Trolldalen och Rallerud. Hönefoss-Gol (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Thursday, February 23, 2017, 09:19 (2590 dagar sedan)

Jag har "rest" Hönefoss - Gol som "passagerare" i Führerstandsmitfahrt Hönefoss - Gol.
Jag passerar då ett flertal nu nedlagda stationer. Rallerud är en sådan som
i Järnbaneverkets graf är upptagen som blockpost.
I Rutebok för Norge 1949 står den upptagen som station. Blockposten passerar jag, men till skillnad från alla andra,syns inte minsta "spår" efter något stationsplan..
Kanske någon av våra norska läsare vet mer?
Om den låg på samma plats t. ex.som blp är belägen.
Trolldalen är en annan "ny" mötesplats för godståg enligt nämnda graf. Och en ödslig sådan.
Strax efter att jag passerat Örgenvika nedlagda station kommer jag till Trolldalens 634 m långa tunnel -filmen ger den längdupplysningen - här går ena spåret genom tunneln, det andra går utanför på en hylla, där berget stupar brant.
När kom denna till?
Förmodar att banan först gick utanför och sedan i tunnel.
:-) Sune

Trolldalen och Rallerud. Hönefoss-Gol

av Thor Bjerke, Thursday, February 23, 2017, 21:53 (2590 dagar sedan) @ Sune Nylén

Rallerud stasjon lå ved km 120,60 mens blokkposten er på km 120,07. Rallerud var stasjon frem til 1962. Stedet hadde status som holdeplass frem til 1984, men mistet togstopp i 1982.

Trolldalen ble opprettet som stasjon 11. april 1986, samtidig som tunnelen ble åpnet. Den erstattet da Ørgenvika som da ble nedlagt som stasjon.

Trolldalen och Rallerud. Hönefoss-Gol

av Sune Nylén, Thursday, February 23, 2017, 22:30 (2590 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Hej Thor ! Det tackar jag för.
:-) Sune