På RA i Arninge kan man hitta mycket matnyttigt om bana och fordon, men tyvärr inte allt av olika skäl. Jag har plöjt där åtskilliga timmar under perioden 1960 - 2000, de första åren dock hos VoV egna arkiv inne i stan tillsammans med Stig Lundin och Rolf Hansson.

Besiktning av rullande materiel

av Christer Fredriksson, Friday, February 10, 2017, 12:59 (2626 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tilläggas skall att hos resp. järnvägs maskinavdelning så skulle finna besiktningshandlingar på alla fordon så länge de fanns "kvar i livet" som trafikvagnar, eller som fick gå utanför den egna banan.
Jag kan bekräfta att så var fallet för de banors arkiv jag besökt på plats, dvs TGOJ, OFWJ, FLJ, BJ, NBJ, KYJ, SVJ, BLJ, DONJ, mfl. och sett dessa med egna ögon.

Vart andra järnvägars besiktningshandlingar för fordon tagit vägen vet jag ej, förhoppningsvis hos SJ maskinavdelnings arkiv över övertagna fordon, övriga fordons handlingar har nog skattat år förgängelsen.

Arkivering av protkoll från besiktning av rullande materiel

av Carl-Erik Olsson, Friday, February 10, 2017, 13:18 (2626 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tilläggas skall att hos resp. järnvägs maskinavdelning så skulle finna besiktningshandlingar på alla fordon så länge de fanns "kvar i livet" som trafikvagnar, eller som fick gå utanför den egna banan.
Jag kan bekräfta att så var fallet för de banors arkiv jag besökt på plats, dvs TGOJ, OFWJ, FLJ, BJ, NBJ, KYJ, SVJ, BLJ, DONJ, mfl. och sett dessa med egna ögon.

Vart andra järnvägars besiktningshandlingar för fordon tagit vägen vet jag ej, förhoppningsvis hos SJ maskinavdelnings arkiv över övertagna fordon, övriga fordons handlingar har nog skattat år förgängelsen.

Åtminstone de flesta (tyvärr verkar många saknas) leveransbesiktningsprotokoll för de enskilda järnvägarna, utfärdade av VoV:s inspektörer, finns hos RA, numera i Arninge, tidigare vid Västerbroplan i Stockholm, åtminstone tidigare i "Vägverkets arkiv", insorterade efter koncessionsnummer.
Men fanns på motsvarande sätt centralt arkiverat protokoll från senare företagna periodiska besiktningar?
/CEO

Arkivering av protkoll från besiktning av rullande materiel

av Ulf Diehl, Friday, February 10, 2017, 17:29 (2626 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Till vilket skall fogas att först kring sekelskiftet blev besiktningen formaliserad med egna besiktningsmän från VoV. Dessförinnan skedde ofta besiktningar med hjälp av t.ex SJ maskinfolk som skrev en rapport i icke standardiserat form och dessa besiktningar är svåråtkomliga - om de ens finns kvar. VoV distriktsansvariga skriver varje år en årsrapport, men de intresserar sig mest för ekonomin (resandeantal godsmängd) och transportomfattning och nämner i bästa fall bara antalet lok och vagnar.
Generellt gällde att ett lok inte fick användas om det inte var besiktigat, möjligen med undantag av inköpta SJ-lok.
SJ var sin egen myndighet och utförde egna besiktningar, men t.ex. elektriska byrån utförde sina egna besiktningar.
Varje år skickade de enskilda järnvägarna in en rapport över lok och vagnar med t.ex trafikkm samt reparationer m-m, men det mesta synes vara utgallrat numera.
Om det är något särskilt som du söker kan jag nog hjälpa dig med kopior.
Ulf Diehl

Arkivering av protkoll från besiktning av rullande materiel

av Christer Fredriksson, Friday, February 10, 2017, 18:28 (2625 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Jag tror VoV gjorde ungefär som Generalstaben med årsrapporterna, på särskilda Formulär, från de enskilda banorna, dvs kastade de gamla då nya inkom!

Arkivering av protkoll från besiktning av rullande materiel

av tagtarzan, Saturday, February 11, 2017, 18:20 (2624 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Tack för svar Christer och Ulf!
Ulf, jag söker ritningar på rullande material vid UGJ. Har gått igenom de ritningar som finns i SJ:s arkiv på UGJ samt de som låg under VoV ritningar. Hittar inga ritningar på Hildingbussen, lokomotorerna och UGJ:s ånglok. En hel del vagnar saknas också.´Tänkte om det fanns ritningar i själva besiktningsprotokollen men är kanske ute och cyklar? Jag är mycket tacksam för kopior om det finns material som jag inte sett.

Arkivering av protkoll från besiktning av rullande materiel

av Christer Fredriksson, Saturday, February 11, 2017, 19:48 (2624 dagar sedan) @ tagtarzan

Ritningar på HC-materiel får du nog leta efter. Han gjorde bara typritningar och anpassade sedan tillverkningen efter resp. banas önskemål.

De ritningar som finnes är som regel gjorda av resp. banan själva efter de fordon som levererades.
Detta redogjorde framlidne Ragnar Odéen detaljerat för, ty han var inköpsansvarig för dessa fordon till SJ och besiktigade alla leverenser.

Samma förhållande gällde vid TGOJ där dåvarande Miö svarade för HC inköpen och TGOJ gjorde egna ritninar till de fordon som inköptes.

Arkivering av protkoll från besiktning av rullande materiel

av Ulf Diehl, Monday, February 13, 2017, 09:55 (2623 dagar sedan) @ tagtarzan

Det finns nästan aldrig ritningar i besiktningsprotokollen. Ibland hänvisas till ritningar på annat plats, men om dessa finns kvar vet jag inte. Försök med Sveriges Järnvägsmuseum istället. Beträffande HC är nog det mesta som finns kvar det som finns på SMoK utgivna CD, frånsett rena detaljritningar.
Ulf Diehl

Arkivering av protkoll från besiktning av rullande materiel

av tagtarzan, Tuesday, February 14, 2017, 09:06 (2622 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Tack för hjälpen Ulf. Misstänker att hänvisningarna i besiktningsprotokollen går mot de ritningar som jag tittat på i VoV:s arkiv. Där verkar det inte finnas så mycket. Får ta en tur till Järnvägsmuseum och Arninge vid tillfälle.

Arkivering av protkoll från besiktning av rullande materiel

av tagtarzan, Thursday, March 23, 2017, 10:41 (2585 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Var i Arningen och fotograferade av protokollen för UGJ. Det finns inga ritningar i dessa utan endast hänvisningar till ritningar. Enligt personalen så finns troligtvis bara de ritningar som är regitrerade på VoV.

Tyvärr finns inte ritning på UGJ:s HC-buss på SMoK-CD:n.

Var finns ritningar på Rälsbussar och lokomotorer i SJ:s arkiv? UGJ:s fordon användes av SJ långt efter förstatligandet 1933.