Ritningar på byggnader i SJ:s arkiv (Byggnad)

av tagtarzan, Wednesday, February 22, 2017, 15:32 (2619 dagar sedan)

Hej!

Har kikat lite i förteckningarna för SJ:s ritningssamling på Riksarkivet. Stationshusen finns förtecknade och bland dessa finns lite andra byggnader också, men inte mycket. Jag letar ritningar på byggnader längs med UGJ. SJ tog över 1933. En del stationshus saknas. Skyttorp på UGJ är ett exempel. De flesta andra stationerna längs med UGJ är lika (byggda i trä) så då förstår jag att endast typritning finns för vissa stationer. Skyttorp byggdes senare och är unikt för denna banas mindre stationer då det är i tegel. Kan orsaken till att Skyttorp saknas vara att det köptes av en privatperson och att ritningarna gick med i köpet?

Finns andra byggnader än stationshus på något annat ställe i arkivet efter SJ eller har de gallrats ut då byggnaderna revs? Jag letar efter en ritning på ett "vattentorn" med vinddriven pump som fanns i Vattholma. Denna pump blev i och för sig utbytt 1924 så ritningen kanske gallrades ut redan på UGJ-tiden? På en gammal flygbild från 1930-talet sticker ett torn upp som ser ut att vara i tegel. Tyvärr är detta i utkanten av bilden där det börja bli suddigt. En ritning på kolgården, som låg intill, finns däremot i Järnvägsmuseets leverans. Finns det fler ritningar från enskilda järnvägar på Järnvägsmuseet? Revs allt som hade med ångloksdriften omedelbart då en bana elektrifierats?

Jag söker även ritning på godsmagasinet i Vattholma (fanns ett likadant i Skyttorp och kanske på flera UGJ-stationer). Det i Vattholma revs på 90-talet då linjen byggdes ut med dubbelspår.

Det finns även ett boningshus i Vattholma som UGJ ägde och SJ sålde till en privatperson någon gång efter 1940-talet.

Finns det förteckningar över byggnader som SJ tog över vid förstatliganden och förteckningar över försäljningar?