Tillstånd för Hästbanor? (Bana)

av tagtarzan, Tuesday, February 14, 2017, 09:11 (2599 dagar sedan)

Hej!

Då jag ändå frågar om Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen i andra trådar tar jag denna också. Behövdes det tillstånd för kortare hästbanor för industrier? Det jag tänker på är en hästbana från ett kalkbrott till en kalkindustri. Om det inte krävdes tillstånd, var hittar man uppgifter om hästbanor? Är det någon som har några tips?

Tillstånd för Hästbanor?

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 14, 2017, 11:32 (2599 dagar sedan) @ tagtarzan

VoV hade tillsyn på alla banor med allmän trafik om de var öppna för allmän trafik, t.ex. de flesta hästbanor i Värmland.

OBS! Öppna för allmän trafik och byggda med Statliga medel, t.ex. Sjöfartsfonden.

Tillstånd för Hästbanor? - Mellannorrland

av Håkan Zaar, Tuesday, February 14, 2017, 17:37 (2599 dagar sedan) @ tagtarzan

Galtströms bruk 891 mm spårvidd drevs med hästar 1864-1887. Det förekom ett antal hästar för att flytta fordon uppe vid sågen och i hamnen där man hade brädgården även efter att LOKE levererats.
Något speciellt tillstånd fanns inte för den verksamheten vad jag vet. Det var en naturlig del av bruksfriften.

Vi hade även Moviken Strömbacka järnväg. Den drevs med oxar har jag för mig.

Österströms järnväg var också häst/Oxdriven innan loken kom på 1870-talet.

Listan kan säkert göras rätt lång.

Även på södra Ulvön fanns en järnväg från gruvan till utlastningen....undrar om de hade hästar för dessa transporter?

Tillstånd för Hästbanor? - Mellannorrland

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 14, 2017, 18:17 (2599 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Lägg därtill alla hästbanor i landet av olika längd för följande verksamheter:
Gruvbanor , Grustagsbanor , Lertagsbanor , Sågverksbanor , Timmerbanor , Hyttbanor , Fabriksbanor , mm.

Tillstånd för Hästbanor?

av Gunnar Håkansson, Wednesday, February 15, 2017, 08:32 (2599 dagar sedan) @ tagtarzan

Hej!

Då jag ändå frågar om Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen i andra trådar tar jag denna också. Behövdes det tillstånd för kortare hästbanor för industrier? Det jag tänker på är en hästbana från ett kalkbrott till en kalkindustri. Om det inte krävdes tillstånd, var hittar man uppgifter om hästbanor? Är det någon som har några tips?

Om banan inte behövde expropriera mark, behövdes inget tillstånd alls. Några uppgifter lär du inte kunna hitta i något arkiv. Möjligen kan det finnas någonting antecknat i anslutning till eventuell lastplats eller liknande vid allmän järnväg, men det allra mesta sådant är säkert utgallrat och förstört.
Vad som kan finnas (men det är högst osäkert och säkert inte alls digitaliserat) är handlingar, som arkiverats i företagsarkiv eller gårdsarkiv, deponerade i anslutning till landsarkiv. Dessa är mycket regionala (och regionerna stämmer inte med någonting annat).
Ett exempel kan beskådas i instundande nummer av ÖSJ-bladet (som inte publiceras digitalt).
I övrigt finns försök till landskapsvisa översikter, gjorda av entusiaster och i allmänhet grundade på häradskartorna eller liknande. Oftast handlar dessa dock om lokomotivbanor. Det torde ha funnits hundratals hästbanor utan någon bevarad dokumentation alls.

Tillstånd för Hästbanor?

av tagtarzan, Tuesday, February 21, 2017, 10:06 (2592 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Tack för alla svar! Då banan endast hade godstrafik i form av kalk så blir det nog svårt att hitta något i statliga arkiv. Möjligen att det finns något i kyrkans arkiv då den gick över mark ägd av kyrkan. Kalkbruket byggdes på 1870-talet. Förmodligen runt 1874 då UGJ blev klart. Ägare till kalkbruket var en privatperson så något arkiv finns nog inte. Jag gräver vidare.

Tillstånd för Hästbanor?

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 21, 2017, 10:30 (2592 dagar sedan) @ tagtarzan

Var låg kalkbruket du söker banuppgifter till och vad hette det?

Tillstånd för Hästbanor?

av tagtarzan, Tuesday, February 21, 2017, 15:23 (2592 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Kalkbruket hette Lenabergs Kalkbruk och låg i Stenby utanför Vattholma.