Vad är detta för vagn? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Tuesday, February 21, 2017, 19:29 (2593 dagar sedan)

I samband med att jag tittar på äldre kontrakt som avser vagnsleverander till Stadsbanorna i deras barndom hittar jag en uppgift som jag blir nyfiken på;

8 december 1863 (kan vara 1862) tecknades ett kontrakt med Alex Keillers & Co i Göteborg om en "Kåksvagn" för 1750 kr. Kontraktet avser tydligen bara denna vagn men vad är det? Avses en "kocksvagn" eller en vagn för träkol? Jag trodde att vagnar för träkolstransporter kom först 1875 till Statsbanorna. Kan det kanske vara en loktender?

Ola Ahlström
Malmö

Vad är detta för vagn?

av Christer Fredriksson, Tuesday, February 21, 2017, 19:52 (2593 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Det är väl en vagn för transport av koks.
På gamla bangårdsritningar förekommer i anslutning till lokstall både kolbod och koksbod / kåksbod som skilda byggnader.

Vad är detta för vagn?

av Ola Ahlström, Tuesday, February 21, 2017, 20:58 (2593 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Fick möjlighet att titta närmre på kontraktet som är från 1862. Det var fyra vagnar som beställde och vagnarna skulle överensstämma med motsvarande vagnar levererade av Lauenstein, men några "Cokeswagnar" levererade av Lauenstein finner jag inte. Benämningen måste vara fel.

Ola Ahlström
Malmö

Vad är detta för vagn?

av Anders Jansson, Wednesday, February 22, 2017, 00:18 (2593 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Fick möjlighet att titta närmre på kontraktet som är från 1862. Det var fyra vagnar som beställde och vagnarna skulle överensstämma med motsvarande vagnar levererade av Lauenstein, men några "Cokeswagnar" levererade av Lauenstein finner jag inte. Benämningen måste vara fel.

Ola Ahlström
Malmö

Benämningen var nog korrekt på 1860-talet. Den förekommer i flera olika sammanhang. Det fanns 4 Cokesvagnar vid II distriktet och lika många vid I distriktet.

Då de 4 vagnarna från Kieller (tillhöriga II distriktet) hade littera L ligger närmast till hands att de utformats på samma sätt som boskapsvagnar littera L. Dvs den vagnstyp som senare erhöll littera I4. Rent hypotetiskt skulle kunna antas att de fyra individerna dolde sig bakom nr 289-292 (senare 10289-10292) i II distriktets nummerserie.

Uppgifter om de första decenniernas utveckling går ofta isär eller rent av saknas. För att få en något sånär sann bild kommer det sannolikt att krävas omfattande genomgångar av olika källor där resultaten sedan vägs samman.

Vad är detta för vagn?

av Ola Ahlström, Wednesday, February 22, 2017, 00:40 (2593 dagar sedan) @ Anders Jansson

Rent hypotetiskt skulle kunna antas att de fyra individerna dolde sig bakom nr 289-292 (senare 10289-10292) i II distriktets nummerserie.

Tack. Fick en fundering om det möjligen kunde vara vagnar som inte levererats till trafikdistrikten utan istället till "S.J. banbyggn." alltså Statens Järnvägsbyggnader. Uppgifter förekommer i Kockumsarkivet att bland annat en täckt godsvagn levererats redan 1860, innan leveransen av de 60 grusvagnarna, skett. Denna vagn återfinner jag inte i några andra listor. Dessutom anges ett littera i "Godsvagnsboken", litt "K", 1856 för hjälpvagnar, Vad skulle detta kunna vara för vagnar?

Ola Ahlström
Malmö

Vad är detta för vagn?

av Anders Sandgren, Tuesday, February 21, 2017, 21:02 (2593 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Under 1860-talet avvecklades kokseldningen av loken. Ca 1862 var koks ett dominerande lokbränsle för att ca5år senare vara nästan borta.
Sedan eldade man nog med koks på andra ställen också.
Vid denna tid stavas koks som kåks.

Hur registrerades tjänstevagnar?

av Olof W, Wednesday, February 22, 2017, 10:59 (2592 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Under 1860-talet avvecklades kokseldningen av loken. Ca 1862 var koks ett dominerande lokbränsle för att ca5år senare vara nästan borta.
Sedan eldade man nog med koks på andra ställen också.
Vid denna tid stavas koks som kåks.

Det innebär alltså att de vagnar Ola nämner i början av tråden skulle kunna vara avsedda för interna transporter av lokbränsle (kåks). Skiljde man vid denna tid på vagnar för interna transporter (tjänstevagnar med moderna ord) och trafikvagnar? Fanns det i så fall en separat nummerserie för dessa?

Som alltid nyfiken på svar
/Olof