Jag såg en fråga hos Postvagnen om D-Loken

av s svensson, Sunday, February 19, 2017, 21:08 (2595 dagar sedan) @ hampus60

Det kan vara litet svårt att svara på. Df 208 gick i tåget till Vännäs från Ånge. Loket omplacerades formellt i Hallsberg och skulle gå i ett Du omlopp. Men det återbördades till Ånge igen. Om det nu gick i Hallsbergsomlopp (runt Göteborg och Borås bl a) Jag såg det inte där själv. Men vi är ca 1973 nu. Vad gäller Du2 är det svårt att svara på. Troligen gick det inte några Du2 norr om Ånge efter 1975.
Sedan gick ju Da och Dm regelbundet 70 talet ut.

Märk att (som jag skrev tidigare) att Ånge fick placerat ett antal nylevererade Dg med stålkorg när det var elektrifiering på väg i etapper till Boden. Vad jag kan förstå så flyttades några D-trä söderut i samband med att Malmbanan och Stambanan fick elkontakt med varandra. Pb loken torde tagits söderut då och när flera banor i västra skåne fick kontaktledning. Vad gäller Malmbanan så var den en egen enhet. Några M (Mg) placerades där.

Hur det är med Ånge Storlien vet jag inte. Du2 torde gått där men troligen kom Rc2 till Ånge i mitten av 70 talet. Vad gäller Da så gick sådant i det sena nattåget från Boden sommartid på 70 talets början.

Jag såg en fråga hos Postvagnen om D-Loken

av Christian, Sunday, February 19, 2017, 21:17 (2595 dagar sedan) @ s svensson

Jag har sett Du2 i Storlien ca 86/87

Jag såg en fråga hos Postvagnen om D-Loken

av tobbe, Sunday, February 19, 2017, 22:17 (2595 dagar sedan) @ s svensson

Jag har någongång på 70-talets början fotograferat Df 208 på vändskivan vid Ånge Lokstation i samband med en av många tågspaningsresor per bil som pågick ända in på 80-talets mitt tillsammans med min framlidne resekamrat. Vi erhöll från lokstationschefen därstädes varsin lokdekal med texten "Ånge Lokstation" som idag sitter placerad bredvid dekalen "Hagalunds Lokstation" i min hobbybod tillsammans med andra järnvägsarkevalia. Loket hade väl vad jag minns 32 körlägen till skillnad mot vanliga D-lok(16). Detta var väl ett försöksprojekt inför Da-lokens tillkomst. Rätt eller fel? men detta fick vi nog veta av "tjifen"själv vad jag kan minnas.
tobbe

Jag såg en fråga hos Postvagnen om D-Loken

av 53 Wadsten, Monday, February 20, 2017, 08:10 (2594 dagar sedan) @ tobbe

Vännen Weine Stenqvist minns jag med glädje:-)

P:S hör av dig på min mail.

Jag såg en fråga hos Postvagnen om D-Loken

av -RB-, Sunday, February 19, 2017, 22:19 (2595 dagar sedan) @ hampus60

Kollade i Wretmans D-loks bok , andra upplagan . Och försöker komma ihåg från mitt eget dåliga minne . När Hvst Malmö slutade revidera Du2-lok i samband med avvecklingen av lokverkstaden i början på 80-talet tog Hvst Notviken över och gjorde några R1 revisioner på Du2 . Om Motala Vst tog över Du2-loken efter Notviken eller jobbade parallellt med Notviken (och ev Malmö) en tid minns jag inte . Första körningen från Notviken med nyrevade Du2 lok i godståg Boden - Ånge gick inte bra . Och detta var i början på 80-talet .

Omkring 1980 smet en D maskin i transport förbi Mellansel och hamnade i Boden där den senare drog ner ett lättare resandetåg till Ånge fvb söderut . Orsaken till D lok i Mellansel var en specialtransport med uppraggad pensionerad lokförare som inte hade Rc utbildning . Han fick gå hem och vänta tills en Hg hängdes av i Mellansel .

mvh Rolf Berg