Äldre P vagnar vid Statsbanorna? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Tuesday, February 21, 2017, 11:32 (2613 dagar sedan)

Boken "Svenska Godsvagnar Normalspår 1856-1956" av Erik Sundström är en av de senaste åren mest genomarbetade och intressanta böcker som givits ut. Dock uppstår en del frågetecken när jag läser igenom boken. Jag har förståelse att källor, främst när vi går tillbaka till 1800-talet, kan vara motsägelsefulla. För egen del håller jag på att försöka korsläsa olika källor för att få en egen bättre förståelse över vagnparken de första åren vid Statsbanorna.

Vad jag blir osäker på just nu i boken är uppgifterna på sidan 110-111 där det tas upp "Malm- och grusvagnar - 1850-tal". Här avses troligen de 60 vagnar som beställdes från Kockums 30 november 1860 med leverans till 2:a och 3:e Trafikdistrikten. I boken illustreras vagnstypen, M senare P2, av en skiss från särtryck 1893 (här med vagnsnummer 10218, och därmed ett äldre vagnsummer 218) samt följande formulering i texten "Vid II distriktet fanns nummer 195-224, 1984 omnumrerade till 10195-10224".

Tittar jag sedan på nästa vagnstyp, "Malm- och grusvagnar - 1870/1880-tal" på sidan 112-113, tas där upp littera P, från 1892 littera P1. Här illustreras vagnstypen med en skiss ur samma särtryck som tidigare, nummer 12134. I texten anges bland annat; "En ny vagnstyp littera P (II distriktet nr 2272-2280 m fl)" och "De först vagnarna av typen levererades från Göteborgs MV och under perioden 1867-1875 anskaffades totalt 540 varav 104 med broms". Vagnstypen illustreras dessutom med ett leveransfoto av en vagn 1868 från Göteborgs mekaniska verkstad, men bildtexten anger "SJ 198 I, senare littera P1".

Här uppstår nu problemet;
Littera P2 var uppenbart de 60 korta Kockumsbyggda vagnaran med träundered och den typiska för perioden böjda korsande kryssbalken medan P1 var den längre vagnen med delvis, senare fullständigt, järnunderrede. Bildtexten på sidan 113 av den i Göteborg byggda vagnen 1863 av P/P1 littera kan knappas haft nummer 198, det nummer bör tillhöra en Kockumsvagn av littera P2.

Synpunkter?

Ola Ahlström
Malmö

Äldre P vagnar vid Statsbanorna?

av Kjell Friberg, Tuesday, February 21, 2017, 16:42 (2613 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jag har tittat närmare på den äldre vagnsserien hos andra trafikdistriktet. Då har jag funnit att några av vagnarna littera M i serien 195 - 224 slopats före 1867 och ersatts av nya vagnar littera P från Göteborgs Mekaniska Verkstad. De slopade vagnarna är 196, 198, 200, 201, 205, 211, 217 och 219 med träramar vilka ersatts av nya vagnar med ramar av järnbalkar. Dessutom har M 223 troligen byggts om till svängelvagn K då en sådan med okänt ursprung finns på detta nummer.

Äldre P vagnar vid Statsbanorna?

av Anders Jansson, Tuesday, February 21, 2017, 18:11 (2613 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag har tittat närmare på den äldre vagnsserien hos andra trafikdistriktet. Då har jag funnit att några av vagnarna littera M i serien 195 - 224 slopats före 1867 och ersatts av nya vagnar littera P från Göteborgs Mekaniska Verkstad. De slopade vagnarna är 196, 198, 200, 201, 205, 211, 217 och 219 med träramar vilka ersatts av nya vagnar med ramar av järnbalkar. Dessutom har M 223 troligen byggts om till svängelvagn K då en sådan med okänt ursprung finns på detta nummer.

I en skrivelse till II distriktet daterad den 11 februari 1867 meddelades att de luckor som fanns i distriktets nummerserier skulle återanvändas innan nya nummer togs i anspråk. Bland luckorna i godsvagnsserien fanns ovan nämnda nr 196, 198, 200, 201, 205, 211, 217 och 219. I samma skrivelse kan man även finna en förklaring till just dessa luckor. Vagnar med littera M (grusvagn) och motsvarande nr återfinns nämligen under Statens Järnvägsbyggnader.

Littera P (malmvagn) infördes genom ett cirkulär daterat 2 september 1867.

Äldre P vagnar vid Statsbanorna?

av Ola Ahlström, Tuesday, February 21, 2017, 19:14 (2613 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tackar för svaren, då blir det plötsligt mer logiskt. Svaren genererar dock tre nya frågor;

1. Åternumrering hittar jag egentligen bara när det handlar om två (?) personvagnar när jag studerar de mer moderna särtrycken. Hur vanligt var det när det gällde godsvagnar?

2. Var kan man hitta vagnslistor med vagnar som tillhörde Statens Järnvägsbyggnader? Flera av de 60 grusvagnarna som Kockums tillverkade 1860 överfördes senare tydligen dit.

3. Finns möjlighet att ta del av skrivelsen daterad den 11 februari 1867?

Ola Ahlström
Malmö