Arkiv efter tillverkare av rullande materiel (Arkiv/forskning/litteratur)

av tagtarzan, Friday, February 17, 2017, 08:59 (2623 dagar sedan)

Kanske en mastig fråga som säkert avhandlats i en massa trådar redan. Hur ser det ut med arkiv (med ritningar m.m.) efter de många tillverkare av rullande materiel som fanns en gång i tiden? Jag börjar räkna upp några så får ni som orkar fylla på. Med reservation för konstiga namn på tillverkarna.

- Hilding Carlsson. Ritningar finns att köpa på en CD från Svenska motorvagnsklubben. Var arkivet finns har jag glömt.
- Vagns och Maskinfabriken i Falun. Stora Kopparbergs arkiv?
- Waggonfabriken i Arlöv. Arkiv?
- ASJ. Arkiv?
- Södertälje verkstäder. Arkiv?
- SWB verkstad. SJ:s arkiv i Arninge.
- Kalmar verkstad. Arkiv?
- Bjurströms. Slip Naxos arkiv?
- Motala verkstad. Arkiv?
- Kockums. Arkiv?
- Nydqvist och Holm. Arkiv?
- Hässleholms verkstad. Arkiv?

Lägg gärna till hur fullständiga arkiven är och tillgänglighet (om de är stängda för allmänheten o.s.v). Jag misstänker att man använde sig av standardritningar i möjligaste mån, åtminstone då det gäller vagnar? Jag erkänner att jag varit slö och inte surfat på nätet angående arkiven.

Arkiv efter tillverkare av rullande materiel - Kockums

av Olof W, Friday, February 17, 2017, 09:49 (2623 dagar sedan) @ tagtarzan

Kockums ritningsarkiv fanns senast jag kollade på stadsarkivet i Malmö
Dessutom finns stora delar av det som är av järnvägsintresse kopierat i Göteborg som en del av Svante Runbergers samling.

Olof

Arkiv efter tillverkare av rullande materiel

av Stefan Isaksson, Friday, February 17, 2017, 22:20 (2623 dagar sedan) @ tagtarzan

Två tillverkare som jag är intresserad av:
Atlas/Nya Atlas. Vet inte vem som har arkivet. Atlas Copco kanske
Vabis. Arkivet kanske hos Scania.

Eftersom jag står i begrepp att försöka få tag på en ritning på Stockholms Nya Spårvägsbolags slädar (tillverkad av Atlas), så tar jag gärna emot råd om var en sådan ritning kan tänkas vara arkiverad om den överhuvud taget är det.

SI

Arkiv efter tillverkare av rullande materiel

av tagtarzan, Thursday, March 23, 2017, 10:29 (2589 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Jag vill tacka alla för bra tips!

Atlas Nya AB finns på Föreningen Stockholms Företagsminnen.
http://www.foretagsminnen.se/Forskning/Arkiv/

Det står på hemsidan att föreningen äger arkivet men personalen tror att man måste ansöka om tillstånd hos Atlas för att få se arkivet. Jag ska maila dem och fråga om det finns ritningar i arkivet m.m.

Arkiv efter tillverkare av rullande materiel

av -ch-, Saturday, February 18, 2017, 09:49 (2622 dagar sedan) @ tagtarzan

Kanske en mastig fråga som säkert avhandlats i en massa trådar redan. Hur ser det ut med arkiv (med ritningar m.m.) efter de många tillverkare av rullande materiel som fanns en gång i tiden? Jag börjar räkna upp några så får ni som orkar fylla på. Med reservation för konstiga namn på tillverkarna.

NOHABs arkiv finns i Göteborg hos Riksarkivet. 274 hyllmeter utomordentligt väl registrerade. Mycket samarbetsvillig personal då man letar efter något.
[link=https://sok.riksarkivet.se/?postid=Arkis%200e3ad659-77a4-11d5-a6f2-0002440207bb&s=Balder]NOHAB hos Riksarkivet[/link]

Arkiv efter tillverkare av rullande materiel

av henrix72se, Thursday, July 20, 2017, 19:46 (2470 dagar sedan) @ Kirby

Pratade med en av lokförarna på ÖSLJ som tipsade mig att kolla upp Scanias arkiv, vad gäller ritningar över personvagnar som finns i Mariefred. Vagnar som gått på JGJ finns massor på www.JGJ.se/Ritningar.html men övriga vagnar är lite värre.

Är det ngn som kan ge detaljer, gärna email eller webb adress till detta "scania arkiv" ?

Henrik