Multipeldrift av "Rävar" (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Thomas Tell, Wednesday, February 22, 2017, 13:19 (2592 dagar sedan)

I diskussionen om Xoa9p nedan nämns multipelkörning av Xoa4p.

Jag har en kopia av en skrivelse daterad 6 november 1962. Mbr reg-nr 4:63/62 Wr/Ing

"Multipelkörning av elmotorvagnar litt Xoa4p
Rubr motorvagnar, som tidigare varit anordnade för multipeldrift, har i dagarna försetts med nya kopplingsanordningar för att åter kunna användas i dylik drift. Någon förändring av vagnarnas utrustning i övrigt eller av det ursprungliga systemet för multipelkörning har däremot icke utförts varför manövrering av vagnarna kommer att ske på samma sätt som vid ensamkörning.
I och med att multipeldrift införes, tillkommer emellertid vissa åtgärder i samband med förkontroll etc. En allmän information om väsentliga detaljer betr multipeldriften lämnas därför i denna PM.
I fortsättningen av denna PM användes benämningarna motorvagn 1 (vagn 1) och motorvagn 2 (vagn 2) enligt följande:

motorvagn 1 = den motorvagn varifrån tåget normalt manövreras
motorvagn 2 = den motorvagn, som via multipelledningarna manövreras från motorvagn 1

Ny utrustning i motorvagnarna
De för multipelkörning anordnade motorvagnarna har som ovan nämnts försetts med härför erforderliga multipelurtag (-dosor) och multipelkablar. Till varje vagn hör en multipelkabel, som, då den icke användes, förvaras i särskilt fack vid resgodshyllan i vagnens B-ände.
Vid varje kontroller har dessutom uppsats en indikeringslampa, määrkt "Omformare motorvagn2". Lampan skall vara tänd, då omformaren på den tillkopplade motorvagnen arbetar och ledaren MS på denna vagn är spänningsförande. (Kontroll på att omformaren på motorvagn 2 arbetar, erhålles således i motorvagn 1 och vice versa)."


Sedan följer hur man kopplar samman vagnarna och hur de olika manöverkretsarna går. Ett exempel.
"Strömavtagare: Batteri (111) - 45 - kontaktor för manöver- och belysning (149) - 57A -...o.s.v.".

Satt denna utrustning verkligen på dessa vagnar?
/tell

Multipeldrift av "Rävar"

av 53 Wadsten, Saturday, February 25, 2017, 06:22 (2589 dagar sedan) @ Thomas Tell

De var borttagna då jag kom till RB i maj 1972, men som jag tidigare skrev fanns blinddosorna kvar på både rävar vissa Djursholmspassvagnar.

Multipeldrift av "Rävar"

av H Lundén, Tuesday, February 28, 2017, 16:47 (2586 dagar sedan) @ Thomas Tell

Signaturen Wr står för Wretman och han lär ha varit en del uppe på Roslagsbanan vid den tiden. Däremot tvivlar jag på, att multipelutrustningen kom upp på de små motorvagnarna. De gick ju mest på Djursholmslinjerna på den tiden och tågsätten i normaltrafik slogs ju alltid isär i Ösby. Tiden för detta var så knapp, att det knappast fanns tid att koppla någon multipelkabel. Och i rusningstrafiken gick tågen bara med en motorvagn. De var ju inte fler än att det lagom räckte.

Troligen rör det sig i skrivelsen om en PM för en planerad ombyggnad. Som det sedan inte fanns pengar till.

I och med att mötesspåret i Altorp blev klart och kaoset i kvartstrafiken fullständigt, började det dyka upp både stora motorvagnar och även lok på Näsbyparkslinjen. Jag vet inte hur många engelska och tyska pocketböcker jag hann läsa ut, medan tåget stod i Altorp och väntade på att det föregående tåget skulle komma tillbaka.