Linköping C: Ombyggnader i början av 1950-talet (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, February 13, 2017, 23:36 (2621 dagar sedan)

1951 - 1953 byggde man om signalsäkerhetsanläggningen vid Linköping C. Vet någon om dessa arbeten hade samband med bangårdsombyggnad eller om det enbart gällde att renovera och komplettera signalsäkerhetsanläggningen?

Jag har fått låna en kopia av en ritning för en provisorisk signalsäkerhetsanläggning. Riktigt hela ritningen finns inte med på kopian, men man kan i varje fall läsa att den godkändes 1951. Känner någon till om denna anläggning, med provisorisk ställverksapparat i en tillbyggnad till stationshuset och blockfältsförbindelser till centrallås på tre ställen, faktiskt kom till utförande?

Tanken var att man från den provisoriska ställverksapparaten skulle kunna manövrera växlarna för Östra Centralbanans avgrening samt signaler för de genomgående huvudspåren. Därmed kunde man spara in en del på personalinsatsen för tågvägsklargöring och tågvägsinspektion under den tidsmässigt utdragna ombyggnaden. Nu var det nog i och för sig tänkt att det hela skulle blivit klart tidigare, men försenade leveranser och tillkommande krav på dvärgsignaler för att möjliggöra växling utan loklots ställde till det. Man måste också byta ut kablar och samtliga reläskåp. Distriktschefen hade hellre velat ha en ny anläggning, och skrev den 19 maj 1953 till Järnvägsstyrelsens elektrotekniska byrå Ebr att "Linköpingsändringen är ett avskräckande exempel på vart det bär hän, när äldre, förslitna anläggningar skola upprustas och moderniseras". Distriktschefen trodde också att det framtida underhållet skulle bli dyrt eftersom ställverksapparat mm var av gammal typ. Ebr svarade att en del av förseningen faktiskt berodde på nya krav från distriktet. Nästan dubbelt så dyrt som budgeterat blev det också.

Intressant är att den "gamla och slitna" anläggningen när ombyggnaden gjordes bara var drygt 20 år gammal. Sedan fick den hänga med ytterligare 30 år

Källa: Elektrotekniska byrån signalavdelningen, dnr 6-152/46 [SJ centralarkiv/Riksarkivet]

Förstoringar av några delar av ritningen för den [tänkta] provisoriska anläggningen:

Förreglingstabell
Ställverksapparat och tillhörande stationsblockapparat
Lokala blockapparater och centrallås

Det tycks som att den manuella linjeblockeringen på stambanan tänktes vara urkopplad under ombyggnaden.

Linköping C: Ombyggnader i början av 1950-talet

av Kjell Friberg, Tuesday, February 14, 2017, 05:44 (2621 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Litet snabbt kan jag svara att det var stationshuset som byggdes om och ställverksapparaten som flyttades till den plats den hade fram till bangårdens ombyggnad cirka 30 år senare.

Linköping C: Ombyggnader i början av 1950-talet

av Gunnar Ekeving, Tuesday, February 14, 2017, 21:48 (2620 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Litet snabbt kan jag svara att det var stationshuset som byggdes om och ställverksapparaten som flyttades till den plats den hade fram till bangårdens ombyggnad cirka 30 år senare.

Då kan man anta att SJ i samband med stationshusombyggnaden och ställverksapparatens flyttning även passade på att göra en del andra signaltekniska arbeten. Och sedan tillkom nya krav under tiden, liksom att man kanske upptäckte att en större del av kabelnät och annat var i sämre skick än beräknat och borde bytas ut.

Linköping C: Ombyggnader i början av 1950-talet

av S-O Johansson, Tuesday, February 14, 2017, 23:51 (2620 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Litet snabbt kan jag svara att det var stationshuset som byggdes om och ställverksapparaten som flyttades till den plats den hade fram till bangårdens ombyggnad cirka 30 år senare.


Då kan man anta att SJ i samband med stationshusombyggnaden och ställverksapparatens flyttning även passade på att göra en del andra signaltekniska arbeten. Och sedan tillkom nya krav under tiden, liksom att man kanske upptäckte att en större del av kabelnät och annat var i sämre skick än beräknat och borde bytas ut.

Var skulle ställverket varit placerat innan dess? På nedanstående bild som skall vara tagen 1929 ser själva tågexpeditionen ut som den gjorde på 80-talet när den försvann. Då syftar jag på själva lokalen storlek och ställverksapparatens placering. I övrigt var ju lokalen annorlunda inredd.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KAAA00421
Den här ombyggnaden bestod väl bl.a av till- och ombyggnad i norra delen av stationshuset samt rivning av lokaler söder om detta. I övrigt kan jag inte tillföra mer.

Linköping C: Ombyggnader i början av 1950-talet

av 53 Wadsten, Wednesday, February 15, 2017, 06:36 (2620 dagar sedan) @ S-O Johansson

Orgeln/Ställverksapparaten känner jag igen, den fanns kvar långt in på 1980-talet, spårplanen har jag dock för mig hade grå bakgrund precis som den gamla på Stockholm Östra.

Linköping C: Ombyggnader i början av 1950-talet

av danielb987, Tuesday, February 14, 2017, 05:50 (2621 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det tycks som att den manuella linjeblockeringen på stambanan tänktes vara urkopplad under ombyggnaden.

Hur fungerar manuell resp. automatisk linjeblockering? Vad är skillnaden mellan dem?

Med vänlig hälsning
Daniel

Linköping C: Ombyggnader i början av 1950-talet

av 53 Wadsten, Tuesday, February 14, 2017, 06:07 (2621 dagar sedan) @ danielb987

Var det då som den stora orgeln installerades på dåvarande tågex vid spår 1.
Minns att spårplanen sträckte sig till Malmslätt.
När fick Linköping(Lp) fjärrblockering/blev fjärrstation, styrd från Ståthöga.

Linjeblockering

av Gunnar Ekeving, Tuesday, February 14, 2017, 21:52 (2620 dagar sedan) @ danielb987

Det tycks som att den manuella linjeblockeringen på stambanan tänktes vara urkopplad under ombyggnaden.


Hur fungerar manuell resp. automatisk linjeblockering? Vad är skillnaden mellan dem?

Med vänlig hälsning
Daniel

Lite information om linjeblockering finns här. Kort sagt handlar det om tekniska anordningar som hindrar att ett tåg får körsignal för att köra in på en blocksträcka som redan är reserverad för ett annat tåg. Manuell linjeblockering, som fanns på sträckan Mjölby - Åby och några andra banor i Sverige, kräver bemanning vid varje station eller blockpost, och har därför inga stora fördelar framför det mera vanliga systemet med tåganmälan. Automatisk linjeblockering är däremot automatisk, och ger stora besparingar i personalkostnad.