Maskinavdelningens berättelser (Arkiv/forskning/litteratur)

av Per Olofsson, Saturday, February 09, 2008, 12:47 (5892 dagar sedan)

Jag undrar hur jag skall tolka kolumnrubrikerna i "Ma ber" tabellerna där investeringar och ombyggnationer under året redovisas.

Kolumnrubriken "Bestämmelser" delas in i två kolomner med rubriken i 1:a kolumnen "daterad" och den 2:a "utfärdad genom skrivelse till, resp genom Str 164".

Exempel:
| Bestämmelser |
|daterad |utfärdad genom skrivelse till, resp genom Str 164|
|nov 28 |Ör |

... sen beskrivs "Förändringsarbetets art"

Nu till frågorna:
1/. Betyder det att ombyggnationen gjordes i Örebro och att arbetet var avslutat den 28 november, eller är detta en arbetsorder daterad 28/11?
2/. Vad innebär "... genom Str 164?"
3/. Kan arbetet ha genomförts på annan plats trots att "Ma ber" anger Örebro.
Jag har från annan källa hittat information att vagnen byggdes om i Tomteboda.

Mvh
Per

Maskinavdelningens berättelser

av Thomas Tell, Saturday, February 09, 2008, 13:32 (5892 dagar sedan) @ Per Olofsson

Nu till frågorna:
1/. Betyder det att ombyggnationen gjordes i Örebro och att arbetet var avslutat den 28 november, eller är detta en arbetsorder daterad 28/11?

Skrivelsen med datering är riktad till verkstadsföreståndaren eller maskindirektören Örebro ibland Örebro-Tomteboda. "Härmed uppdrages år Eder..."

2/. Vad innebär "... genom Str 164?"

Särtryck 164 är "Bestämmelser angående ändring och underhåll av rullande materiel m.m." och gällde alla verkstäder. Många skrivelser överfördes till särstrycket som utkom första gången 1915.

3/. Kan arbetet ha genomförts på annan plats trots att "Ma ber" anger Örebro.
Jag har från annan källa hittat information att vagnen byggdes om i Tomteboda.

Vissa verkstäder låg under andra. Se 1/.

/tell

Maskinavdelningens berättelser

av Per Olofsson, Saturday, February 09, 2008, 15:30 (5892 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack Thomas,

Det innebär alltså att uppdraget borde av påbörjats någon gång efter den 28 november, detta fall 1930. Eller tror du att man fick startat det tidigare och att man formaliserade beslut efterhand?

Det finns ingen notering i Ma ber för 1931, men rimligen borde arbetet pågått över årskiftet, eftersom jag gissar att det var ett lite större arbete bl.a. byggdes inredningen om. Budget tilldelades även på den här tiden för innevarande kalenderår, och då borde det framgått Ma ber 1931.

Finns det andra dokument där tidpunkt för färdigställande av arbetet framgår eller driftsättningsdatum för t.ex. en vagn, ett lok

Jag tolkar ditt svar som att Tomteboda vst lydde direkt under Örebro.

Mvh
Per

Maskinavdelningens berättelser - problematiken...

av Kurt Möller, Saturday, February 09, 2008, 18:00 (5892 dagar sedan) @ Per Olofsson

...berodde alltså på att man var tvungna att (bokföringsmässigt sett) göra åtskillnad mellan "nybyggnad" OCH "onbyggnad/rep.". Nybyggnad/nyleverans krävde speciellt anslag - ombyggnader m m kunde hanteras lite hursomhelst, även = reparation (även stor sådan). I princip.